Szef Tesco odchodzi!

Rynek czekał w środę rano na informację o wynikach finansowych Tesco. Oprócz nich otrzymał też wieść o rezygnacji Dave'a Lewisa z funkcji prezesa.

Na zdjęciu: odchodzący prezes Tesco Dave Lewis

Dave Lewis postanowił ustąpić ze stanowiska dyrektora generalnego grupy Tesco. Chce odejść z firmy latem przyszłego roku, a zastąpi go Ken Murphy.

- Z przykrością przyjąłem rezygnację Dave'a Lewisa z funkcji dyrektora generalnego grupy Tesco, który zdecydował, że chce odejść z firmy latem 2020 r. - skomentował John Allan, przewodniczący rady nadzorczej Tesco. - Dave wykonał wybitną robotę w odbudowie Tesco od 2014 r. i nadal niezachwianie wspiera zarząd. Jakiś czas temu wskazał jednak, że nadszedł czas na przekazanie kierowania firmą następcy. Jego otwartość pozwoliła mi rozpocząć dokładny i uporządkowany proces identyfikacji potencjalnego kandydata, który mógłby go zastąpić. Ken Murphy zastąpi Dave'a jako prezes Grupy Tesco latem przyszłego roku - dodał.

Ken Murphy zdobywał doświadczenie handlowe, marketingowe i markowe w handlu detalicznym i hurtowym, najpierw w Alliance Unichem, a następnie w Bootsie. Był dyrektorem operacyjnym w Boots UK i Irlandii, zanim został wiceprezesem wykonawczym, dyrektorem handlowym i zarządzającym globalnymi markami w Walgreens Boots Alliance. Ze względu na zobowiązania wobec obecnego pracodawcy dokładny termin zmiany warty w firmie zostanie upubliczniony później.

- Moja decyzja o ustąpieniu ze stanowiska prezesa grupy jest decyzją osobistą. Uważam, że kadencja dyrektora generalnego powinna być skończona i że teraz jest właściwy czas na przekazanie pałeczki i powiedział Dave Lewis. - Zespół kierowniczy jest bardzo silny, nasza strategia jest jasna i przynosi efekty. Marka Tesco i satysfakcja klienta jest silniejsza. Moi koledzy wykonują niezwykłą pracę, a ich profesjonalizm widać w każdym sklepie i każdego dnia - skomentował.

W I połowie roku finansowego 2019/2020 Grupa Tesco miała 28,3 mld funtów sprzedaży, podobnie jak przed rokiem. W regionie Europy Środkowo-Wschodniej sprzedaż wyniosła 2,8 mld funtów, o 7% mniej niż rok temu (3,1% mniej LfL). Przychody w wysokości 31,9 mld funtów były o 0,6% wyższe niż w pierwszej połowie roku 2018/2019. Zysk operacyjny wzrósł o 12,6% do 1,13 mld funtów, zaś zysk przed podatkami zwiększył się o 6,7% do 494 mln funtów.

- Dokonujemy znaczącej transformacji naszej działalności w Europie Środkowej, fundamentalnie zmieniając nasze podejście w Polsce oraz zmieniając rozmiar, upraszczając i usprawniając naszą działalność w Czechach, na Węgrzech i na Słowacji. Z wyłączeniem Polski sprzedaż zmniejszyła się o 2,7% według bieżących kursów walutowych w pierwszej połowie głównie z powodu zamknięć sklepów i - w ok. 1% - ze zmniejszenia ogólnej sprzedaży towarów - napisano w raporcie.

Sieć pozbywa się 250,8 tys. mkw. nieproduktywnej przestrzeni w całym regionie. Większość ogólnego spadku sprzedaży (7,0%) w Europie Środkowej wynika z działań sieci zmierzających do zmiany kształtu działalności w Polsce. Tesco chce ograniczyć się na naszym rynku do dwóch formatów - kompaktowych hipermarketów i supermarketów - z zawężonym asortymentem, niższymi kosztami operacyjnymi i kosztami zarządzania.

- Kroki, które podejmujemy, aby sprostać wyzwaniom strukturalnym w Polsce doprowadziły do zmniejszenia strat w pierwszej połowie roku i pozwalają nam stworzyć bardziej ukierunkowany, zyskowny biznes sprzedaży o wartości 1 mld funtów - napisano w raporcie.

Magdalena Weiss 2194 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }