Mondelēz: od pszenicy do ciastka

Mondelēz International światowy lider w kategorii czekolady, ciastek, gum do żucia oraz cukierków przywiązuje dużą wagę do surowców z których produkowane są wyroby firmy, a także do ochrony środowiska naturalnego. Jednym z działań wpisujących się w tę filozofię jest uruchomiony już program Harmony.

 - Jako największy na świecie producent ciastek, staramy się, aby pszenica była uprawiana w sposób zrównoważony. Poprzez program Harmony zmieniamy sposób jej uprawy i zbioru w całej Europie. Dzięki temu chcemy oferować konsumentom produkty wysokiej jakości, oparte na surowcach, uprawianych w sposób zrównoważony - mówi Flora Schmitlin, manager programu Harmony na EU.

Program Harmony został zainicjowany we Francji w 2018 r. Obecnie obejmuje 1,7 tys. rolników, 13 młynów i 21 spółdzielni rolniczych w 6 krajach Europejskich - Belgii, Czechach (m.in. w fabryce w miejscowości Lovosice), Francji, Hiszpanii, Polsce i Włoszech. W tym roku pszenica Harmony została także po raz pierwszy zasiana na Węgrzech.

Jak zapewnia Mondelez dzięki rozbudowie programu roczna produkcja pszenicy w ramach inicjatywy Haromony do 2022 r. ma wzrosnąć do ponad 280 000 ton. Pozwoli to pokryć 100% zapotrzebowania na pszenicę niezbędną do produkcji całego europejskiego portfolio ciastek Mondelēz International, w tym marek takich jak belVita, Milka czy Barni (Lubisie).

Obecnie z upraw w ramach programu Harmony co roku uzyskiwanych jest 177 tys. t pszenicy, pochodzącej z 39 tys. hektarów pól. Stanowi to ok. 75% produkcji ciastek Mondelēz International w Europie Zachodniej i 60% w całej Unii Europejskiej, wliczając marki takie jak LU, Oreo, LiGA i Fontaneda.

Program ma także za zadanie ochronę bioróżnorodności i środowiska naturalnego poprzez zminimalizowanie wykorzystania pestycydów i nawozów. Uczestnicy projektu - rolnicy, zobowiązują się do stosowania specjalnych odmian pszenicy, zmniejszenia zużycia wody, dbałości o glebę, zmniejszenia emisji CO2. W zamian za to koncern oferuje im dodatkowe zyski z plonów.

Ponadto rolnicy przeznaczają 3% swoich pól pszenicy na miododajne kwiaty. W ten sposób chcą przyciągać pszczoły i motyle, które to owady są kluczowe w walce z pasożytami. Ich obecność zmniejsza zatem zużycie pestycydów. Dzięki takim praktykom rolnicy chronią i promują różnorodność biologiczną.

Dodatkowo co roku przeprowadzane są kontrole zewnętrzne. Ich celem jest monitorowanie przestrzegania przez rolników Karty Harmony.

W ten sposób Mondelēz minimalizuje swój wpływ na środowisko naturalne, który wiąże się głównie ze sposobem pozyskiwania surowców.

Program Harmony wdrażany jest także w naszym kraju. Obecnie logo Harmony widnieje już na opakowaniach ciastek Lubisie, a jeszcze w tym roku pojawi się na produktach marki belVita, Delicje, Milka, Łakotki i Petitki a w dalszym etapie, na ciastkach Oreo. W Polsce na razie tylko dwóch rolników uprawia pszenicę zgodnie w wytycznymi programu Harmony, a produkowane są z niej ciastka firmy w Jarosławiu i Płońsku.

PROGRAM HARMONY W LICZBACH

  • 1,7 tys. rolników, 13 młynów i 21 spółdzielni rolniczych w Belgii, Czechach, Francji, Hiszpanii, Polsce i Włoszech

  • 39 tys. hektarów obsiewanych pszenicą w ramach programu Harmony każdego roku

  • 177 tys. ton pszenicy pozyskiwanej w ramach programu Harmony każdego roku

  • 1026 hektarów kwiatów zasadzonych wokół pól objętych programem

  • -20% produktów fitosanitarnych wykorzystanych w latach 2009-2016 na polach objętych programem Harmony wg. francuskiego indeksu TFI (wskaźnik częstotliwości oprysków)

  • 75% ciastek sprzedawanych w Zachodniej Europie zawiera pszenicę pochodzącą
    z programu Harmony (60% w całej UE).  

PROGRAM HARMONY W POLSCE

  • logo Harmony widnieje już na opakowaniach ciastek Lubisie, a jeszcze w tym roku pojawi się na produktach marki belvita, Delicje, Milka, Łakotki i Petitki a w dalszym etapie, na ciastkach Oreo
  • 2 rolników uprawia pszenicę zgodnie w wytycznymi programu Harmony
  • w 2 fabrykach Mondelēz International, w Jarosławiu i w Płońsku, produkowane są ciastka właśnie z pszenicy Harmony

 

Joanna Hamdan 9146 Artykuły

Z redakcją „Handlu” związana od 1996 r. Na rynku FMCG nie umknie jej żadna nowość produktowa, kampania reklamowa ani akcja promocyjna. Pasjonatka podróży stopem.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }