Lancz w biurze to podstawa, ale w przystępnej cenie

Tylko 3% pracowników zatrudnionych w warszawskich biurowcach nie korzysta z oferty gastronomicznej oferowanej na miejscu. Wydatki na jedzenie w trakcie dnia pracy wynoszą najczęściej 11-30 zł na osobę.

W Warszawie znajduje się kilkaset budynków biurowych o łącznej powierzchni blisko 5,5 mln mkw. Działa w nich ponad 540 różnego rodzaju lokali gastronomicznych, jedną piątą z nich stanowią kawiarnie, pozostałe to kantyny, bistro, restauracje i bary z alkoholem i przekąskami – policzył Colliers International, który postanowił zbadać zwyczaje jedzeniowe zatrudnionych w stołecznych biurowcach.

Po odwiedzeniu ponad 500 biurowców i przebadaniu ankietowym ponad 200 osób sporządził raport, z którego wynika, że większość pracowników korzysta z różnych form posiłków. Trzy najczęściej występujące w badaniu odpowiedzi dot. zwyczajów jedzeniowych pracowników biurowców to: „korzystam z posiłków przyniesionych z domu” (73,5%), „korzystam z bistro/restauracji” (56,5%) oraz „korzystam z posiłków dostarczanych do biura” (50%).

Choć tylko 17% pytanych codziennie korzysta z biurowych punktów gastronomicznych, to zaledwie 3% nie odwiedza ich wcale. Zazwyczaj ankietowani korzystają z oferty gastronomicznej w swoich miejscach pracy kilka razy w tygodniu (39%) lub kilka razy w miesiącu (29%).

Największa grupa ankietowanych (68%) przeznacza na lunch w trakcie dnia pracy 30 minut. Co ciekawe, kobiety potrzebują na jedzenie więcej czasu niż mężczyźni, a różnica wynosi ponad 32%. Wydatki na jedzenie w trakcie dnia pracy to najczęściej 11-30 zł – tak odpowiedziało aż 74,7% ankietowanych.

Trzy najważniejsze kryteria wg ankietowanych, wpływające na wybór lokalu w miejscu pracy, to przystępna cena (70%), odległość od biura (68,8%) i jakość potraw (70%). Te trzy kategorie traktowane łącznie stanowią 26,4% odpowiedzi.

Wielkość i typ oferty gastronomicznej dostosowane są zwykle do roli jaką pełni dany biurowiec, stąd największa liczba lokali pod tego typu działalność znajduje się w biurowcach zlokalizowanych przy głównych ulicach handlowych (ponad 130 lokali) oraz tych, których lokalizacja sprawia, że obsługują zarówno pracowników, jak i klientów zewnętrznych (blisko 120 lokali). Średnio jednak, największe moduły gastronomiczne mają z oczywistych względów obiekty o funkcjach mieszanych (12 lokali), a w następnej kolejności biurowce przy głównych ulicach handlowych (1,9 lokalu) i w sąsiedztwie węzłów komunikacyjnych (1,7 lokalu).

W biurowcach przy warszawskich głównych ulicach handlowych najchętniej lokują się kawiarnie. Z kolei, z oczywistych względów, w biurowcach z handlem i usługami głównie na potrzeby pracowników dominują kantyny. Najlepsze miejsca na bistro i restauracje to biurowce przy głównych ulicach i te dostępne również dla klientów zewnętrznych. Dodatkowo bistro serwujące szybkie i proste dania dobrze radzą sobie także w obiektach o funkcjach mieszanych. Domeną barów są natomiast biurowce zlokalizowane przy głównych ulicach handlowych.

Dominuje kuchnia tradycyjna, polska, stanowiąca blisko 60% oferty gastronomicznej w biurowcach. Wyraźnie widoczna jest też popularność kuchni azjatyckich oraz ulubionej przez Polaków kuchni włoskiej. Pozycje „inne kuchnie europejskie” i „inne”, stanowiące łącznie aż 18% oferty, wskazują na otwartość klientów na nowe doświadczenia kulinarne.

W biurowcach bowiem znajdziemy także restauracje serwujące dania kuchni bałkańskiej, hiszpańskiej, Bliskiego Wschodu, Meksyku, Japonii, a nawet Karaibów.

Zdjęcie: Shutterstock

Magdalena Weiss 2192 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }