Zakupy w duchu 'mniej plastiku' [TREND]

Najpierw Auchan, potem Carrefour, teraz Kaufland - kolejne sieci oferują możliwość pakowania zakupów do pojemników przyniesionych z domu. W sieciach coraz częściej pojawiają się też bawełniane siatki na dziale owoce-warzywa, które mają zastąpić tzw. zrywki.

Na zdjęciu: bawełniane siatki na dziale owoce-warzywa w Auchan Ursynów

Od początku października w wybranych marketach sieci Kaufland klienci mogą pakować żywność do przyniesionych przez siebie opakowań wielokrotnego użytku. Usługa obejmuje produkty ze stoisk z obsługą, czyli sery, wędliny i produkty garmażeryjne – z wyłączeniem mięsa i drobiu. Na razie z usługi można skorzystać w 11 marketach Kaufland (ich lista tutaj).

Podobną inicjatywę ogłosił w lipcu br. Carrefour.

Po udanych testach w Bydgoszczy i Toruniu, już we wszystkich hiper- i supermarketach w Polsce Carrefour wprowadził wówczas możliwość zrobienia zakupów z wykorzystaniem własnych opakowań. Podobnie jak w Kauflandzie dotyczy to produktów na wagę, a więc głównie serów i wędlin.

- Zakupy do własnych opakowań wielokrotnego użytku nadal odbierane są jako pewna nowość, cieszą się jednak rosnącym zainteresowaniem wśród osób odwiedzających sklepy Carrefour - zapewniają przedstawiciele biura prasowego Carrefour. - Jest to związane m.in. ze wzrostem świadomości ekologicznej Polaków oraz coraz bardziej popularnym trendem ograniczenia użycia opakowań z tworzyw sztucznych, które zanieczyszczają planetę. Mamy nadzieję, że kupowanie produktów na wagę do przyniesionego ze sobą słoika lub pudełka stanie coraz częstszą praktyką, a w przyszłości, jednym ze zwyczajów zakupowych Polaków - deklarują.

Sieć podkreśla, że tego typu inicjatywy są generalnie ważne dla wszystkich osób poszukujących rozwiązań less waste, a redukcja wykorzystania plastiku i odpowiednie gospodarowanie odpadami z tworzyw sztucznych to obok demokratyzacji żywności ekologicznej, priorytet w działaniach Carrefoura.

Podobnie rzecz ma się w Auchan. - Jako pierwsi zaoferowaliśmy klientom możliwość zakupów do własnych opakowań - było to w 2017 r. testem w sklepie Auchan na Woli - przypomina Dorota Patejko, dyrektor ds. komunikacji i CSR w Auchan. Propozycja spotkała się z na tyle dobrym przyjęciem ze strony klientów, że test firma rozciągnęła najpierw na sklepy w Warszawie, a obecnie już wszystkie sklepy pod szyldem Auchan oferują taką możliwość.  - Wyszliśmy więc z fazy testów i oferujemy rozwiązanie na stałe od sierpnia br. we  wszystkich sklepach - mówi Dorota Patejko. 

Teraz sieć poszła jeszcze dalej i od listopada wprowadza specjalne bawełniane siatki na dziale owoce-warzywa. Klient będzie mógł z nich skorzystać, zamiast z tzw. tradycyjnych zrywek. - Testujemy te siatki obecnie w sklepie Auchan na Ursynowie, odzew klientów jest bardzo pozytywny - zapewnia Dorota Patejko.

Na podobny ruch zdecydował się Kaufland, który już od 10 października udostępnił klientom wielorazowe woreczki na owoce i warzywa we wszystkich swoich sklepach. Opakowanie zawiera dwa woreczki na zakupy w cenie 2,99 zł. Są one wykonane z tkaniny i mogą być bez problemu prane w pralce.

Z wyliczeń tej sieci wynika, że zastąpienie „zrywek” woreczkami może przyczynić się do ograniczenia wykorzystania plastiku nawet do 445 ton w skali roku.

Trend, który promuje opakowania wielokrotnego użytku przyszedł do nas z Zachodu, ale w Polsce dopiero raczkuje. Na świecie z tego typu działań znana jest m.in. platforma Loop, która we współpracy z wiodącymi światowymi markami tworzy przyjazne dla środowiska rozwiązanie mające zrewolucjonizować dotychczasowy system recyklingu. Celem tej inicjatywy jest wyeliminowanie opakowań jednorazowych i zapewnienie konsumentom rozwiązania opartego na trwałym opakowaniu produktu z możliwością ponownego napełniania oraz zamkniętym łańcuchu dostaw. Loop zapewnia odbiór zużytych produktów w domach konsumentów, następnie oczyszcza je, ponownie napełnia lub poddaje recyklingowi.

Nad Wisłą trend "z własnym opakowaniem do sklepu" na razie najbardziej zauważalny jest w kawiarnianych sieciówkach, do których coraz częściej można przyjść z własnym kubkiem na kawę. Pojawiają się też placówki, które specjalizują się w sprzedaży "do opakowań klienta". Przykładem jest choćby sklep Bez Pudła we Wrocławiu. - Dbamy o to, żeby każdy kupowany u nas produkt służył środowisku naturalnemu i nie generował odpadów – pakujemy w pojemniki, które sam przyniesiesz lub w ekologiczne opakowania - informuje sklep na swojej stronie www. W Poznaniu działa natomiast placówka BIO-rę, w której przy zakupach z własnymi opakowaniami sklep daje 5% zniżki.

 

 

Ilona Mrozowska 3320 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }