Raport ASM: w Internecie wcale nie jest najtaniej

Najwyższe ceny artykułów spożywczych czekają na Polaków w internecie. Wybierając sklepy offline można zaoszczędzić nawet do 16% na tych samych produktach - wynika z raportu koszyka cenowego ASM.

Eksperci ASM Sales Force Agency postanowili sprawdzić ceny produktów na co dzień goszczących w koszykach zakupowych przeciętnego Polaka. Do badania wytypowano 10 najpopularniejszych sieci branży FMCG z kanału tradycyjnego (Auchan, Biedronka, Carrefour, E.Leclerc, Intermarché, Kaufland, Lidl, Makro, Selgros Cash & Carry, Tesco) oraz jedną sieć reprezentującą kanał e-commerce (Frisco.pl).

Z każdej z sieci wybrano po 5 placówek - łącznie zbadano 50 punktów sprzedażowych w 12 miastach. Raport koszyka cenowego analizuje ceny 40 wybranych produktów, skategoryzowanych w 10 podstawowych kategoriach takich jak chemia domowa, mięso, mrożonki, nabiał, napoje, produkty tłuszczowe, słodycze czy używki i alkohol.

Co mówią wyniki raportu? Najwyższa średnia wartość koszyka zakupowego przypadła sklepowi online Frisco.pl (258,84 zł), następnie E.Leclerc (229,41 zł) oraz sieci sklepów typu cash & carry Selgros (227,23 zł). Z kolei najmniej pieniędzy konsumenci wydadzą za te same towary w sieci Makro (216,51 zł). Różnica wartości pomiędzy najdroższym koszykiem a najtańszym wyniosła ponad 16%. Produkty w sklepach Lidla uplasowały się na poziomie średniej wartości wszystkich koszyków zakupowych (224,90 zł).

Dlaczego więc Polaków nie zniechęcają wyższe ceny w sieci? Według ekspertów z ASM Sales Force Agency, spółki należącej do grupy kapitałowej ASM Group, z jednej strony e-grocery zyskuje klientów wygodą robienia zakupów i oszczędnością czasu. Z drugiej, przyczyny można upatrywać w ograniczeniach handlu w niedziele.

- Chociaż początkowo niejako zmuszeni zostaliśmy do przeniesienia zakupów na inne dni tygodnia lub równoległe kanały, to przyzwyczailiśmy się już do tego i tym samym wyrobiliśmy sobie nowe nawyki zakupowe – uważa Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency. - W konsekwencji może powstać swoista równowaga handlu offline i online. Proste i powtarzalne zakupy konsumenci mogą nadal chcieć robić przez internet, a te wymagające konsultacji i skorzystania z profesjonalnej wiedzy sprzedawcy będą woleli przeprowadzić jednak na miejscu, w sklepie - prognozuje Górczyński.

Z wniosków raportu wyłania się także obraz bardzo zróżnicowanych wartości koszyków cenowych. Szczegółowy wykaz produktów oraz sieci pokazuje, że robiąc zakupy w hipermarketach z najniższymi cenami produktów można wydać nawet o połowę mniej niż kupując te same produkty w sklepach z najwyższymi cenami (odpowiednio 155,86 zł i 327,14 zł). Z drugiej strony, patrząc na średnią wartość koszyków w podziale na kategorie punktów sprzedaży, czyli cash & carry, dyskont oraz kanał tradycyjny, otrzymujemy bardzo podobny wynik na poziomie ok. 221 zł.

Z kolei analizując udział sieci w minimalnych i maksymalnych cenach produktów warto spojrzeć na wyniki Selgros. W obu rankingach znalazł się w środku listy. Zajął zarówno 3. miejsce w gronie sieci o najwięcej liczbie produktów z najniższymi cenami, oraz 4. po przeciwnym krańcu kontinuum cenowego.

Jak zapowiadają przedstawiciele ASM badanie koszyka cenowego będzie przeprowadzane cyklicznie. Pierwszym miesiącem publikacji był marzec 2019 r. Aktualne badanie przeprowadzono w kwietniu 2019 r. Dane zostały zebrane w dniach 17.04.2019 r. - 25.04.2019 r. Oprócz szczegółowej analizy koszyków cenowych w wybranych sieciach handlowych, celem comiesięcznego badania jest ukazanie także zmian średnich cen kategorii produktowych w skali całego kraju. Będzie to baza do cyklicznej publikacji „Indeksu koszyka produktów spożywczych”. W kwietniu uśredniona wartości koszyków zakupowych ze wszystkich sieciach wyniosła 224,87 zł, co stanowi kwotę niższa o 3,5% w porównaniu do poprzedniego miesiąca.

Raport został przygotowany przez ASM Sales Force Agency, specjalizującej się w świadczeniu kompleksowych usług wsparcia sprzedaży i outsourcingu. Dostępny jest pod tym linkiem: https://tiny.pl/t9lv3.

Katarzyna Pierzchała 2748 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }