Bitwy o Metro ciąg dalszy

Dwaj większościowi udziałowcy zawarli sojusz broniąc się przed ofertą czeskiego miliardera Daniela Kretinsky. Wcześniej Metro AG podało wyniki za III kwartał roku finansowego.

Główni akcjonariusze - Grupa Beisheim i Fundacja Meridian - ramię w ramię nieznacznie powiększyli swoje udziały w Metro AG (Metro i Makro cash & carry) do 20,63%. W ten sposób nie chcą dopuścić do przejęcia większościowych udziałów przez fundusz EP Global Commerce, którego właścicielami są czeski inwestor Daniel Kretinsky i jego słowacki partner Patrik Tkac. Złożyli oni swoją ofertę 21 czerwca, wyceniając Metro AG na 5,8 mld euro. Chcą zapłacić za każda akcję zwykłą po 16 euro, a za uprzywilejowaną 13,8 euro. Ich oferta obowiązuje do 7 sierpnia, a minimalny próg to 67,5% akcji zwykłych. W reakcji na ich ofertę Metro AG oświadczyło w czerwcu, że znacznie zaniża ona wartość firmy.

26 lipca Metro AG podało wyniki za III kwartał roku finansowego 2018/2019. Firma zwiększyła sprzedaż LfL o 3,4% w stosunku do analogicznego okresu rok wcześniej. Olaf Koch, prezes zarządu Metro AG (na zdjęciu) podkreślił, że to już 24 kolejny kwartał z podobnym wzrostem sprzedaży LfL w hurtowym biznesie firmy. Podczas gdy sprzedaż LfL spadła w Rosji o 4,8%, w Europie Południowej i Wschodniej (Bułgaria, Polska, Rumunia, Serbia, Słowacja, Czechy) wzrosła o 7,1%.

Metro AG zwiększyło przychody ze sprzedaży w III kwartale 2018/2019 o 2,8%, do 7,6 mld euro. Za wzrost sprzedaży odpowiadały wszystkie kraje, w których firma jest obecna, z wyjątkiem Rosji. EBITDA, nie licząc zysków ze zbycia nieruchomości, wzrosła do 316 mln euro (rok temu w analogicznym okresie 305 mln euro).

Po dziewięciu miesiącach EBITDA (bez transakcji w nieruchomościach) wyniosła 869 mln euro (rok temu 920 mln euro). Jako powód spadku Metro AG wskazało biznes w Rosji oraz negatywne skutki różnic kursowych w Rosji i w Turcji. Po skorygowaniu tych wahań EBITDA spadła o 28 mln euro (-3,1%) rok do roku. Przychody po dziewięciu miesiącach wyniosły 22,3 mld euro, co oznacza wzrost o 0,8%. W Rosji spadły o 3,7%, natomiast w krajach CEE wzrosły o 6,7%.

Komentując wyniki Olaf Koch stwierdził, że "w Rosji jesteśmy na dobrej drodze". Postęp w negocjacjach z Redos, grupą zajmującą się nieruchomościami handlowymi, dotyczących sprzedaży przynoszących straty hipermarketów Real ocenił jako bardzo dobry.

Metro, niegdyś wieloformatowy koncern, w ostatnich latach restrukturyzowało się, aby skupić się na swojej podstawowej działalności typu cash & carry, sprzedając domy towarowe Kaufhof, a następnie wydzielając z siebie spółkę Ceconomy, zajmującą się sprzedażą elektroniki użytkowej (sieci Media Markt i Saturn). Pod koniec czerwca br. sieć (Metro/Makro) liczyła 733 hale cash & carry, o trzy więcej niż pod koniec września 2018 r. (koniec roku finansowego).

Barbara Mikusińska 761 Artykuły

Współtwórczyni „Handlu”. Od początku jego istnienia, czyli od 1993 r., redaktor naczelna. Globtroterka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }