Patriotyzm konsumencki rośnie w siłę

Wedle najnowszych badań ponad 2/3 Polaków deklaruje, że jest gotowych zapłacić więcej za rodzimą żywność wytworzoną w sposób ekologiczny, natomiast prawie 1/3 zwraca uwagę na krajowe pochodzenie produktu. Tym samym na znaczeniu zyskują lokalne sklepy spożywcze.

Takie są wyniki pierwszego raportu wchodzącego w skład cyklu badań opinii publicznej w projekcie Polski Monitor Opinii – wspólnej inicjatywy PKO Banku Polskiego, Fundacji Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) oraz Forum Zrównoważonej Technologii.

Coraz częściej towary stają się znakiem rozpoznawczym Polski, co potwierdzają ostatnie dane Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa. Jak wynika z raportu, od początku 2019 r. kontynuowana jest wzrostowa tendencja w eksporcie towarów rolno-spożywczych z naszego kraju. Wartość eksportu towarów rolno-spożywczych w okresie styczeń - czerwiec 2019 r. wyniosła 15,4 mld euro i była o ponad 8% większa niż rok wcześniej. Jednocześnie import ukształtował się na poziomie 10,4 mld euro, o około 5% wyższym. W rezultacie dodatnie saldo wymiany zwiększyło się o około 17%, do 5 mld euro. Natomiast, jak czytamy na oficjalnej stronie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Polska jest liderem w Unii Europejskiej w produkcji drobiu, owoców, pieczarek.

Rosnąca produkcja oraz eksport rodzimych produktów to efekt ich jakości, którą coraz częściej doceniają sami konsumenci, choć głównym kryterium zakupowym nadal pozostaje cena – tak deklaruje aż 58% respondentów. Z kolei 38% badanych uważa, że czynnikiem determinującym intencje zakupowe jest zarówno skład produktu, jak i data jego przydatności. Patriotyzm konsumencki objawiający się wyborem rodzimych produktów deklaruje co trzeci z nas. Rzadziej zwraca się uwagę na posiadane certyfikaty jakości (19%) oraz rozpoznawalność marki (9%).

- Polacy wciąż kierują się ceną przy wyborze produktów, aczkolwiek fakt, że są w stanie zapłacić więcej za polską żywność wytworzoną w sposób ekologiczny (69% respondentów) pozwala patrzeć z optymizmem na sytuację producentów – komentuje Marcin Duma, prezes IBRiS. - Co równie istotne, większość osób utożsamia rodzime towary z dobrym smakiem (94%), bezpieczeństwem dla konsumenta (84%) oraz posiadaniem odpowiednich wartości odżywczych (81%), co potwierdza rosnącą reputację naszych towarów na krajowym rynku – dodaje Marcin Duma.

Zakończone badania określają również preferencje Polaków odnośnie miejsc dokonywania zakupów. Jak wynika z raportu Polskiego Monitora Opinii, coraz częściej robimy zakupy w lokalnych sklepach osiedlowych (51,8% badanych). Podobny odsetek (51,3%) deklaruje zaopatrywanie się w towary w dyskontach spożywczych. Dopiero na czwartym miejscu pojawiają się supermarkety i hipermarkety (40,5%).

Badanie zostało zrealizowane w dniach 2-6 października 2019 r. przez Fundację IBRiS metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), na próbie reprezentatywnej 1100 pełnoletnich mieszkańców Polski.

Zdjęcie: Shutterstock

Ilona Mrozowska 3317 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }