Klienci kochają Biedronkę i Lidla

Z raportu Open Research "Wizerunek sieci spożywczych 2019" wynika, że to dyskonty są ulubionymi sieciami konsumentów.

Największą znajomością wśród Polaków cieszy się Biedronka - 82% pytanych zna tę markę, a ponad jedna trzecia wymienia ją jako pierwszą spośród sieci handlowych. Na drugim miejscu jest Lidl (odpowiednio 72% i 20%), a na trzecim Tesco (51% i 9%). Z radością o Biedronce myśli 57% ankietowanych, a o Lidlu 56%.

Wśród sympatyków (nastawionych pozytywnie, ale mniej entuzjastycznie) przeważają zwolennicy Lidla 18% versus 13% w przypadku Biedronki. Najwięcej negatywnych emocji wzbudzają Żabka, Tesco i E.Leclerc, choć w przypadku dwóch pierwszych szyldów odsetek głosów pozytywnych przeważa nad negatywnymi. W Leclercu dominuje nastawienie neutralne.

- W przypadku Biedronki odczuwanie emocji pozytywnych najczęściej wiąże się z faktem iż Biedronka jest blisko i oferuje niskie ceny. Posiada dobre produkty, świeże, ma markę własną i program lojalnościowy - podsumowuje Open Research. - Emocje negatywne związane są z tym, iż w sklepach jest mały wybór, można odczuć wzrost cen, jest bałagan, słaba obsługa klienta i długie kolejki.
 
Z badania wynika, że w opinii klientów Lidl to zupełnie inny sklep niż Biedronka. Wyraźnie dostrzegane są cechy jak: wysoka jakość, szeroki asortyment, porządek, dobra obsługa, atrakcyjne ceny. Jest za to uważany za nieco droższy niż inne.
 
Warto tu nadmienić, że Lidl zarazem jest siecią, która przeznacza najwięcej pieniędzy na reklamę. W 2018 roku należący do Grupy Schwarz szyld wydał na ten cel niemal 746 mln zł. Druga pod tym względem Biedronka - tylko niespełna 348 mln zł. Obie sieci zwiększyły nakłady w stosunku do roku 2017 o niemal 20%. Najmocniej dynamika wydatków reklamowych wzrosła w przypadku Kauflandu - o 45%. Spadły natomiast nakłady Tesco (-46,5%).
 
Choć Biedronka okazała się najsilniejszą marką, autorzy raportu wskazują na obszary do poprawy także w jej przypadku. Klienci najczęściej narzekali na bałagan w sklepach i niedostatecznie dobrą obsługę klienta. W Lidlu i Kauflandzie brakowało atrakcyjnych zdaniem konsumentów promocji, a w Żabce przeszkadzał im zbyt ubogi asortyment i wysokie ceny.
 
Badanie przeprowadzono techniką online we wrześniu 2019 r. na ogólnopolskiej próbie 344 kobiet i mężczyzn powyżej 18 roku życia, zróżnicowanych pod względem wykształcenia, statusu zawodowego i dochodów.
Magdalena Weiss 2219 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }