Metro odrzuca ofertę

Metro AG, właściciel hurtowni Metro/Makro cash and carry oświadczył, że złożona w piątek 21 czerwca oferta dwóch inwestorów dotycząca przejęcia niemieckiego hurtownika "znacznie zaniża jego wartość".

Jednocześnie zarząd firmy doradził swoim akcjonariuszom w niedzielę, aby wstrzymali się z podjęciem działań do czasu kolejnych komunikatów. W piątek EP Global Commerce, fundusz należący do czeskich i słowackich inwestorów, złożył ofertę przejęcia Metro AG, wyceniając spółkę na 5,8 mld euro.

Zarząd Metro zwrócił uwagę, że cena oferty była tylko 3% wyższa niż wartość wynikająca z giełdowej wyceny akcji w piątek na zamknięciu sesji, i skomentował, że oferta „zasadniczo nie docenia spółki i nie odzwierciedla jej planu tworzenia wartości”.
EP Global Commerce, która posiadała już prawie 11% udziałów w Metrze, podała w piątek, że jej cena ofertowa 16 euro za każdą akcję zwykłą i 13,80 euro za każdą akcję uprzywilejowaną stanowi 34,5% premii w stosunku do początkowej transakcji EP Global Commerce z sierpnia.

Firma, której współwłaścicielem jest czeski inwestor Daniel Kretinsky i jego słowacki partner Patrik Tkac, powiedziała, że oferta jest „atrakcyjną wartością i niepowtarzalną szansą” dla akcjonariuszy, biorąc pod uwagę trudny rynek i wyzwania stojące przed Metro.

Niektórzy akcjonariusze wspierają jednak ofertę czesko-słowackiego duetu. Firma inwestycyjna Haniel zgodziła się sprzedać swoje 15,2% udziałów, podał w piątek EP Global Commerce. Powiedział również, że skorzysta z opcji kupna udziałów w wysokości 5,4%, posiadany przez filię Ceconomy.

Oferta EP Global Commerce stawia pod znakiem zapytania plany Metro dotyczące sprzedaży sieci hipermarketów Real, o wartości około 1 mld euro konsorcjum prowadzonemu przez dewelopera nieruchomości, firmę Redos. Jak poinformowała w maju agencja Reutera, EP Global Commerce skrytykował umowę z Redosem ze względu na zbyt niska cenę. Ale rzecznik Metro w niedzielę potwierdził, że jego plany dotyczące tej umowy pozostały niezmienione.

Metro, niegdyś wieloformatowy koncern, w ostatnich latach restrukturyzowało się, aby skupić się na swojej podstawowej działalności typu cash-and-carry, sprzedając domy towarowe Kaufhof, a następnie wydzielając z siebie spółkę Ceconomy, zajmującą się sprzedażą elektroniki użytkowej (sieci Media Markt i Saturn). Metro AG nadal działa w 26 krajach, posiada 771 sklepów (w tym 103 w Niemczech) i 150 000 pracowników, ale stara się sprzedać przynoszącą straty sieć hipermarketów Real, a także swój biznes w Chinach.

Czescy i słowaccy oferenci zasygnalizowali, że widzą potrzebę dalszej restrukturyzacji Metro, ale że nie zamkną sklepów w Niemczech i na głównych rynkach, ani nie ograniczą znacząco miejsc pracy.

Magdalena Weiss 2073 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }