Biblioteka w centrum handlowym? Czemu nie

W Pasażu Grunwaldzkim we Wrocławiu stanął wielkoformatowy regał na książki, obok jest czytelnia. Jest to odpowiedź na nowy model myślenia o centrum handlowym i jego relacji z klientem.

Czy centra handlowe, aby były atrakcyjne dla odwiedzających, powinny skupiać się wyłącznie na rozwijaniu oferty sprzedażowej? Badania przeprowadzane wśród klientów wykazują, że nowy odbiorca oczekuje od obiektów komercyjnych czegoś więcej. Chce móc się z nimi utożsamiać, chce, aby odpowiadały jego stylowi życia czy zainteresowaniom.

Zmiany zachowań konsumentów w swoim procesie modernizacji uwzględnia należący do EPP Pasaż Grunwaldzki, który przemodelowuje myślenie o centrum i relacji z klientem.

– Podczas procesu modernizacji poza designem duże znaczenie ma dla nas proksemika. Zależało nam, aby nowe strefy żyły, by skłaniały zarówno do interakcji z przestrzenią, jak i jej współużytkownikami – mówi Paulina Stach, dyrektor Pasażu Grunwaldzkiego.

I tak powstała np. przestrzeń bookcrossingu, którą ulokowano w nowej strefie gastronomicznej. W projekt Foodstacji wpisano więc wielkoformatowy regał na książki oraz czytelnię. Bibliotekę galeria współtworzy we współpracy z Fundacją Bookcrossing Polska oraz Wrocławskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli będącymi organizatorami akcji Cały Wrocław Czyta.

- Zauważyliśmy, że odwiedzający nas klienci nie tylko wymieniają książki, ale równie chętnie o nich dyskutują, polecają sobie wybrane tytuły, zasięgają opinii – zauważa Paulina Stach.

Zatem – jej zdaniem - chcąc zmienić postrzeganie centrów handlowych, usługi uzupełniające dedykowane klientom, np. bookcrossing, nie powinny być jedynie rozwiązaniem na ciekawe zagospodarowanie wolnej przestrzeni w obiekcie, ale muszą wpisywać się w jego filozofię i strategię komunikacji. Tylko wtedy będą wiarygodne i mają szansę funkcjonować.

Wyniki czytelnictwa za 2018 r. w Polsce wskazują, że zaledwie 37% respondentów przeczytało 1 książkę. - Zależy nam więc na wypromowaniu książki jako „trendy gadżetu”. Dlatego też organizujemy spotkania z autorami czy weekendowe wydarzenia czytelnicze – dodaje Paulina Stach.

Działania CSR i promocja czytania dotyczą również najmłodszych odbiorców. W ramach akcji bookcrossingowej Pasaż zaprasza do współpracy szkoły w regionie. Uczniowie nie tylko wymieniają książki, ale również biorą udział w ciekawych warsztatach z bibliotekarstwa czy kreatywnego pisania.

Popularność bookcrossingu wskazuje także na rosnącą tendencję na rynku, zgodnie z którą wypożyczanie to nowe kupowanie, o czym mówią też badania przeprowadzone w 2019 r. przez The State of Fashion.

– Czy bookcrossing jest konkurencją dla księgarni? Na pewno nie, ale pokazuje pewien trend, kierunek myślenia klienta, z którym musimy się liczyć – mówi dyrektor centrum. - Platformy z muzyką czy filmami przyzwyczaiły konsumenta do korzystania z określonych dóbr okresowo, a nie na stałe. Taki jest trend, który należy uwzględniać podczas tworzenia stref lounge’owych, w których klient może sięgnąć np. po książkę „tu i teraz” – dodaje dyrektor centrum.

 EPP jest największym w Polsce właścicielem centrów handlowych pod względem wielkości posiadanej powierzchni najmu brutto (GLA) z nieruchomościami o wartości 2,6 mld euro.

 

Katarzyna Pierzchała 3024 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }