W Krakowie spada sprzedaż mocnych alkoholi

Jak poinformował krakowski ratusz, w dawnej stolicy Polski spada sprzedaż alkoholi mocnych, w tym wódki, a rośnie markowych, słabszych alkoholi, czyli tych o zawartości alkoholu od 4,5% do 18%.

Z danych statystycznych, jakimi dysponuje Wydział Spraw Administracyjnych krakowskiego magistratu wynika, że w porównaniu z latami ubiegłymi w Krakowie kupowana jest większa ilość napojów alkoholowych w kat. B, czyli tych w przedziale o zawartości alkoholu od 4,5% do 18% (np. win). Zmniejsza się równocześnie spożycie alkoholi w kat. C (pow. 18%) w tym wódki i whisky.

Wydział Spraw Administracyjnych UMK równocześnie popiera "działania zmierzające do ograniczenia sprzedaży mocnych napojów alkoholowych w butelkach o małej pojemności". Mowa o tzw. małpkach, o których ostatnio jest medialnie głośno głównie za sprawą (choć nie tylko) badania „Dokąd płynie mała wódka” przeprowadzonego przez firmę badawczą Synergion na zlecenie Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego. Z badania tego wynika, że liczba sprzedawanych w Polsce małych buteleczek wódki (100, 200 ml) może niebawem sięgnąć nawet 1 mld rocznie.

Wątpliwości, co do wiarygodności tego raportu natychmiast ogłosił Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy. Chodzi nie tylko o pojawiające się w opracowaniu dane liczbowe, lecz także sposób przeprowadzenia samego badania (opartego na wywiadach, szacunkach). Wyniki sprzedaży małych opakowań wódek są w rzeczywistości o połowę mniejsze niż wynika z wyliczeń Synergion: 1,4 mln opakowań wobec 3 mln dziennie oraz 510 mln opakowań wobec 1 mld rocznie. Nie zmienia to jednak faktu, że w ostatnim czasie pojawiło się sporo materiałów prasowych, w których informowano o "modzie" na małpki - to przez nie mają się rozpijać zarówno mężczyźni, jak i kobiety. 

- Wprowadzenie tego typu ograniczeń [sprzedaży alkoholi w małych pojemnościach - przyp. red.] wymaga jednak zmian ustawowych - informuje krakowski magistrat. I przypomina, że miasto podejmuje szereg działań w zakresie przestrzegania zasad sprzedaży napojów alkoholowych: kontroluje punkty sprzedaży napojów alkoholowych, na które wpływały skargi od mieszkańców, prowadzi postępowania cofnięcia zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych. Przeprowadza również wizje lokalnych punktów sprzedaży alkoholu – przed wydaniem zezwolenia, oraz kontrole punktów sprzedaży wraz z Policją i Strażą Miejską.

Jednocześnie Kraków odrzucił możliwość wprowadzenia do wybranych regionów miasta nocnej prohibicji o czym pisaliśmy tutaj.

Zdjęcie: Shutterstock

Ilona Mrozowska 3079 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }