Klienci Eurocash Serwis gotowi na track&trace

Największym wyzwaniem było wdrożenie track&trace u właścicieli sklepów detalicznych, którzy bez uzyskania identyfikatorów EOID i FID po 20 maja nie mogliby sprzedawać papierosów w swoich sklepach - przyznaje Eurocash Serwis, największy dystrybutor wyrobów tytoniowych w Polsce.

Od 20 maja 2019 r. we wszystkich krajach Unii Europejskich obowiązuje dyrektywa track&trace dotycząca monitorowania i śledzenia ruchu wyrobów tytoniowych. Zakłada ona, że produkty tytoniowe, a w pierwszej kolejności papierosy i tytonie, mają podlegać pełnej kontroli opartej na śledzeniu wyrobów tytoniowych od momentu, gdy opuszczają lokalizację producenta aż do pierwszego punktu detalicznego. Celem wprowadzenia nowych przepisów jest ograniczenie szarej strefy sprzedaży papierosów w całej UE.

Dyrektywa dotyczy więc zarówno producentów wyrobów tytoniowych jak i dystrybutorów hurtowych, a także punktów detalicznych do których te produkty trafiają. Rolą producentów jest odpowiednie oznaczanie paczek kodami i raportowanie, które paczki sprzedali któremu dystrybutorowi. Kolejny podmiot - dystrybutor (a więc w tym wypadku również Eurocash Serwis) ma za zadanie zarejestrowanie centrali firmy i wszystkich punktów sprzedaży papierosów w systemie T&T.

Oprócz tego obowiązkiem dystrybutora jest raportowanie, które papierosy zostały przyjęte od producenta, gdzie się one aktualnie znajdują oraz które produkty zostały sprzedane do danego punktu sprzedaży detalicznej. Dodatkowo, dystrybutorzy monitorują szczegółowo sam transport wyrobów tytoniowych. Każdy wyjazd samochodu z papierosami musi być raportowany. Konieczne jest również podawanie numerów rejestracyjnych aut, którym dane papierosy jadą. Na końcu tego łańcucha znajduje się sklep detaliczny, który, by móc sprzedawać wyroby tytoniowe musi posiadać dwa różne identyfikatory: EOID (jeden identyfikator przypisany do NIP) oraz FID (identyfikator dla każdej prowadzonej przez właściciela sklepu placówki). Na poziomie sklepu nie ma już obowiązku raportowania sprzedaży papierosów ani skanowania produktów.

Proces wdrożenia rack&trace w Eurocash Serwis zakładał wdrożenie szeregu nowych rozwiązań w obszarze IT i logistyki. Jak się dowiedzieliśmy, największym wyzwaniem było prawidłowe wdrożenie dyrektywy u niezależnych przedsiębiorców, właścicieli sklepów detalicznych.

– Dostarczamy towary do ponad 30 000 klientów prowadzących niezależne sklepy – mówi Dariusz Stolarczyk, dyrektor generalny Eurocash Serwis. - Dla całej naszej jednostki biznesowej wprowadzenie rozwiązań umożliwiających wdrożenie dyrektywy track&trace było bardzo dużym wyzwaniem. Wiedzieliśmy, że musimy się do tego odpowiednio przygotować, żeby na końcu tego procesu móc szybko i skutecznie wesprzeć naszych klientów – podkreśla.

Dodaje, że dla małych i średnich sklepów papierosy stanowią ok. 18% wartości ich sprzedaży. - Także w tym wypadku nie mogliśmy pozwolić sobie na jakiekolwiek opóźnienia. Po pierwszym dniu obowiązywania dyrektywy w Polsce mogę śmiało powiedzieć, że zdecydowana większość klientów Eurocash Serwis jest gotowa na track&trace – dodaje Stolarczyk.

Przypomina, że właściciele sklepów detalicznych w Polsce, w których sprzedaje się papierosy, na zdobycie identyfikatorów EOID i FID mieli zaledwie 10 dni roboczych. Rejestracja odbywała się pomiędzy 10 a 20 maja tego roku. Przedsiębiorcy - klienci Eurocash Serwis - mogli zdobyć je w dwojaki sposób: sami składając odpowiedni wniosek w portalu zarządzanym przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych, lub wypełniając specjalne oświadczenie, które pozwalało Eurocash Serwis na uzyskanie dla ich sklepów wymaganych identyfikatorów. Dzięki temu rozwiązaniu, zdecydowana większość sklepów obsługiwanych przez Eurocash Serwis zdążyła przygotować się na zmiany, a konsumenci bez problemu mogą dokonywać zakupów.

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają około 15 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben oraz Kontigo.

Katarzyna Pierzchała 2753 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }