Ochłoda na drogę

Oferowane w sezonie wiosenno-letnim napoje najlepiej smakują konsumentom schłodzone i zapakowane w poręczne, mniejsze opakowania. Jakie produkty najszybciej schodzą z półek? Podpowiadamy.

Znaczenie formatów impulsowych na rynku napojów bezalkoholowych (czyli tych do 750 ml) widać w wyliczeniach Nielsena. W analizowanych 12 miesiącach (do września 2018 r.) segment małych opakowań wzrósł o 10,6% pod względem wartości sprzedaży, podczas gdy tempo wzrostu sprzedaży opakowań większych było dwukrotnie niższe. Mniejsze opakowania stanowią już prawie 40% rynku napojów bezalkoholowych. Do wzrostu ich znaczenia najmocniej przyczyniła się woda butelkowana, dynamiczny wzrost sprzedaży napojów energetycznych oraz soków, nektarów i napojów.

– W kategorii opakowań największą sprzedaż wolumenową wciąż generują duże pojemności, w tym 1,5 l, choć zauważamy dynamiczny wzrost popularności mniejszych pojemności – potwierdza Izabela Wanatowska, dyrektor sprzedaży Coca-Cola HBC Polska. Jej zdaniem wynika to m.in. ze zmiany struktury demograficznej w  gospodarstwach domowych – przybywa gospodarstw jedno- i dwuosobowych. – Do nich adresowane jest nasze nowe opakowanie 850 ml – podkreśla Izabela Wanatowska. Równie ważny, jak mówi, jest trend rozwoju mniejszych sklepów typu convenience, w którym konsumenci wybierają napoje na drogę, czyli mniejsze, spożywane w ruchu. – Nieustannie rozszerzamy portfolio, wprowadzając również Coca-Colę w kultowej, szklanej, konturowej butelce o pojemności 330 ml – dodaje dyrektor sprzedaży Coca--Cola HBC Polska.

Zainteresowanie napojami w formatach impulsowych tradycyjnie rośnie także w sezonie wiosenno-letnim, a to z uwagi na wyższe temperatury. W tym sezonie nowością od PepsiCo są puszki o pojemności 0,2 l w trzech podstawowych wariantach smakowych: Pepsi, Pepsi Max i Mirinda, dostępne w szerokiej dystrybucji już od początku kwietnia. – Napoje w mniejszych opakowaniach przeznaczone są dla konsumentów, którzy chcą ugasić mniejsze pragnienie. Uważamy także, że takie zmniejszone pojemności zachęcą do spróbowania napojów Pepsi osoby, które nie konsumują naszych produktów. Po spróbowaniu chętniej wracają do naszych smaków – mówi Bartłomiej Kubacki, senior sales activation manager w PepsiCo.

Gaz do dechyNapoje typu cola, a po nich owocowe niezmiennie wiodą prym w sprzedaży, przynajmniej jeśli chodzi o napoje gazowane. W portfolio PepsiCo jest więc to marka Pepsi, następnie Mirinda o smaku pomarańczowym. Konsumenci zaczynają dostrzegać warianty smakowe i bezcukrowe pod marką Pepsi, jak np. niedawno wprowadzona na rynek Pepsi o smaku imbirowym.

W portfolio Coca-Coli HBC Polska Coca-Cola Original wciąż jest flagowym produktem, choć – jak zapewnia producent – coraz większą rolę zaczynają odgrywać Coca-Cola Zero Cukru oraz warianty smakowe takie jak Lime, Cherry czy nowość: Coca-Cola Peach. Wciąż nie brakuje Fanty wraz z nowymi smakowymi wariantami oraz Sprite. Dynamicznie rośnie marka Kinley, której portfolio w 2018 r. zwiększyło się o smaki mojito i bitter lemon. – Dzięki temu Kinley przyczynił się do bardzo znaczącego wzrostu tej kategorii w Polsce – podkreśla Izabela Wanatowska.

W formatach impulsowych Oranżada Hellena dostępna jest w puszce 250 ml, butelce PET 400 ml i szklanej butelce z kapslem twist-off.
Udział ilościowy kategorii oranżad w rynku napojów gazowanych, ale wykluczając segment coli, stanowi obecnie 24,2% (Colian za Nielsenem).
Oznacza to, że już niemal co czwarta butelka napoju kupowanego przez Polaków w tym segmencie to oranżada.
Odnosząc się konkretnie do oranżady marki Hellena, jest ona liderem na rynku oranżad – na przestrzeni ostatniego roku osiągnęła spektakularne udziały wartościowe na poziomie 78,6%. – Zauważamy, że konsumenci coraz częściej sięgają po Oranżadę Hellena nie tylko w miesiącach letnich. To pokazuje, że zaczyna być ona dla Polaków stałym elementem codziennych zakupów, a nie produktem sezonowym – mówiła nam przy okazji bożonarodzeniowego raportu Magdalena Koszela, senior brand manager, Colian.

Na bazie owoców i herbaty
Każda kategoria ma swoje niekwestionowane hity sprzedaży. W przypadku napojów niegazowanych są to napoje Tymbark Maspexu i smaki takie jak: Jabłko-Mięta, Jabłko-Wiśnia czy Jabłko-Brzoskwinia zarówno w większych, jak i mniejszych pojemnościach. Popularnością cieszą się także wprowadzane przez Tymbark nowości, np. Jabłko-Arbuz czy Jabłko-Kiwi. Jak co roku Maspex wprowadza też letnie limitowane nowości. – Takie produkty jak Lemoniada czy Cytroneta Tymbark to napoje, na które konsumenci czekają, bo rokrocznie kojarzą im się z wakacyjnym czasem i letnim orzeźwieniem – podkreśla Dorota Liszka, menedżer ds. komunikacji korporacyjnej w Grupie Maspex.

Na swoje tegoroczne propozycje zwraca uwagę Hortex, który przygotował linię napojów inspirowanych ciekawymi miejscami na świecie, a więc: Japan, Los Angeles, Madagascar, Brasil w butelkach 1 l, czyli w formacie wygodnym do spożycia zarówno w drodze, jak i w domu. Firma zmienia też szatę graficzną opakowań wszystkich napojów, w tym także tych najchętniej kupowanych właśnie latem – w butelkach 0,5 l.

Kategorią, po którą konsumenci coraz chętniej sięgają, są napoje herbaciane. Dlatego Herbapol-Lublin  wprowadził na rynek naturalną Ice Tea dostępną w trzech smakach na bazie herbaty czarnej oraz herbaty zielonej: Ice Tea Peach o smaku brzoskwiniowym, Ice Tea Lemon o smaku cytrynowym oraz Ice Tea Green tea with lemon and mint – na bazie zielonej herbaty z dodatkiem cytryny i mięty. Początkowo Naturalna Ice Tea marki Herbapol dostępna była w wybranych sieciach sklepów, na wybranych stacjach benzynowych oraz w kanale  gastronomicznym.

Ponieważ jednak wszystkie trzy warianty cieszą się dużym zainteresowaniem konsumentów, w tym roku Herbapol wprowadza odświeżoną i poszerzoną linię naturalnych napojów na zimno, koncentrując się jednocześnie na budowaniu szerokiej dystrybucji zarówno w kanale nowoczesnym, jak i tradycyjnym.

– Trendy w kategorii napojów herbacianych zmieniają się wraz ze wzrostem świadomości konsumentów na temat zdrowego żywienia oraz w zależności od indywidualnych preferencji – mówi Przemysław Suchara, brand  manager kategorii syropów i napojów Herbapol-Lublin. – Do tej pory największym uznaniem cieszył się wariant o smaku brzoskwiniowym na bazie herbaty czarnej, jednak aktualnie najchętniej wybieranym produktem jest herbata zielona na zimno z dodatkiem cytryny i mięty – wskazuje.

Na najbliższy sezon Herbapol przygotował jeszcze dwie nowości – niskokaloryczne napoje funkcjonalne na bazie ekstraktów ziół połączonych z zieloną herbatą i owocami. Napój ziołowy Detox o smaku pigwy zawiera naturalny ekstrakt z pokrzywy, która pomaga usunąć z organizmu zbędne produkty, natomiast napój ziołowy Uroda z ekstraktem ze skrzypu o smaku cytrusowym został dodatkowo wzbogacony o cynk i biotynę, które wzmocnią włosy i zadbają o skórę i paznokcie. Już od maja wszystkie napoje marki Herbapol dostępne będą
w poręcznych dla konsumenta butelkach PET o pojemności 300 ml w rekomendowanej cenie 2,89 zł.

Trend na napoje herbaciane dostrzegł Żywiec-Zdrój, który w tym sezonie oferuje dwa nowe produkty w tej kategorii: brzoskwinia & pomarańcza oraz cytryna & limonka. Pierwsze produkty pojawiły się na rynku w kwietniu br. Produkty te stanowią połączenie wody mineralnej, ekstraktu z herbaty, naturalnych aromatów i nuty słodyczy. Napoje herbaciane Żywiec Zdrój zawierają o 30% mniej cukru dzięki dodatkowi substancji słodzącej z liści stewii.

– Żywiec Zdrój Black Tea to propozycja dla osób, które szukają lżejszej alternatywy do obecnych na rynku napojów typu ice tea – tłumaczy producent. A te wciąż mają swoich wiernych fanów. Wśród największych marek są tu herbaty Lipton (PepsiCo) i Nestea (Hoop). Jak wskazuje PepsiCo, trzy najlepiej sprzedające się herbaty mrożone Lipton to smaki cytrynowy, brzoskwiniowy oraz zielona herbata.

Kolejną ważną kategorią, o której warto pamiętać przy budowaniu napojowej półki, są napoje na bazie roślin, które na razie stanowią relatywnie mały segment, ale wykazują ogromny potencjał wzrostu (przykładem jest marka Adez Coca-Coli).

Bliżej natury
Wszyscy producenci zgodnie twierdzą, że zdają sobie sprawę z konieczności dbania o zamknięty obieg butelek i puszek, które trafiają na rynek. Dlatego w ubiegłym roku Coca-Cola, PepsiCo, Nestlé Waters i Żywiec Zdrój przystąpiły do projektu „Działaj z imPETem” organizowanego przez Rekopol – Organizację Odzysku Opakowań. Dzięki tej akcji udało się trzykrotnie zwiększyć zbiórkę i recykling opakowań PET. Programowi towarzyszyła edukacja konsumentów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, która objęła 1000 gmin, czyli 40% terytorium Polski. Program kontynuowany jest również w tym roku. Natomiast Maspex w ostatnich latach m.in. zmniejszył gramaturę większości opakowań plastikowych o co najmniej 30%, dodatkowo wszystkie opakowania plastikowe tej firmy nadają się do recyklingu.

________________________________________________________________________________________________________________________________________

W BUTELKACH I W PUSZKACH
Latem napoje można znaleźć na co piątym, a w najbardziej gorących miesiącach na co czwartym paragonie - mówi Elżbieta Szarejko z CMR.

Czy napoje to wciąż jedna z kategorii wyróżniających się największą sezonowością?
Tak. Wraz ze wzrostem temperatur w sklepach małoformatowych do 300 mkw. wyraźnie rośnie zarówno wartość sprzedaży, jak i liczba paragonów, na których można znaleźć wodę, napoje gazowane, soki, nektary i napoje niegazowane, herbaty mrożone, a także napoje energetyczne i izotoniczne. Łączny udział tych kategorii w całkowitej wartości sprzedaży sklepów małoformatowych w miesiącach letnich wynosi około 8%. Latem napoje można znaleźć na co piątym, a w najbardziej gorących miesiącach na co czwartym paragonie.

Rozumiem, że prym w sprzedaży wiodą tu małe, poręczne opakowania?
Małe butelki i puszki, czyli te o pojemności do 500 ml, w okresie czerwiec-sierpień odpowiadają za ponad 45% transakcji i generują ponad 1/3 wartości sprzedaży napojów gazowanych, podczas gdy zimą ich udział w obrotach wynosi około 25%. Podobną tendencję widać też w kategorii wód – latem udział butelek o pojemności do 500 ml w wartości sprzedaży wód czystych wynosi około 20%, natomiast zimą spada do około 15%. W kategorii soków i napojów niegazowanych znaczenie produktów w małych opakowaniach jest nieco wyższe, gdyż nawet zimą pojemności do 0,5 l pojawiają się na ponad połowie paragonów z tą kategorią i odpowiadają za około 40% wartości sprzedaży, natomiast latem ich udział w wartości sprzedaży wzrasta do około 45%.

Jak dużą ofertę przygotowują średnio detaliści dla klientów w tym newralgicznym okresie sprzedażowym?
W lipcu i sierpniu 2019 r. klienci przeciętnego sklepu małoformatowego do 300 mkw. mogli wybierać spośród ponad 46 wariantów napojów gazowanych, z czego około 16 stanowiły butelki i puszki o pojemności do 500 ml. Spośród napojów z bąbelkami w małych opakowaniach największym zainteresowaniem cieszą się niezmiennie Coca-Cola i Pepsi w puszkach 300 ml oraz w butelkach 0,5 l – w 2018 r. odpowiadały one łącznie za 20% wartości sprzedaży wszystkich napojów gazowanych. Oferta soków, nektarów i napojów niegazowanych w sklepach małoformatowych w szczycie ubiegłorocznego sezonu obejmowała średnio ok. 75 wariantów, z czego blisko połowę stanowiły napoje w opakowaniach o pojemności do 500 ml. Klienci sklepów małoformatowych, którzy poszukują napoju lub soku w małym opakowaniu, najczęściej sięgają po napoje Tymbark w plastikowych butelkach 500 ml i szklanych 250 ml, a ich ulubione smaki to zdecydowanie jabłko-mięta i wiśnia-jabłko. Dużą popularnością cieszą się również napoje Kubuś Play w opakowaniach 400 ml.

A jeśli chodzi o wodę?
Na półce przeciętnego sklepu z wodami czystymi klienci sklepu małoformatowego latem 2018 r. mogli znaleźć około 28 różnych wariantów wód czystych, z czego około 9 stanowiły wody w małych butelkach. Spośród wód w impulsowych opakowaniach najczęściej na paragonach pojawiają się niegazowane warianty wód Żywiec Zdrój i Cisowianka w opakowaniach 500 ml. 

Ilona Mrozowska 3258 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }