Rynek jest już gotowy na eParagon [EKSPERCI]

Wdrożenie elektronicznych paragonów jest nie tylko kolejnym elementem cyfryzacji polskiej gospodarki, ale udogodnieniem dla detalistów i konsumentów. Obecnie w Ministerstwie Finansów trwają prace nad legislacją dotyczącą usługi. Eksperci są zgodni - rynek jest już gotowy na tę zmianę.

Na zdjęciu: Robert Łaniewski, prezes zarządu Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego

Z punktu widzenia konsumenta wdrożenie eParagonu jest naturalnym kolejnym etapem cyfryzacji handlu detalicznego i usług. Klient nie otrzyma już do ręki papierowego wydruku, lecz zostanie on zapisany w formie cyfrowej, do której właściciel będzie miał dostęp online. To zapewni znacznie większą trwałość paragonów oraz łatwość ich gromadzenia i wyszukiwania np. pod kątem analizy wydatków, reklamacji czy zwrotów.

Nad wdrożeniem w Polsce usługi, którą jest zastąpienie papierowych paragonów ich wersją elektroniczną, pracuje m.in. grono ekspertów ds. nowych technologii i finansów wraz z partnerami w obszarze handlu, Fundacją Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego oraz przedstawicielami Przelewy24 - w ramach projektu Platformy Detalistów. To dzięki zaangażowaniu tych osób udało się rozbudzić nowatorską inicjatywę i stworzyć właściwe rozwiązanie.

- eParagon to odpowiedź na zapotrzebowanie, które zaobserwowaliśmy u naszych partnerów na rynku. Najważniejsze w tej usłudze jest to, że spełnia oczekiwania detalistów oraz konsumentów, którzy zyskują swobodę dostępu do swoich paragonów - mówi Robert Łaniewski, prezes zarządu Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego. - Ogromne zaangażowanie i wsparcie ze strony detalistów jest dla nas sygnałem, jak bardzo taka usługa jest potrzebna. Dlatego cieszę się, że rozwiązanie jest już gotowe i przechodzi obecnie testy produkcyjne – dodaje.

Korzyści z wdrożenia nowej usługi

Obecnie w Polsce drukowane jest ponad 12 miliardów paragonów rocznie (źródło: Visa, 09.2018), co oznacza zużycie ponad 600 000 kg papieru. Gdy dodatkowo uwzględni się koszty związane z obsługą wydruków, to można stwierdzić, że wdrożenie usługi eParagonów przyniesie detalistom znaczne oszczędności.

Ewolucja paragonu jest więc dla detalistów nie tylko podążaniem za trendem cyfryzacji handlu i oczekiwaniami konsumentów, ale także rzeczywistą korzyścią wynikającą z obniżenia kosztów operacyjnych. Warto dodać, że eParagon pozwoli także na znaczne usprawnienie procesu sprzedaży i obsługi posprzedażowej klientów.

Rządowy projekt umocowania prawnego eParagonu to rozwiązanie, które spełnia wymagania wielu sektorów i realizuje spójną politykę cyfryzacji państwa. Jego wprowadzenie wpłynie korzystnie na ograniczenie tzw. „szarej strefy”, która, jak szacuje Fundacja Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego, powoduje straty budżetu państwa na poziomie 5-10 mld zł rocznie.

Rynek i przedsiębiorcy współpracujący w ramach Platformy Detalistów liczą na finalizację prac legislacyjnych umożliwiających udostępnienie usługi eParagonu w Polsce. Detaliści są gotowi dostosować swoje systemy i rozwiązania do ostatecznych ram prawnych oraz zaangażować się w aktywne promowanie usługi eParagonu, aby znalazła jak najszersze grono odbiorców wśród konsumentów.

- W pracach nad wdrożeniem nowego standardu obsługi transakcji, w tym usługi eParagonu, współpracujemy na ten moment z sześcioma partnerami z obszaru handlu, w tym: LPP (właściciel m.in. Reserved), Super-Pharm Poland oraz Decathlon. Wspólny standard usług pozwoli na wdrożenie rozwiązań na dużą skalę, budując istotną wartość dla konsumentów - podkreśla Cezary Pierzan, odpowiedzialny za prace w ramach Platformy Detalistów.

Kluczowe cechy eParagonu

Paragon elektroniczny zastąpi konieczność wydruku papierowego i będzie dostępny „od ręki” dla konsumenta. Sposób generowania, przechowywania i udostępniania eParagonów zagwarantuje odpowiedni poziom bezpieczeństwa oraz umożliwi zachowanie prywatności kupującego względem sprzedawcy i administracji publicznej. Usługa uniemożliwi jednostronną modyfikację treści dokumentu oraz pozwoli na potwierdzenie jego autentyczności zarówno przez konsumenta, jak i przez detalistę, zapewniając ochronę interesów każdej ze stron transakcji.

Wprowadzenie eParagonu w Polsce na masową skalę może być na arenie międzynarodowej kolejnym przykładem przewagi naszego kraju w obszarze zastosowania nowych technologii, podobnie jak w przypadku płatności zbliżeniowych czy bankowości mobilnej.

Platforma Detalistów jest projektem mającym na celu wdrożenie nowego standardu obsługi transakcji w odpowiedzi na oczekiwania przedsiębiorców z obszaru handlu. Prace nad wdrożeniem usług w ramach Platformy Detalistów, m.in. eParagonu, trwają obecnie u sześciu detalistów, w tym m.in.: LPP (właściciel marek Reserved, House, Cropp, Sinsay i Mohito), Super-Pharm Poland oraz Decathlon. Usługi Platformy Detalistów powstały z myślą o powszechnej dostępności dla konsumentów, tzn. zarówno w ramach sieci handlowych jak i średnich oraz małych, lokalnych przedsiębiorców. Osiągnięcie tego celu umożliwi zaangażowanie wiodących producentów systemów sprzedażowych oraz urządzeń fiskalnych, których zaproszono do współpracy w ramach Platformy, będącej wspólnym projektem zespołu ekspertów z obszaru nowych technologii i finansów wraz z partnerami z Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego oraz z Przelewy24.

 

Katarzyna Pierzchała 3064 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }