Ranking: Koszyk Roku 2019

Cyfrowe.pl i wittchen.com są najbardziej przyjaznymi dla kupujących sklepami internetowymi w Polsce. Zwyciężyli w tegorocznej edycji badania Koszyk Roku 2019.

Przez trzy miesiące specjaliści user experience testowali strony internetowe 100 największych sprzedawców online pod kątem ponad 200 kryteriów, zwracając uwagę na utrudnienia i usprawnienia podczas zakupów. Wcielając się w rolę zwykłego klienta sprawdzali jak strony działają w wersji destopowej i mobilnej.

- Spośród wszystkich e-commerców w Polsce wyłoniliśmy najczęściej odwiedzane i sprawdziliśmy, które z nich są najbardziej przyjazne dla klientów. Ocenie poddaliśmy ścieżkę, którą przechodzi użytkownik od momentu wyboru produktu i dodania go do koszyka, przez dokonanie płatności, wybór metody dostawy i podsumowanie zamówienia – wyjaśnia Krzysztof Blinowski, country manager Twisto Polska, które jest organizatorem badania Koszyk Roku 2019.

Badacze ocenili sklepy pod kątem kryteriów stworzonych na podstawie testów z użytkownikami. Za namawianie do zakupu niepożądanych produktów, cross-seling wprowadzający w błąd, automatyczne dodawanie do koszyka produktów lub dodatkowych usług, obowiązkową rejestrację, skomplikowane formularze, niezrozumiały język i brak wsparcia po zakupie – odejmowane były punkty. Premiowane były intuicyjne rozwiązania, szybkie ładowanie strony i przejrzysta komunikacja z klientem.

- Badanie pokazało, że część z najpopularniejszych sklepów wyraźnie stawia na mobile, zdobywając w tym obszarze znacznie wyższe noty, niż za wersję desktop – mówi Bartosz Traczyk, executive director eCommerce & business Services w ING Banku Śląskim. - Oznacza to, że po kilku latach zapowiedzi rozkwitu m-commerce, sklepy przechodzą do działania i coraz częściej projektują swoje witryny przede wszystkim z myślą o smartfonach. Tego właśnie oczekują klienci: większej wygody w kupowaniu na małym ekranie - uważa.

Sklepem najbardziej przyjaznym dla klientów okazał się cyfrowe.pl. W pierwszej dziesiątce zalazły się również: wittchen.pl, sport‑shop.pl, 4f.com.pl, militaria.pl, eobuwie.com.pl, komputronik.pl, diversesystem.com, neonet.pl i ezebra.pl. W kategorii mobile na pierwszym miejscu uplasował się wittchen.com. Razem z nim na podium znalazły się supersklep.pl i neonet.pl.

 Czy sklepy są mobile friendly

Dostosowanie witryn do zakupów przez smartfony było bardzo istotnym elementem oceny sklepów. Rozwiązania przyjazne dla klientów to m.in. automatycznie otwieranie wersji mobilnej sklepu, responsywność, czyli dostosowanie do różnych wielkości ekranów, zachowanie produktów w koszyku mimo zamknięcia strony, odpowiednio duże pola elementów aktywnych oraz zastosowanie odpowiedniej wielkości czcionki, umożliwiającej swobodne czytanie na ekranie telefonu.

Jak pokazało badanie, do potrzeb osób kupujących przez telefony komórkowe przystosowało się aż 95% sprzedawców. Tylko 5% spośród największych e-sklepów nie ma odpowiednio przygotowanej mobilnej wersji strony.

Jak podpić serca klientów

Badanie pokazało, że działające w Polsce e-sklepy szybko adaptują nowe metody płatności. Ponad 60% z nich oferuje zakupy z Apple Pay i Google Pay. Już 24% sklepów wdrożyło z kolei płatności odroczone, które są nowością na polskim rynku.

- Oczekiwania klientów w erze mobilnej są wysokie jak nigdy dotąd. Sklep internetowy musi zapewnić to samo, doskonałe doświadczenie użytkownika, ale jednocześnie „zmieścić się” w telefonie – mówi Aleksander Naganowski, dyrektor ds. rozwoju rozwiązań cyfrowych w polskim oddziale Mastercard Europe. - Dotyczy to też płatności, dlatego coraz popularniejsze są wygodne i proste w użyciu portfele cyfrowe, takie jak Masterpass, w których można zapisać dane karty płatniczej – zauważa.

Jego zdaniem liderzy rankingu Koszyk Roku 2019 to sklepy, które najlepiej spełniają wymogi klientów i są wzorem do naśladowania dla innych.

Jak wynika z badania Koszyk Roku 2019 jedynie 33% sklepów udostępnia lubianą przez kupujących funkcję autoryzacji logowania za pośrednictwem kont w popularnych serwisach społecznościowych. Niewiele więcej (38%) witryn umożliwia klientom wygodną zmianę zamówienia już po podsumowaniu zakupów. Jedynie 13% sklepów pokazuje informację o stanie magazynu (np. „zostało 5 sztuk“), a 15% stosuje podpowiedzi, ułatwiające klientom uzupełnianie danych, podając np. informację o tym, że kod pocztowy nie pasuje do tej miejscowości.

- To tylko część obszarów, których poprawa może stanowić atut danego sklepu, na tym bardzo konkurencyjnym rynku – mówi Krzysztof Blinowski z Twisto.

Badanie wykazało również, że dużym wyzwaniem dla polskich e-sprzedawców jest obsługa zwrotów zamówionych towarów. Poprawy wymagają często zarówno prezentacja wytycznych, czyli działań, które powinien podjąć klient aby zwrócić produkt, komunikacja z użytkownikiem w tym zakresie, jak i cała organizacja procesu zwrotu.

- Dbałość o pozytywne doświadczenia użytkownika nie powinna kończyć się w momencie finalizacji transakcji. Klienci coraz częściej kupują więcej, aby potem zwrócić. Dobrze zaprojektowany proces odstąpienia od umowy może być dla sklepów istotną przewagą konkurencyjną – komentuje Małgorzata Kowalska, UX Research Consultant, Edisonda.

Badanie odbyło się w dniach 15.07–2.08.2019 r. Poddano mu 100 najpopularniejszych e-commerców w Polsce, wyłonionych na podstawie uśrednionych danych z trzech narzędzi - Alexa, Semstorm oraz Similarweb. Wykluczone zostały sklepy należące do grupy marketplace, czyli portale umożliwiające sprzedaż bezpośrednią zewnętrznym sprzedawcom np. Allegro czy Pakamera.

 

Katarzyna Pierzchała 3025 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }