Rynek centrów handlowych coraz bardziej nasycony

Od początku 2019 r. otwarto łącznie 17 nowych obiektów handlowych, a na rynek dostarczono ponad 146 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej.

Wśród uruchomionych obiektów jedenaście stanowiły parki handlowe, pięć centra handlowe oraz jedno centrum wyprzedażowe. Całkowite zasoby powierzchni handlowej w Polsce wynoszą obecnie blisko 13,6 mln mkw. GLA.

Nasycenie nowoczesną powierzchnią handlową z roku na rok wciąż rośnie. Na koniec maja 2019 r. osiągnęło poziom 353 mkw./1 tys. mieszkańców. Dodatkowo, jak wynika z raportu „Rynek powierzchni handlowych w Polsce – podsumowanie I półrocza 2019 r.”, najwyższy poziom nasycenia występuje w największych miastach kraju (ponad 100 tys. mieszkańców) i dotyczy przede wszystkim trzech województw: dolnośląskiego, mazowieckiego i pomorskiego.

Rośnie liczba parków handlowych

Do najbardziej popularnych formatów na rynku należą centra handlowe, które stanowią obecnie około 84,5% całkowitych zasobów powierzchni handlowej w Polsce. Jednak segmentem, który stale zyskuje na znaczeniu i obecnie posiada już 13% udział w powierzchni handlowej, są parki handlowe. Format ten wykazuje spory potencjał, który jest związany ze zmieniającym się stylem życia społeczeństw oraz rosnącą konsumpcją. Pokazują to także statystyki dotyczące dynamiki wzrostu w tym obszarze. W okresie od 2010 r. do maja 2019 r. na rynku przybyło blisko 970 tys. mkw. tego rodzaju powierzchni handlowej, co daje imponujący wzrost o 111%. Tym samym całkowita powierzchnia handlowa obejmująca format retail parków wynosi obecnie około 1,83 mln mkw. GLA.

Tylko od początku 2019 r. powstało 11 parków handlowych – mówi Jacek Kulczykowski, starszy analityk inwestycyjny w Metropolitan Investment. – To pokazuje, że poza dużymi miastami, w których rynek jest już niemal w pełni nasycony, coraz istotniejszą rolę zaczynają odgrywać parki handlowe, zlokalizowane w mniejszych miejscowościach i skrojone na miarę potrzeb lokalnej społeczności. Brak konkurencji w okolicy, odpowiednio dobrany zestaw najemców oraz wygoda zrobienia szybkich zakupów w dogodnej lokalizacji powoduje, że park handlowy pełni rolę lokalnego centrum zakupowego i staje się opłacalną inwestycją komentuje.

Nieznaczny wzrost odnotowały również centra wyprzedażowe (+0,7%), które zajmują łącznie około 272 tys. mkw. GLA (2%) i trzecie miejsce pod względem popularności formatu.

W budowie znajduje się obecnie 59 nowych obiektów handlowych o łącznej powierzchni najmu ponad 440 tys. mkw. Prawie 46% trwających inwestycji powstaje w małych miastach, w których liczba ludności nie przekracza 50 tys. osób. Najwięcej nowej powierzchni handlowej w Polsce, bo 21% ogółu realizowane jest w województwie małopolskim (5 inwestycji i 92 tys. mkw. GLA). Drugie miejsce pod tym względem zajmuje województwo mazowieckie (12 inwestycji, 77 tys. mkw. GLA) z niespełna 18% udziału w rynku. Aż 56% ogólnej liczby wszystkich trwających inwestycji stanowią projekty parków handlowych. Tylko do końca 2019 r. na rynek zostanie wprowadzone ponad 130 tys. mkw. GLA powierzchni handlowej w formacie retail parków. Poza realizacją nowych obiektów handlowych prowadzone są także prace mające na celu powiększenie blisko dwudziestu już funkcjonujących na rynku obiektów. W rozbudowie znajduje się ponad 110 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej. Trwają również dwie przebudowy połączone z przekształceniem istniejących dotychczas galerii handlowych, które po zakończeniu prac będą pełniły funkcję centrów wyprzedażowych (Metropolitan Outlet Bydgoszcz oraz Fashion Outlet Kraków).

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }