Współczesne trendy a popyt na wózki

Rosnące oczekiwania względem czasu realizacji usług, trudny rynek pracy oraz podwyżki cen energii wywołują dziś dynamiczne zmiany w zakresie organizacji łańcuchów dostaw. Jak obecna sytuacja wpływa na popularność określonych typów wyposażenia magazynowego?

Opublikowany przez Axi Immo raport „Przyszłość rynku magazynowego w Polsce” wśród najważniejszych trendów wpływających obecnie na rozwój branży w naszym kraju wymienia: dynamiczny wzrost e-commerce, powrót magazynów do miast, niską dostępności kadr oraz kwestie ekologii. Jak sytuacja rynkowa i technologiczna będzie kształtować popyt na wyposażenie magazynów oraz popularność wózków widłowych i pojazdów transportowych różnego rodzaju? Analizujemy wpływ trendów na zapotrzebowanie na określone rozwiązania intralogistyczne.

E-commerce i efektywność

Według Raportu Gemius wartość polskiego rynku e-commerce przekroczyła w 2018 r. 40 mld zł, a w 2020 r. wzrośnie nawet do 70 mld. Sprzedaż online jest w związku z tym jednym z głównych motorów dynamicznego przyrostu ilości nowoczesnej powierzchni magazynowej w naszym kraju. Jak podaje agencja Cushman & Wakefield, w 2018 r. branża logistyczna odpowiadała za 36%, sieci handlowe za 16, a branża e-commerce 13 proc. popytu na najem obiektów magazynowych. Te zmiany mają wpływ także na skład flot intralogistycznych. – W kontekście e-commerce i budowania przewagi konkurencyjnej na sprawności obsługi zamówień na znaczeniu zyskuje wydajność procesów transportu wewnętrznego – mówi Grzegorz Kurkowski, specjalista ds. produktu STILL Polska. – Rosnącą popularność zyskują w związku z tym ergonomiczne rozwiązania pozwalające wykonywać zadania szybciej lub realizować kilka operacji na raz– jak na przykład wózki do kompletacji OPX z kierownicą EasyDrive, opcją jazdy z jednoczesnym unoszeniem kabiny czy podwójnymi widłami – tłumaczy Kurkowski.

Potrzeba podmiejskich magazynów

Według opracowanego przez Zebra Technologies Corporation „Future of Fulfillment Vision Study” 78%  firm logistycznych planuje do 2023 r. umożliwić dostawy tego samego dnia, zaś 40% chce do 2028 r. zaproponować klientom dostawy w ciągu dwóch godzin. Wymagać to będzie nie tylko maksymalizacji wydajności pracy wózków, usprawnienia oprogramowania monitorującego przepływ przesyłek, ale także powrotu magazynów do miast i na ich obrzeża. Ze względu na ceny gruntów w tego typu lokalizacjach możemy spodziewać się wzrostu przeciętnej wysokości magazynów celem zwiększenia gęstości składowania. Siłą rzeczy w efekcie popularniejsze stawać się będą wózki typu Reach Truck, rozwiązania systemowe czy nawet automatyczne magazyny z układnicami.

Automatyzacja z braku rąk do pracy

Czynnikiem, który stopniowo będzie zwiększał presję na automatyzację procesów transportu wewnętrznego, jest także niedobór wykwalifikowanych kadr. Najniższa od lat stopa rejestrowanego bezrobocia, niskie wskaźniki aktywności zawodowej i starzenie się społeczeństwa sprawiają już dziś – a z czasem efekt będzie się nasilać – że koszty pracy rosną, a chętnych do niej brak. W związku z tym wzrośnie znaczenie rozwiązań dla wydajności i ergonomii pozwalających do maksimum wykorzystać czas pracy operatora. Coraz istotniejsza będzie także prewencja wypadków i higiena pracy – tak, by minimalizować liczbę nieobecności oraz przypadków utraty pracownika. Stopniowo opłacalne stanie się także zastępowanie sterowanych przez ludzi maszyn pojazdami autonomicznymi.

Z ekologią za pan brat

Ekologia to nie tylko modny i coraz bardziej palący temat, ale także – szczególnie w kontekście rosnących kosztów mediów – konieczność biznesowa. – Obserwujemy bardzo wyraźne zainteresowanie klientów wózkami elektrycznymi z bateriami litowo-jonowymi – mówi Grzegorz Kurkowski. – Do inwestycji w tę nowoczesną technologię przekonuje nie tylko żywotność akumulatorów i łatwość ich obsługi, ale także efektywność energetyczna przewyższająca kwasowo-ołowiowe odpowiedniki nawet o kilkadziesiąt procent. Wyposażone w nie wózki nie tylko mogą pracować niemal bez przerw, ale także zużywają znacznie mniej prądu wykonując te same zadania – wylicza specjalista ds. produktu Still Polska. By minimalizować koszty eksploatacji obiektów magazynowych ich właściciele coraz chętniej sięgają również po oświetlenie LED, systemy zarządzania mediami, panele fotowoltaiczne oraz inne rozwiązania z obszaru odnawialnych źródeł energii. Eksperci Axi Immo przewidują, że certyfikacja energetyczna hal stanie się standardem rynkowym w branży logistycznej - tak jak miało to miejsce na rynku powierzchni handlowej.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }