Alibaba rusza na Europę

AliExpress otworzył swój pierwszy stacjonarny sklep na Starym Kontynencie; za dwa lata uruchomi centrum logistyczne.

Zdjęcie: Shutterstock

Największa chińska i jedna z największych firm e-commerce'owych na świecie Alibaba otworzył swój pierwszy sklep – czy raczej showroom, bo zamówień dokonywać można online – w Madrycie. Aliexpress Plaza mierzy 740 mkw. i oferuje około tysiąca produktów z 60 różnych kategorii. Głównie jest to sprzęt elektroniczny i sportowy. Hiszpański rynek jest dla chińskiej firmy najważniejszym rynkiem zagranicznym (spośród ok. 220, które obsługuje) po Stanach Zjednoczonych i Rosji. Jak podaje firma, z platformy korzysta rocznie 674 milionów aktywnych konsumentów, głównie z Chin. Sprzedaż Alibaby w II kwartale 2019 roku sięgnęła 16,7 mld dolarów, co oznacza wzrost w skali roku o 42%. To jednak dopiero początek podboju Europy: firma zapowiedziała budowę hubu logistycznego w Belgii. Jego start zaplanowany jest na 2021 rok.

– Chiński gigant e-handlu o bardzo zaawansowanej wiedzy i technologii wkracza do kontynentalnej Europy, gdzie sprzedaż żywności online wciąż znajduje się w powijakach i prowadzona jest ze zmiennym szczęściem – pisze Denise Klug, dyrektor projektów w LZ Retailytics. – Tymczasem doświadczenia Alibaby z rynku chińskiego dotyczą także branży spożywczej. I choć Hema Hippo Fresh może nie być rozwiązaniem akurat dla europejskiego nabywcy, pokazuje zaawansowanie i wyjątkowość tego detalisty na tle konkurencji. Może on być zagrożeniem dla e-sklepów z elektroniką – dodaje.

O sklepach Hema pisaliśmy na handelextra.pl tutaj.

Nadejście Alibaby może się stać też impulsem dla jego rywala z chińskiego rynku, JD.com, który deklarował już zamiar ekspansji we Francji, Wielkiej Brytanii i Niemczech. W przypadku Alibaby LZ Retailytics przewiduje możliwy rozwój w Europie Środkowo-Wschodniej. W Rosji zawiązała już joint venture z firmą IT i telekomem.

– Prawdopodobnie jest to część większego planu. Alibaba jest raczej firmą technologiczną czy dostawcą usług niż czystej wody detalistą – pisze Denise Klug. – Ma znakomite narzędzia i systemy do gromadzenia danych o klientach.

Przewiduje ona, że początkowo chiński giganta będzie się starał dotrzeć do Chińczyków i turystów i wprowadzi więcej europejskich produktów, które dobrze sprzedają się w Chinach. W Europie na razie największym graczem jest Amazon i choć ekspansja Alibaby i JD.com może nieco zachwiać jego dynamiką wzrostu, zasadniczo chińskie platformy będą raczej miały charakter marketplace'u.

Top 10 europejskich detalistów online, sprzedaż w 2018 r. w mld euro, LZ Retailytics

Magdalena Weiss 2159 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }