HRK: największym blokerem matek na rynku pracy są one same

Z okazji Dnia Matki firma HRK sprawdziła, czy macierzyństwo przeszkadza w karierze, zwłaszcza że jak się okazuje, ponad połowa pań zajmujących w organizacjach wyższe stanowiska ma przynajmniej jedno dziecko.

Tegoroczne badanie firmy doradztwa personalnego HRK pt. „Manager w szpilkach”, przeprowadzone na aktywnych zawodowo kobietach, zajmujących wyższe stanowiska w organizacjach, wykazało, że 53% ankietowanych pań ma przynajmniej jedno dziecko i aż 64% z nich nigdy nie odczuło negatywnego stosunku względem informacji o ich urlopie macierzyńskim.

Wg badania HRK obecnie ponad połowa organizacji wspiera kobiety w roli matki (58%). Ankietowane menedżerki nigdy nie odczuły dyskryminacji z powodu bycia matką, przejawiającej się w niechęci czy odsunięciu od kluczowych projektów. Również czuły się pewne, że po powrocie z urlopu macierzyńskiego ich miejsce nie zostanie zajęte przez kogoś innego. Według jednej z ankietowanych: "ciąże dobrze świadczą o firmie, bowiem pracownicy czują się bezpiecznie". Panie wskazują jednak elementy, które organizacje mogą poprawić – dla pań dużym ułatwieniem byłoby wprowadzenie elastycznego czasu pracy (26%), home office (22%) oraz dopłata do żłobków i przedszkoli (8%). Wśród innych rzeczy znalazły się: firmowe przedszkole, okolicznościowe prezenty dla dzieci, dodatkowe dni urlopu, tematyczne firmowe imprezy, np. pikniki rodzinne. Wprowadzenie tych rzeczy znacznie ułatwi godzenie kariery z rolą matki.

Zdarzają się wyjątki

Część badanych kobiet przyznaje, że są firmy, w których brakuje wyrozumiałości względem matek, gdy te potrzebują wyjść wcześniej z pracy, oraz wyrozumiałości względem choroby dziecka - każde wcześniejsze wyjście z pracy spotyka się z niechęcią i próbą wzbudzenia w kobiecie poczucia winy. Również istnieją firmy, gdzie kobieta nie otrzymuje jasnego komunikatu, że po powrocie jej miejsce nie będzie zajęte. Niestety, swoje trzy grosze dokładają również członkowie rodziny. Uczestniczki badania wskazują brak pomocy ze strony partnerów w codziennych obowiązkach, a także presję ze strony bliskich, by spędzały jak najwięcej czasu z rodziną, a karierę odłożyły na bok. Z kolei u tych, które postanowiły posiadać rodzinę i karierę, próbuje wzbudzić się poczucie winy. Takie zachowanie niestety negatywnie wpływa na obraz „kobiety-matki”, skutecznie zniechęcając kobiety do działania.

- Kobiety, które odniosły sukces, są dobrymi ambasadorkami innych kobiet - komentuje Magdalena Bylinowicz, executive manager w HRK. - Występują na konferencjach, kongresach, pokazują, że warto inwestować w siebie, podejmować wyzwania, oczywiście płacąc pewną cenę, ale też wspierają inne kobiety w ich dążeniach i ambicjach. Nasze tegoroczne badanie „Manager w szpilkach” pokazuje jednak, że największym blokerem kariery kobiet są one same. Przyczyny to m.in. niskie poczucie własnej wartości czy też brak wiary w siebie i swoje umiejętności. Prowadząc procesy rekrutacyjne nie sposób nie zauważyć, iż panie mają tendencję do bagatelizowania swoich osiągnięć czy bardzo surowej oceny własnych kompetencji i umiejętności. Nie możemy więc mówić, że to macierzyństwo stanowi jakąkolwiek barierę w rozwoju kariery –  dodaje Magdalena Bylinowicz 

Pozytywne wnioski płyną też z tegorocznego badania Hays Poland z którego wynika, że kobiety są w podobnym stopniu zadowolone z zajmowanego obecnie stanowiska, jak mężczyźni. Ten pozytywny trend obserwowany jest od zeszłego roku. Wcześniej odsetek kobiet deklarujących swoje zadowolenie z zajmowanego stanowiska był niższy niż w przypadku mężczyzn. W tym roku kobiety – nawet nie zajmując jeszcze stanowisk, które świadczą dla nich o sukcesie zawodowym – dobrze oceniają swoje zadowolenie z pracy zawodowej i pozycję w firmach.

Kobiety demonstrują również coraz większy apetyt na sukces, dzięki czemu również w tym obszarze coraz mniej różnią się od swoich kolegów. W tym roku panie nawet częściej niż mężczyźni wskazywały stanowisko dyrektorskie jako oznaczające dla nich sukces. To duża zmiana względem ubiegłych lat, kiedy to stanowiska liderów, dyrektorów i zarządzających wskazywane były najczęściej przez panów. Panie ograniczały wówczas swoje aspiracje do ról specjalistycznych, menedżerskich i związanych z kierowaniem niewielkim zespołem.

Według GUS kobiety stanowią 52% (dane GUS z 2018 r.) ogólnej ludności w Polsce.

 

 

Ilona Mrozowska 3258 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }