Raport: Polacy w sieci

Choć internet wciąż traktowany jest jako wielki katalog wysyłkowy, to widać, że z roku na rok coraz popularniejsze stają się wygodne i szybkie rozwiązania e-commerce. Tak przynajmniej wynika z badania Autopay Research "Jak kupujemy w internecie 2019".

W tegorocznym badaniu odsetek osób deklarujących kupowanie w sieci sięgnął 89%. To najwyższy wynik w czteroletnim cyklu analiz polskiego rynku e-commerce i wzrost o 4% w porównaniu z ubiegłym rokiem.

Sukcesywnie postępujące zmiany postaw konsumentów zauważalne są w kilku aspektach badania. Najważniejszym kryterium wyboru sklepu internetowego pozostają ceny oferowanych w nim produktów. Jednak coraz większą rolę odgrywa wygoda realizacji zakupu (wzrost z 48 na 55%), wiarygodność sklepu (wzrost z 35 na 51%) oraz możliwość łatwego zwrotu towaru (wzrost z 22 na 38%).

- Jeśli ten trend się utrzyma, wkrótce możemy spodziewać się zmiany oczekiwań wobec e-sklepów. Klienci będą szukali nie tyle miejsc, gdzie jest tanio, tylko gdzie kupią szybko, wygodnie i bezproblemowo - ocenia Krystian Wesołowski, ekspert Blue Media i Autopay.

Podobny trend widać w deklaracjach dotyczących preferowanych metod płatności za zakupy w internecie. Zapłata przy odbiorze i przelew na konto sklepu wskazywane są przez niemal połowę badanych. Jednocześnie po piętach depcze im popularność szybkich płatności elektronicznych (wskazane przez 41% respondentów) i płatność kartą płatniczą (32%). Z świetnym wynikiem (24% wskazań) zadebiutował w tegorocznym zestawieniu system Blik, a po kilka procent wskazań przypadło na płatności Apple Pay i Google Pay.

Interesująco przedstawia się rozbicie preferencji dotyczących metod płatniczych na grupy wiekowe. Starsi użytkownicy sieci chętniej wybierają tradycyjne płatności, zaś nowoczesne systemy płatnicze, takie jak Blik czy Google Pay, są wyraźnie popularniejsze wśród młodszych generacji i mieszkańców dużych miast, wśród których zwykle najwięcej jest osób (tzw. early-adopters) szybko oswajających się z nowymi rozwiązaniami.

- Trudno dziś w to uwierzyć, ale na samochód przez pierwsze lata jego historii ludzie patrzyli jak na „powóz bez konia”. Dopiero z czasem dostrzeżono nową jakość, jaką wnosił. Podobnie jest z zakupami w sieci, które właściwie istniały już przed internetem w formie katalogów wysyłkowych - zauważa Krystian Wesołowski. Wspomina, że wtedy zamówienia i płatności były skomplikowane i wymagające, ale klienci byli gotowi to zaakceptować, bo do tej formy zakupów przyciągały ich unikatowe oferty i niskie ceny. - To nastawienie przenieśliśmy do sieci, patrząc na e-commerce jak na „katalogi w internecie”. Dopiero z biegiem lat stworzyliśmy rozwiązania, dzięki którym zakupy online stają się intuicyjne i wygodne – uważa ekspert.

Jego zdaniem już wkrótce internet będzie dla nas równie naturalnym miejscem zakupów co zwykłe sklepy, co może być rewolucją na miarę „wynalezienia” samochodu.

Raport „Jak kupujemy w internecie 2019” jest częścią badania „Innowacje finansowe 2019”, zrealizowanego na zlecenie Blue Media metodą CAWI (internetowe wywiady) przez agencją badawczą Satisface na grupie 1109 respondentów. Autopay Research to marka należąca do Blue Media.

 

Katarzyna Pierzchała 2895 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }