31 tys. sklepów w 10 największych sieciach franczyzowych [RAPORT GFK]

Sieci franczyzowe rosną w siłę. Największy przyrost liczby placówek zaobserwowano w sieciach Żabka (+460 sklepów), Chorten (+242) i Livio (+237) oraz Rabat Detal (+219) - wynika z raportu GfK "Sieci detaliczne na rynku FMCG w Polsce".

W ramach 10 największych sieci franczyzowych FMCG w Polsce działa obecnie ponad 31 tys. sklepów, stanowiąc niemal jedną trzecią wszystkich działających dziś sklepów spożywczych.

Jak wynika z najnowszej edycji raportu GfK wszystkie sieci franczyzowe z pierwszej dziesiątki odnotowały w 2018 r. przyrost liczby placówek netto.

Ogólna analiza struktury handlu detalicznego wskazuje, iż podobnie jak w poprzednich latach, także w roku ubiegłym segment handlu wielkoformatowego odnotował ponad 3-procentowy wzrost pod względem liczby placówek, szczególnie za sprawą supermarketów.

Renata Twardowska, ekspertka w zespole Consumer Panels & Services GfK komentuje: - W okresie kilkunastu ostatnich lat, rok do roku obserwujemy proces konsolidacji rynku. W ubiegłym roku najbardziej znaczącym wydarzeniem na mapie polskiego handlu było przejęcie Emperii wraz z siecią supermarketów Stokrotka przez litewską grupę Maxima, która zapowiada dalszy intensywny rozwój tej sieci – zwraca uwagę.

Wymienia ponadto, że w ub.r. Grupa Eurocash sfinalizowała przejęcie sieci supermarketów Mila, która docelowo ma zasilić Delikatesy Centrum. - Operatorzy inwestują znaczne środki finansowe nie tylko w rozwój numeryczny sieci, ale także w modernizację sklepów licząc na wymierne efekty swoich działań, na co zresztą wskazują już rosnące wyniki ze sprzedaży po pierwszym półroczu br. - analizuje Renata Twardowska.

W segmencie sklepów chemiczno-kosmetycznych i wielobranżowych liczonych łącznie z drogeriami i perfumeriami, w tym także tymi należącymi do sieci, odnotowano spadek liczby placówek w stosunku do poprzedniego roku o ponad 3%. O około 4% skurczyła się także liczba aptek.

Z kolei dynamicznie rośnie liczba sklepów na stacjach paliw. W stosunku do analogicznego okresu w roku poprzednim wzrost wyniósł niemal 15%.

Ekspertka zauważa, że regulacje związane z ograniczeniem handlu w niedziele w naturalny sposób wpłynęły na zmianę zwyczajów zakupowych Polaków, którzy robią większe zakupy na zapas w piątki i soboty – korzystają na tym głównie dyskonty. Z kolei format hipermarketów nadal pozostaje w zamrożeniu. Sklepy o bardzo dużych powierzchniach nie są już budowane, a operatorzy hipermarketów zmniejszają powierzchnie sprzedaży. Dodatkowo wiele hipermarketów zostało zamkniętych w związku ze słabą rentownością placówek, a co za tym idzie koniecznością restrukturyzacji całej sieci.

- Wydaje się, że warunki rynku detalicznego nadal głównie dyktowane są przez dyskonty, jednakże mocniejszy akcent na tym obszarze stawiają coraz bardziej nowoczesne sieci convenience i proximity, które walczą o klienta nie tylko lokalizacją „tuż za rogiem”, ale coraz bogatszym asortymentem, w tym produktów premium, produktów gotowych, bio oraz ofertą usług dodatkowych – dodaje Renata Twardowska.

Analiza powstała na podstawie danych pochodzących z opracowania własnego GfK „Sieci detaliczne na rynku FMCG w Polsce – edycja 2019”.

Katarzyna Pierzchała 2957 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }