Sprzedaż w kwietniu wzrosła nie tylko dzięki Wielkanocy

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w kwietniu 2019 r. była wyższa niż przed rokiem o 11,9% (wobec wzrostu o 4% w kwietniu 2018 r.). W porównaniu z marcem 2019 r. nastąpił wzrost o 3,5%.

Wysokie tempo wzrostu związane było m.in. z przesunięciem terminu Świąt Wielkanocnych i przedświątecznych zakupów z marca na kwiecień. Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w kwietniu 2019 r. była o 2,6% wyższa w porównaniu z marcem br.

Nic więc dziwnego, że wśród grup o znaczącym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” większy niż przeciętny wzrost w kwietniu 2019 r. w porównaniu z analogicznym okresem 2018 r. w cenach stałych zaobserwowano w przedsiębiorstwach prowadzących pozostałą sprzedaż detaliczną w niewyspecjalizowanych sklepach (o 20,7% wobec spadku o 1,9% przed rokiem) oraz podmiotach sprzedających żywność, napoje i wyroby tytoniowe (o 18,2% wobec spadku o 10,4% przed rokiem).  Dobrze radzili sobie sprzedawcy samochodów, motocykli i częściami do nich (o 13,3% wobec wzrostu o 11,7% przed rokiem). Spośród grup o niższym udziale w sprzedaży detalicznej „ogółem” największy wzrost wykazały podmioty zaklasyfikowane do grupy „meble, rtv, agd.” (o 19,5%).

Jednak w okresie styczeń-kwiecień 2019 r., czyli z uwzględnieniem świąt wzrost sprzedaży detalicznej rok do roku dynamika ogółem wyniosła 6,5% wobec wzrostu o 6,9% w 2018 r. Sklepy wielobranżowe sprzedały w tym czasie o 8,1% więcej, a stricte spożywcze o 2,7% więcej niż rok wcześniej.

 

Magdalena Weiss 2000 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }