Ostatnia mila w DHL-u

Miejska dostawa dronem może skrócić czas dostawy na ostatniej mili nawet 5-krotnie.

W dążeniu do usprawnienia procesu last mile, czyli ostatniego etapu doręczenia przesyłki do klienta, firmy logistyczne coraz częściej sięgają po nowoczesne rozwiązania technologiczne. Takie, które pozwolą inteligentnym systemom przeszukiwać informacje dotyczące łańcucha dostaw i koordynować każdy ich aspekt. Korzystanie z autonomicznych łańcuchów opartych na danych może przynieść nieznane wcześniej poziomy optymalizacji.

Przykładem są tzw. digital twins, czyli wirtualne kopie wykonywanych procesów, usług czy przedmiotów, których zadaniem jest monitorowanie i symulacja stanu obserwowanego obiektu. Połączenie ich z danymi inwentaryzacyjnymi i operacyjnymi może sprawić, że system będzie na bieżąco przewidywać i podejmować autonomiczne decyzje dotyczące stanu zapasów i przede wszystkim dostaw.

Realną możliwością stają się też dostawy za pomocą drona. Zautomatyzowana, inteligentna technologia stojąca za dronami dostawczymi już istnieje i jest coraz częściej testowana. Ma ona na celu zwiększenie efektywności dostaw na obszarach miejskich, które charakteryzują się trudnymi warunkami drogowymi i zatorami komunikacyjnymi. Testy przeprowadzane przez firmę Ehang i DHL w Chinach wykazały, że czas doręczenia może zostać skrócony z 40 do zaledwie 8 minut.

Ostatnia mila

– Obsługując zamówienia e-commerce, trzeba pamiętać, że na pierwszym miejscu zawsze musi stać zadowolenie kupującego. Właśnie dlatego jednym z największych i jednocześnie najważniejszych wyzwań jest realizacja tzw. last mile, czyli ostatniego etapu doręczenia przesyłki do klienta. To on najmocniej wpływa na czas doręczenia i ostateczną satysfakcję kupującego – mówi Edwin Osiecki, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w DHL Express Poland – Branża logistyczna skupia się więc coraz mocniej na wdrażaniu rozwiązań, które w największym możliwym stopniu usprawnią proces ostatniej mili – dodaje.

Jednym z takich rozwiązań jest na przykład międzynarodowa usługa On Demand Delivery – jedyny tego typu darmowy system zarządzania przesyłkami. Daje ona klientom ze 165 krajów elastyczność przy wyborze dogodnego terminu i miejsca odbioru, co znacznie zwiększa skuteczność procesu pierwszego doręczenia przesyłki do rąk klienta.

Odbierz paczkę sam

Coraz większą popularność w ostatnich latach zyskują także punkty odbioru osobistego. DHL Express posiada w Polsce już ponad 700 punktów DHL Service Point, które znajdują się w łatwo dostępnych miejscach, takich jak sieci salonów prasowych i sklepów znajdujących się w biurowcach, galeriach handlowych czy na dworcach.

Coraz prężniej rozwija się również współpraca z duńską firmą automatów odbiorczych SwipBox. Do tej pory w Polsce powstało ponad 150 urządzeń ulokowanych wewnątrz sklepów sieci Biedronka i Carrefour, ale w czwartym kwartale 2019 r. SwipBox ma zamiar wprowadzić do Polski także automaty zewnętrzne. Nowe rozwiązanie jest aktualnie testowane w Danii.

 

Magdalena Weiss 2194 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }