Partner Center: Polacy szukają dobrych jakościowo win, ale w przystępnej cenie

- Segment win do 10 zł wciąż jest obecny, jednak jego udział w rynku jest marginalizowany i będzie maleć w przyszłości - uważa Witold Franczak, dyrektor generalny Partner Center, firmy importującej wina z całego świata.

Na zdjęciu: Witold Franczak, dyrektor generalny Partner Center.

Konsumpcja wina w Polsce wciąż jest mniejsza niż w Europie.

Tak. Roczne spożycie wina w naszym kraju wynosi ok. 4 l, czyli nawet kilkanaście razy mniej niż na Zachodzie. W ostatnich pięciu latach dynamika wzrostu kształtuje się jednak na poziomie 5-7% i jest parokrotnie większa niż w większości krajów w Europie. Na przykład w Hiszpanii odnotowywane są kilkunastoprocentowe spadki. Przewidujemy, że w najbliższym czasie nastąpi intensyfikacja sprzedaży o kolejne dwa punkty procentowe.

Rynek wina bez wątpienia ma wciąż ogromny potencjał. Obecnie odnotowujemy wzrost spożycia win różowych (nawet kilkadziesiąt procent w skali roku) oraz win białych. Zauważalne jest także spore zainteresowanie winami z dodatkiem soku owocowego.

Jakie są najważniejsze trendy konsumenckie w Polsce, jeśli chodzi o rodzaj wybieranego wina?

Różne od europejskich. Na półkach sklepowych królują wina półsłodkie (nawet likierowe) z ponad 30-procentowym udziałem w rynku. Ewenementem w skali Europy jest 20% udział win półwytrawnych, jednak klienci coraz częściej skłaniają się ku segmentowi win wytrawnych. W ostatnich latach odnotowujemy dwucyfrowy procentowy wzrost sprzedaży win musujących. Dużym beneficjentem tej dynamiki jest prosecco, które w ostatnich latach świętuje triumfy sprzedażowe i lifestylowe. Nie małą zasługą są tu także zmiany trendów społecznych, bowiem coraz więcej osób celebruje winem musującym święta na przestrzeni całego roku. Niezmiennie sylwestrowy pik sprzedażowy jest wciąż mocno zaakcentowany, ale jest on charakterystyczny dla napojów na bazie win gronowych i owocowych sztucznie gazowanych w najniższej cenie.

A jeśli wziąć pod uwagę wino, ale ze względu na kraj jego pochodzenia?

Wina z Europy Wschodniej mają największy przyrost sprzedaży w sieciach handlowych. Partner Center jest liderem w Europie i na trzeciej światowej pozycji w sprzedaży win mołdawskich, a także jednym z czołowych importerów win z Australii, Grecji czy też z regionu Rioja. W ostatnim roku w segmencie win gruzińskich odnotowaliśmy 100% wzrost sprzedaży. Wprowadzona w roku ubiegłym marka Kazbek Peak wg naszych danych jest najlepiej rotującym produktem w swojej kategorii. O atrakcyjności brandu świadczy fakt, że na rynku pojawiły się już kopie. Polacy, którzy piją coraz więcej wina poszukują dobrych, jakościowych win. Dlatego fakt, wyróżnienia złotym medalem Grand Prix włoskiej marki Casa Pecunia w ślepych testach branży winiarskiej za najlepszy produkt do 30 zł jest dla nas wyjątkowo cenny. Kolejnym sukcesem jest ekologiczne wino ecoGaia, które w trzy miesiące po debiucie jest liderem w swojej kategorii w dotychczasowych miejscach sprzedaży. EcoGaia to bardzo dobre jakościowe hiszpańskie wino poparte certyfikatem ekologiczności w dobrej cenie.

Z mojego 30-letniego doświadczenia mogę stwierdzić, że cena jest niezmiennie głównym determinantem decyzji zakupowych (choć coraz ważniejszym elementem staje się także jakość). Najbardziej akceptowalny przedział cenowy to 15-25 zł za butelkę. Polacy piją coraz więcej wina ale to nie oznacza, że będą kupować wydawać na nie więcej. Poszukują dobrych jakościowych win w przystępnej cenie. Oczywiście segment win do 10 zł wciąż jest obecny, jednak jego udział w rynku jest marginalizowany i będzie maleć w przyszłości.

Obecnie jesteśmy krok przed sezonem letnim.

Tak. Jest on charakterystyczny dla większego spożycia win różowych i białych. Partner Center na ten okres przygotował ofertę jakościowych win w przedziale cenowym 15-20 zł za butelkę. Jednocześnie przygotowaliśmy wiele akcji promocyjnych. Tydzień temu rozpoczęła się promocja Casa Pecunia z wartością dodaną – czekoladkami Lindt. Od miesiąca promujemy także konkurs konsumencki Kazbek Peak, fundujący ponad 150 nagród, w tym dwuosobowe wyjazdy do Gruzji. W najbliższych tygodniach będziemy komunikować kolejne akcje wspomagające sprzedaż z półki, dedykowane miesiącom wakacyjnym.

Nową drogą rozwoju Partner Center są alkohole mocne, a w szczególności brandy. W portfolio znajdzie się kilka interesujących produktów i pełna oferta będzie przedstawiona już w najbliższym czasie.

 

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }