"Detalista 4.0": sklep przyszłości według Eurocashu i Microsoftu

Eurocash i Microsoft wraz z partnerami technologicznymi przedstawili wizję rynku detalicznego przyszłości - "Detalista 4.0". Innowacyjne rozwiązania technologiczne zaprezentowano podczas IV Kongresu Przedsiębiorców Polskiego Handlu, zorganizowanego przez Akademię Umiejętności Eurocash.

Na zdjęciu: Jarosław Sokolnicki z Microsoft

Projekt „Detalista 4.0” ma zapewnić właścicielom niezależnych sklepów spożywczych sprawne zarządzanie ich placówkami, konsumentom wysoką jakość robienia zakupów, a producentom jak najlepsze dotarcie ze swoją ofertą do finalnego odbiorcy. Jak zatem będzie funkcjonował sklep zarządzany przez „Detalistę 4.0”?

– Od lat konsekwentnie zmieniamy oblicze polskiego handlu, inwestując w rozwiązania z obszaru nowych technologii, które mają ułatwiać prowadzenie biznesu detalicznego przez niezależnych przedsiębiorców – mówi Luis Amaral, prezes zarządu Grupy Eurocash.

Wymienia, że w 2018 r. Grupa uruchomiła eurocash.pl, czyli wielofunkcyjną platformę e-commerce. Od tego momentu właściciel sklepu małoformatowego ma więcej informacji o rynku niż dyrektor dużej sieci handlowej. We wrześniu br. firma poszła o krok dalej i wdrożyła eurocash.pl Market, czyli platformę marketplace, która docelowo może poszerzyć ofertę małoformatowych sklepów nawet do pół miliona produktów.

- Naszym klientom zapewniamy dostęp do technologii na najwyższym, światowym poziomie, a także do wiedzy o rynku przyszłości. Okazją do prezentacji najnowszych rozwiązań z tego obszaru jest dla nas coroczny Kongres Przedsiębiorców Polskiego Handlu. Do rozmowy o przyszłości handlu zaprosiliśmy w tym roku firmę Microsoft – dodaje Amaral.

Wizja Detalisty 4.0 to gama najnowocześniejszych rozwiązań, dzięki którym właściciele sklepów mogą dokładnie poznać swoich klientów i precyzyjnie odpowiedzieć na ich potrzeby.

- Detalista 4.0 to coś więcej niż wizja. Już teraz istnieje wiele rozwiązań dostępnych dla właścicieli sklepów, które wpływają na zwiększenie zaangażowania i lojalności klientów, a także efektywność operacyjną – podkreśla Mark Loughran, dyrektor generalny polskiego oddziału Microsoft. - Technologie, które zmieniają rynek, takie jak przetwarzanie w chmurze, sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe, Big Data i Internet Rzeczy, już teraz mogą być wsparciem dla właściciela sklepu w Polsce – tłumaczy.

Wizja „Detalisty 4.0” – zatowarowanie

Wizja Detalista 4.0 adresuje wszystkie obszary działalności na rynku detalicznym. Narzędzia służące usprawnieniu procesu zatowarowania powstały w ścisłej współpracy z detalistami i firmami dostarczającymi rozwiązania technologiczne.

Właściciel sklepu małoformatowego, współpracujący z Eurocash już teraz ma do swojej dyspozycji nowoczesną platformę e-commerce B2B – eurocash.pl, z której można korzystać zarówno w wersji online, jak i mobile. Platforma umożliwia błyskawiczne zamówienie produktów do sklepu również przy użyciu smartfona. eurocash.pl zapewnia także dostęp do wiedzy o lokalnym rynku, w tym danych demograficznych pozwalających na dostosowanie asortymentu do struktury wiekowej otoczenia sklepu, rankingów najlepiej sprzedających się produktów i podglądu gazetek promocyjnych konkurencji. To również najszybsza na rynku, „ucząca się” zachowań użytkownika wyszukiwarka towarów, inteligentne listy zakupowe, informacje o kampaniach telewizyjnych największych producentów FMCG czy możliwość zamawiania produktów bezpośrednio z interaktywnej gazetki promocyjnej.

Przedsiębiorca prowadzący sklep ma również możliwość sprofilowania swojej oferty pod konkretnych klientów. Takiego rozwiązania nie mają duże sieci dyskontów i hipermarketów, które sprzedają zazwyczaj te same produkty we wszystkich swoich placówkach. eurocash.pl Market to platforma marketplace, która docelowo da właścicielowi sklepu dostęp do ponad pół miliona produktów. To największa w Polsce oferta produktowa, skierowana do właścicieli sklepów małoformatowych.

Półka w sklepie „Detalisty 4.0”

Według Eurocashu nowe technologie w handlu, które wykorzystują rozwiązania oparte o chmurę obliczeniową, Internet Rzeczy, mechanizmy sztucznej inteligencji czy uczenia maszynowego pozwalają na skuteczniejsze dotarcie do klientów. Podczas Kongresu Microsoft zapewniał, że w przyszłości możliwa będzie analiza rotacji produktów na półkach wyróżniających się kategorii i produktów, która będzie dawać szansę lepszego dostosowania asortymentu sklepów do profilu odwiedzających go klientów. - Analiza demograficzna i sposób interakcji poszczególnych grup z produktami pozwoli lepiej dostosować ofertę sklepu do indywidualnych potrzeb klienta – argumentują przedstawiciele Microsoft.

Firma ta pokazała właśnie wizję inteligentnego sklepu, który rozpoznaje konsumenta i potrafi wchodzić z nim w interakcję. Przykładem jest inteligentny regał wyposażony w czujniki i kamery, dzięki któremu właściciel sklepu będzie miał wiedzę o tym, kto odwiedził jego placówkę, ile czasu w niej spędził, ale przede wszystkim, jakie produkty wybrał, a które odłożył.

Podłączone do regałów ekrany wyświetlają dopasowaną do konsumenta treść w zależności od jego płci, wieku czy nastroju. Umożliwiają one zarówno prezentację reklam czy inspiracji zakupowych, ale także wyświetlanie danych produktu czy informacji o trwającej promocji. Wchodzą one również w interakcje z użytkownikiem w momencie, gdy ten podniesie produkt z półki.

– Dzięki mechanizmom analizującym obecność klientów na terenie sklepu jesteśmy w stanie jeszcze lepiej budować portret naszych klientów. Możemy sprawdzić jakiej są płci, ale także w jakim humorze robią zakupy – mówi Jarosław Sokolnicki z Microsoft. - Dokładnie wiemy, kto dotyka produktów na półkach i na tej podstawie możemy lepiej dobierać znajdujący się na nich asortyment – przekonuje.

Co więcej – dodaje ekspert - dzięki analizie zakupów detalista będzie w stanie proponować klientom produkty komplementarne, zwiększając dzięki temu wartość ich koszyka zakupowego. - Po raz pierwszy mamy szansę pokazać tak precyzyjną wiedzę o kliencie – dodaje Sokolnicki.

Połączenie danych w czasie rzeczywistym, pochodzących z czujników sklepowych (zlokalizowanych na półkach czy w kamerach) oraz np. informacji o lokalnym rynku jakie udostępnia eurocash.pl, daje niezależnym przedsiębiorcom szansę rozwoju zupełnie nowego podejścia do konsumentów. Informacje te pomagają m.in. w prognozowaniu sprzedaży dziennej i tygodniowej, także w oparciu o tzw. planogramy, analizę profili konsumentów i dopasowywanie do nich produktów czy propozycji dotyczących zamówień. Dzięki temu właściciele sklepów mogą lepiej poznać zachowania i oczekiwania klientów, zarządzać asortymentem w inteligentny sposób, zwiększać sprzedaż czy zysk netto, a przede wszystkim poprawić efektywność swoich działań.

Koszyk pełen innowacji i nowoczesna kasa

W trakcie Kongresu Przedsiębiorców Polskiego Handlu można było też zobaczyć, jak działa inteligentna lada. Dzięki umieszczonej w niej macie dowiemy się, jak długo dane produkty są w sklepie, skąd pochodzą lub jakie są ich wartości odżywcze. Tablety przymocowane do lady pozwolą zamówić produkt i wrócić po niego w dowolnym czasie.

Kolejnym elementem wzbogacającym wizję handlu przyszłości jest koszyk zakupowy ze skanerem i kasą, opracowany przez partnera Microsoft, Smart Cart. Koszyk pozwala z jednej strony eliminować kolejki, a z drugiej umożliwia robienie zakupów bez udziału sprzedawców, także w niehandlowe niedziele. Odpowiada więc na oczekiwaną przez konsumentów stałą dostępność powierzchni handlowej.

Podczas Kongresu zaprezentowano również klasyczną kasę samoobsługową: smukłe urządzenie z funkcją kiosku, pozwalające realizować dodatkowe usługi, takie jak np. nadawanie i odbieranie przesyłek.

Coroczny Kongres Przedsiębiorców Polskiego Handlu odbywa się od 2016 r. To największe wydarzenie w Polsce skupiające przedstawicieli handlu niezależnego. W tym roku Kongres koncentrował się na przyszłości handlu detalicznego. Wzięli w nim udział eksperci rynkowi światowej klasy, a także osobistości, takie jak: Jakub B. Bączek czy Martyna Wojciechowska.

Organizatorem Kongresu jest Akademia Umiejętności Eurocash prowadząca największy w Polsce kompleksowy program edukacyjno-szkoleniowy, wspierający polskie niezależne sklepy detaliczne. Partnerami Akademii są m.in. czołowi producenci żywności. Misją Akademii jest zapewnienie właścicielom małoformatowych sklepów dostępu do najbardziej aktualnej wiedzy rynkowej i przygotowanie ich do wdrożenia w swoich sklepach zaawansowanych technologii.

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją szybko zbywalnych produktów spożywczych, chemii gospodarczej, alkoholi i wyrobów tytoniowych. Oferuje także wsparcie marketingowe dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają około 15 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben, a także Kontigo oraz Koliber.

Katarzyna Pierzchała 2957 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }