Konsolidacja, jakiej jeszcze nie było

Podczas gdy konsolidacja rynku w ciągu ostatnich 20 lat była napędzana przez fuzje i przejęcia oraz szybki rozwój sklepów, to nowa fala konsolidacji będzie miała znacznie szerszy zakres i sięgnie poza handel detaliczny - mówi Miloš Ryba, head of CEE and discount, international research, IGD.

Jakie są najważniejsze trendy na rynku detalicznym na świecie, jak zmieniają handel?
Jednym z największych trendów, jakie obserwujemy w Europie, a także na całym świecie, jest wzrost sprzedaży detalicznej. Detaliści tacy jak Walmart i Carrefour szybko rozwijają swoje strategie omnichannel, w tym e-commerce, podczas gdy sprzedawcy detaliczni online, tacy jak Amazon i Alibaba, zaczęli otwierać sklepy fizyczne. Wszyscy detaliści zaczęli tworzyć własne ekosystemy, dzięki którym starają się zapewniać konsumentom najlepsze doświadczenia zakupowe pozwalające budować ich lojalność. Na przykład kupujący w Lidlu mogą otrzymywać spersonifikowane promocje w swojej aplikacji mobilnej, klienci Carrefoura mogą płacić za pomocą technologii mobilnej lub rozpoznawania twarzy, a klienci Amazona – zamawiać jedzenie za pomocą systemu głosowego, przebywając w kuchni lub w samochodzie.

Co detalista musi zrobić, aby być pewnym przyszłości swojej firmy, zwłaszcza gdy dynamicznie rośnie sprzedaż online?
Wszyscy detaliści będą musieli poprawić swoje możliwości cyfrowe, aby przetrwać w nowym środowisku. Jednak wielu z nich nie będzie dysponować wewnętrznymi zasobami, aby to zrobić, i będzie musiało zdecydować się na partnerstwo. Współpraca z dostawcami, firmami logistycznymi i firmami technologicznymi stanie się ważną częścią strategii wielu sprzedawców detalicznych. Doprowadzi to do nowego poziomu konsolidacji rynku, bardzo odmiennego od tego rodzaju konsolidacji, który widzieliśmy w przeszłości. Podczas gdy konsolidacja rynku w ciągu ostatnich 20 lat była napędzana przez fuzje i przejęcia oraz szybki rozwój sklepów, to nowa fala konsolidacji będzie miała znacznie szerszy zakres i sięgnie poza handel detaliczny.

Czy te trendy są wyzwaniem dla producentów? A może szansą?
Cyfrowa sprzedaż detaliczna zapewni dostawcom możliwość szybszego reagowania na trendy i zachowania. Producenci będą mieli dostęp do znacznie większego poziomu danych, co pomoże im przyspieszyć rozwój nowych produktów i innowacji. Nowe wyzwania pojawi się w ramach wewnętrznej struktury, procesów i zasobów ludzkich. Ponieważ technologia i dane odgrywają coraz ważniejszą rolę, a komercyjne ukierunkowanie przenosi się z kanału na kupującego, dostawcy będą musieli zrestrukturyzować swoje zespoły, stworzyć nowe stanowiska i zatrudnić nowych specjalistów.

Barbara Mikusińska 769 Artykuły

Współtwórczyni „Handlu”. Od początku jego istnienia, czyli od 1993 r., redaktor naczelna. Globtroterka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }