GfK: 11 mln Polaków robi zakupy w internecie

Niemal co dziesiąta złotówka wydana w polskim handlu generowana jest poprzez elektroniczne kanały sprzedaży.

Na zdjęciu: Przemysław Dwojak, starszy dyrektor w GfK

Z raportu Instytutu badawczego GfK „Wojna światów, czyli cała prawda o handlu online i offline” wynika, że wartość obrotów generowanych w całym polskim handlu wynosi obecnie prawie 440 mld zł. Jedna trzecia tej kwoty - 126 mld zł powstaje w centrach handlowych, a jedna dziesiąta (39 mld zł) w kanałach elektronicznych.

Młodzi konsumenci – osoby pomiędzy 15. a 24. rokiem życia twierdzą, że Internet jest dla nich najdogodniejszym sposobem kupowania różnych usług i produktów. Dodatkowo 69% w tej grupie wiekowej uważa, że zakupy przez Internet są modne. Podobnie optymistycznie do e-commerce nastawione są osoby pomiędzy 25. a 34. rokiem życia. Sytuacja ulega jednak zmianie w przypadku pokoleń starszych. Ponad 70% konsumentów pomiędzy 35. a 64. rokiem życia preferuje zakupy w tradycyjnych sklepach ze względu na to, że mogą dzięki temu wyjść z domu i poruszać się.

W raporcie GfK nakreślony został profil  e-shoppera. Jest to przede wszystkim osoba z dostępem do internetu, najlepiej z dużego miasta. Mężczyźni częściej przeglądają w Internecie różne oferty, jednak to kobiety częściej dokonują zakupów, także w kategoriach np. mody męskiej. Najważniejsze jednak są pieniądze. Aby być e-shopperem należy mieć wolne środki na konsumpcję – komentuje Przemysław Dwojak, starszy dyrektor w GfK.

Zamożność konsumentów determinuje wielkość rynku e-commerce. Im wyższa zamożność, tym większy odsetek populacji aktywnie kupuje online. Według GfK w ramach handlu elektronicznego szczególnie rozwijał się będzie rynek tańszych zamienników, czyli sklepów dyskontowych online, centrów outletowych, konceptów oferujących nieznane, nowe lub świeże kategorie produktów. Prognozowany jest również wzrost liczby platform oferujących tańsze produkty wzorowane na znanych markach – dodaje Dwojak.

Ruch w sieci napędzany jest przez duże marki. W raporcie sprawdzona została obecność marek stacjonarnych w Internecie i to, w jakim stopniu generują one ruch w swoich kategoriach. Okazało się, że w ramach każdej kategorii 5 marek, zwykle największych i najbardziej znanych, generuje 80% ruchu w swojej kategorii. W modzie są to m.in. H&M i Reserved, w kategorii uroda m.in. o Rossmanie i o Dbam o Zdrowie, w elektronice zaś w top 5 znajdują się Media Expert i Euronet.

Magdalena Weiss 2073 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }