Grupa Schwarz idzie jak burza

Właściciel Lidla i Kauflandu odpowiada już za jedną czwartą wartości nowoczesnej sprzedaży detalicznej żywności w Czechach.

Wynik grupy wzrósł o 36% do rekordowego wyniku wynoszącego 316 mln euro bez podatków. Lidl i Kaufland są obecnie dwoma największymi detalistami w Czechach.

Według praskiego Ministerstwa Sprawiedliwości sprzedaż netto Lidla wzrosła o 19,6% w roku budżetowym 2017/2018, co plasuje ją na drugim miejscu w rankingu. Chociaż lider rynku Kaufland wzrósł tylko o 1,1%, głównie z powodu zwiększenia powierzchni sprzedaży, wrócił do wzrostu po stratach z ubiegłego roku. Zatem Kaufland i Lidl, z udziałami  na poziomie odpowiednio 14,3% i 10,6%, razem zawładnęły prawie jedną czwartą krajowego rynku detalicznego żywności - pisze Sebastian Rennack w Lebensmittel Zeitung.

Czechy są konkurencyjnym rynkiem zdominowanym przez zagranicznych detalistów. Warunki sprzyjaja jednak Lidlowi. Słabną operatorzy wielkopowierzchniowi, tacy jak Albert (Ahold Delhaize), Tesco, Globus i Makro C + C, którzy odpowiadają za ponad jedną trzecią handlu detalicznego FMCG. Sprzedaż trzeciego w branży Alberta zastygła w 2017 roku na plus 0,3%, Globus może wzrosnąć o 1%, spółka zależna Metro Makro C + C zanotowała spadek sprzedaży 2,3%. Samo Tesco wzrosło o 2,9% po tym, jak brytyjski detalista zmniejszył swoją powierzchnię handlową średnio o prawie 10% w ciągu ostatnich dwóch lat. Jednak, jak donosi lokalna prasa handlowa, zmniejszenie powierzchni nie stanowi problemu dla Globusa. Zamiast tego dealer testuje nową koncepcję minisklepu pod logo „Globus Fresh” w Pardubicach w północnych Czechach, zaopatrywanego z pobliskiego własnego magazynu samoobsługowego detalisty.

Analitycy rynku podkreślają słabość segmentu hipermarketów, co jest następstwem zmian w zachowaniach konsumentów. Mniejsze formaty położone w pobliżu miejsca zamieszkania lub pracy konsumentów, które oferują szybką i nieskomplikowaną opcję zakupów z przekonującymi ofertami świeżej żywności, zyskują coraz większą przychylność klientów. Według ekspertów ds. nieruchomości strategia ekspansji koncentruje się teraz również na parkach handlowych i centrach handlowych, kompleksach administracyjnych i obszarach mieszkalnych. Lidl często płaci dwa razy więcej niż konkurencja za dobre lokalizacje.

Pozytywne perspektywy
Lidl jest również dobrze przygotowany na przyszłość. W latach 2013–2017 sieć była w stanie zwiększyć zwrot przed opodatkowaniem w wysokości 5,9% do rekordowego poziomu 9,8 procent. Widoczny jest także dalszy wzrost wydajności. Od czerwca Lidl buduje też największe centrum dystrybucyjne w Czechach w Buštěhradzie pod Pragą. Po planowanym ukończeniu na początku 2021 r. obiekt o powierzchni 60 tys. metrów kwadratowych będzie w stanie obsłużyć 90 oddziałów.

Po połączeniu działań zakupowych w Europie Środkowej i Wschodniej za pośrednictwem sojuszu sprzedawców detalicznych EMD na początku 2016 r. operator był w stanie odnotować znaczny wzrost dochodów przed opodatkowaniem z 3,5% w 2016/17 do 5,3% w 2017/18. W ten sposób grupa Schwarz osiągnęła w Czechach zysk przed opodatkowaniem w wysokości prawie 316 mln euro, dwa razy wyższy niż w przypadku wszystkich pozostałych top 10 detalistów razem wziętych. Spośród największych konkurentów spółki zależne Rewe - Penny i Billa uzyskały zwrot podatku przed opodatkowaniem w wysokości odpowiednio 2,3% i 1,8% w 2017 r.

Zdjęcie: Shutterstock

Magdalena Weiss 2159 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }