Niedziele wolne od handlu to nie problem

Multipartnerski program bonusowy Payback w badaniu uczestników swojego programu zapytał ich o stosunek do ograniczeń handlu w niedziele i okazuje się, że aż 23% osób odzwyczaiło się już od niedzielnych zakupów w ogóle. Coś jednak budzi obawy ankietowanych. Sprawdź, co konkretnie.

Z badania Payback Opinion Poll wynika, że konsumenci dość łatwo pogodzili się z rozszerzeniem zakazu handlu na pierwsze niedziele miesiąca: 60% deklaruje, że nie jest on dla nich dużym utrudnieniem. Co trzeci respondent utrzymuje, że zwykle i tak robił zakupy w inne dni tygodnia, a 23% odzwyczaiło się od niedzielnych zakupów w ogóle.

O ile ograniczenie liczby handlowych niedziel przyjmowane jest w miarę pozytywie, to już całkowite ich wyeliminowanie w 2020 r. budzi obawy badanych. Takie rozwiązanie nie odpowiada większości respondentów – przeciwnych jest 60% Polaków. Więcej niż co trzeci przeciwnik tego rozwiązania wskazuje, że zaostrzenie zakazu wpłynie niekorzystnie na gospodarkę, pracowników i konsumentów, a dla więcej niż co czwartego takie ograniczenie będzie dużym utrudnieniem. Jednocześnie jednak co trzecia badana osoba uważa, że całkowity zakaz handlu w niedziele jest dobrym pomysłem.

Nie wszystko online

Alternatywą dla zamkniętych w niedziele sklepów stacjonarnych mogą być zakupy online, jednak tylko 4% badanych przyznało, że ograniczenie liczby handlowych niedziel skłoniło ich do zrobienia zakupów w internecie. Większość badanych wyraźnie podkreśla, że nigdy nie kupuje w ten sposób żywności. główne bariery to brak możliwości samodzielnego wybrania produktu i oceny jego jakości (65% wskazań), niewiedza, w jakich warunkach była transportowana żywność (15%) i brak możliwości sprawdzenia daty przydatności do spożycia (12% ankietowanych).

Osoby, które kupują artykuły spożywcze online, płacą jednorazowo za swój koszyk od 100 do 200 zł (42%), do 100 zł – 35%, a 23% deklaruje, że wydaje na takie zakupy powyżej 200 zł.

Zdecydowanie internauci kupują online inne produkty. W tym wypadku zakaz niedzielnego handlu skłonił do zakupów online co piątego pytanego. Najczęściej w sieci kupują oni odzież i akcesoria (takich zakupów dokonuje 71% ankietowanych), kosmetyki i artykuły chemiczne (58%), elektronikę (49%), książki (38%), sprzęt RTV i AGD (35%), a także meble i artykuły wyposażenia wnętrz (27%).

– Badania rynkowe potwierdzają, że mamy do czynienia z coraz silniejszym trendem e-commerce. Mając na uwadze, że od początku przyszłego roku zakaz handlu zostanie rozszerzony na wszystkie niedziele, możemy się spodziewać większej częstotliwości zakupów online – mówi Robert Olędzki, digital business director w Payback. Już teraz w Payback widzimy, że oferty 300 firm umożliwiających zakupy internetowe, przy okazji których można zbierać nasze punkty, cieszą się ogromnym zainteresowaniem. W tym roku „internetowi” paybackowicze zebrali już ponad 170 milionów punktów – dodaje.

Badanie Payback Opinion Poll zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu Payback w dniach 3-9 kwietnia 2019 roku metodą ankiety online na grupie 512 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.

Zdjęcie: Photogenica

Magdalena Weiss 2240 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }