Logistyka dla e-commerce, czyli rynek z przyszłością

E-commerce rozwija się dynamicznie, a dobrze zorganizowana logistyka wspiera tak szybki rozwoju tej branży. Obecnie najemcy z sektora e-commerce wymagają nawet trzykrotnie większej powierzchni magazynowej niż firmy sprzedające poprzez tradycyjne kanały.

Pod koniec 2018 r. krajowy rynek e-commerce był wyceniany na ponad 50 mld zł, a w ciągu kilku lat jego wartość może wzrosnąć nawet do 80 mld zł1. Wolumen powierzchni magazynowej przeznaczony dla branży e-commerce wynosi niemal 4 mln mkw. Najwięcej magazynów dla firm e-commerce znajduje się w województwie łódzkim (887 000 m kw.), dolnośląskim (716 000 m kw.) oraz śląskim (621 000 m kw.)2.

Całkowity obszar rynku magazynowego wynosi ponad 16 mln mkw., z czego prawie 25% przeznaczone jest do obsługi rynku e-commerce. Ponad 56% inwestycji znajduje się w łódzkim, dolnośląski oraz śląskim województwach (ponad 2,2 mln mkw. powierzchni). Na kolejnych miejscach znajduje się woj. mazowieckie (429 tys. m kw.) i wielkopolskie (408 tys. m kw.)3. Obecnie najemcy z sektora e-commerce wymagają nawet trzykrotnie większej powierzchni magazynowej niż firmy sprzedające poprzez tradycyjne kanały.

W związku z rozwojem technologii i całego rynku e-commerce, konsumenci oraz najemcy z branży będą wymuszać zmiany na rynku magazynowym.

Branża e-commerce ulega ewolucji i dostosowuje się do potrzeb e-klienta. - Nasz biznes kształtują nowe technologie, trendy, zmiany nawyków konsumenckich i dojście do głosu młodego pokoleń o zupełnie innych oczekiwaniach. Konsumenci coraz częściej decydują się na zakupy online, bo jest to wygodne, szybkie i łatwe rozwiązanie. Według ostatnich badań przeprowadzonych na 31 rynkach i obejmujących ok. 34 000 konsumentów na całym świecie, aż 83 proc. dorosłych aktywnych online zrobiło zakupy w sieci w ciągu ostatnich 12 miesięcy4  - mówi Waldemar Moss, współzałożyciel Expondo.

Potrzebne inwestycje

Z badań wynika, że kluczowym trendem na rynku magazynowym e-commerce jest coraz większą automatyzacja procesów magazynowych, potrzeba otwierania centrów dystrybucyjnych w nowych lokalizacjach, a także przenoszenie operacji logistycznych do Polski.

Bardzo szybki rozwój e-commerce mógłby zapewnić rozkwit branży transportowej, ale oznacza on również konieczność zwiększenia zatrudnienia i inwestycje w infrastrukturę, która zapewnia bezpieczeństwo przesyłek, zwłaszcza tych o większej wartości. Niezbędne jest więc stworzenie nowoczesnego, sprawnego łańcucha dostaw z wieloma usługami dodatkowymi oraz wysokim poziomem digitalizacji. Wymagania klientów też wciąż rosną. Często domagają się dostawy towarów w dniu zamówienia i w konkretnych godzinach, najczęściej wieczornych. Logistyka transportu, która obejmuje dostarczenie produktu, w wybrane miejsce, w określonym czasie może być coraz trudniejsza, zwłaszcza że branża e-commerce nabiera coraz większego rozpędu i według prognoz PwC5 może przekroczyć 60 mld zł już w przyszłym roku.

1 Raport Statista Digital Market Outlook

2 Cushman & Wakefield badanie „Jak ugryźć e-commerce w magazynie?” 2019

3 Cushman & Wakefield badanie „Jak ugryźć e-commerce w magazynie?” 2019

4 PayPal Cross-Border Consumer Research 2018

5 PwC „Polacy na zakupach filarów nowoczesnego handlu w 2020 roku”