Tesco walczy z marnowaniem żywności

W ciągu dwóch lat brytyjska sieć Tesco zmniejszyła skalę marnowanej żywności w Europie Środkowo-Wschodniej niemal o połowę.

– Jesteśmy dumni z tego, iż jako pierwsza sieć handlowa w Europie Środkowej publikujemy dane dotyczące marnowania żywności. Chcemy wspierać ideę dążenia do osiągnięcia Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ (SDG), aby do 2030 r. zmniejszyć o połowę skalę marnowania w przeliczeniu na osobę – podała sieć.

Całkowita suma marnowanej żywności w czterech krajach Europy Środkowej zmniejszyła się o 25% - z 38 054 ton w roku 2017/18 do 28 663 ton w roku 2018/19. To redukcja o 47% w stosunku do roku 2016/17. Żywność zmarnowana, jako procent sprzedaży to 0,92%, spadek z poziomu 1,18% w roku poprzednim,

– Dzięki współpracy z Bankami Żywności i lokalnymi organizacjami charytatywnymi, przekazaliśmy 13 737 ton nadwyżek żywności z naszych sklepów i centrów dystrybucji. To ekwiwalent 32,4 mln posiłków. 747 (spośród 896) sklepów w Europie Środkowej oferuje nadwyżki produktów spożywczych Bankom Żywności i lokalnym organizacjom charytatywnym. Do 2020 r. wszystkie nasze sklepy w Europie Środkowej będą oferować nadwyżki żywności potrzebującym – deklaruje Tesco.

W roku 2018/19 łączna liczba 3 110 167 ton żywności sprzedanej w Europie Środkowej wiązała się z 49 132 tonami nadwyżek żywności – produktami niesprzedanymi klientom. 20 469 ton z tej nadwyżki zostało redystrybuowane poprzez darowizny dla organizacji charytatywnych bądź wykorzystane jako pasza dla zwierząt. To wzrost o 51% w porównaniu z rokiem poprzednim.

– Ten zauważalny wzrost jest efektem rozszerzania naszego programu przekazywania nadwyżek żywności na rzecz organizacji społecznych, jak również większego zaangażowania pracowników i przestrzegania zasad i procedur dotyczących zarządzania nadwyżkami żywności – tłumaczy detalista.

W roku 2018/19 znacząco wzrosła skala przekazywania nadwyżek na rzecz zwierząt w Czechach i na Słowacji. W Czechach było to spowodowane ograniczonymi możliwościami lokalnych organizacji charytatywnych w zakresie odbierania nadwyżek żywności, w związku z czym, aby zapobiec marnotrawieniu żywności, większa jej liczba została przeznaczona na paszę dla zwierząt.

– W wyniku naszych działań, o 38% spadła skala marnowania żywności nadającej się do spożycia w naszych sklepach i centrach dystrybucji. W odniesieniu do roku 2016/17 to spadek o 67% – wylicza dalej Tesco.

Sieć zmniejszyła też ogólną nadwyżkę żywności poprzez udoskonalenie systemów prognozowania i zamawiania. Uproszczenie asortymentu żywności w całym regionie pomogło również zwiększyć dokładność procesów  zamawiania do sklepów, minimalizując skalę marnowania w przypadku wolniej sprzedających się produktów. Dodatkowo detalista zmienił poziomy przecen na żywność o zbliżającym się terminie przydatności do spożycia.

 

Magdalena Weiss 2000 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }