Drzwi do klienta są już uchylone

Handel detaliczny to dziś jedna z najciekawszych, najbardziej dynamicznych i innowacyjnych branż. Sprzedaż staje się multidyscyplinarna, łącząc marketing, logistykę, zarządzanie danymi, statystykę i umiejętności analityczne - uważa Grzegorz Wachowicz, dyrektor ds. handlu i marketingu, RTV EURO AGD.

Grzegorz Wachowicz (na zdjęciu), dyrektor ds. handlu i marketingu, RTV EURO AGD

Rozwój nowych trendów przebiega zgodnie z funkcją wykładniczą. Na początku zmiany są niewielkie, dzieją się powoli i są niezauważane przez większość tych, których dotyczą. Przyspieszenie jest gwałtowne i wtedy na dołączenie do trendu i zmianę może być za późno. W taki właśnie sposób traciły na znaczeniu wielkie firmy: Nokia, która zignorowała rozwój smartfonów, Blackberry, Kodak, IBM – zmuszony do zmiany branży i wiele innych.

Funkcja retailu

Retail, co do zasady, pełni dwie funkcje: logistyczną i informacyjną. Jest platformą wymiany dóbr oraz platformą wymiany informacji – dostarcza konsumentom informacje o sprzedawanym produkcie, a producentom informacje o konsumencie. Obie te funkcje ulegają w ostatnich latach rewolucyjnym zmianom. Przyczyną jest gwałtowny rozwój technologii informatycznych oraz dynamiczne zmiany zachowań konsumenckich i sposobów absorpcji informacji. Z tego względu retail jest obecnie branżą, która najszybciej wykorzystuje nowe technologie i podlega bardzo dynamicznej transformacji. Jestem przekonany, że już w ciągu najbliższych 5 lat pracownicy retailu, a także działów handlowych i marketingu po stronie producenta, będą zmuszeni do głębokich zmian w zakresie organizacji i sposobów działania, bo tego będzie wymagał klient. W niektórych obszarach nowe trendy są już wyraźnie widoczne, a w niektórych kierunek zmian nie jest jeszcze finalnie sprecyzowany.

Big Data & AI

Obserwując wydarzenia branżowe, jak choćby NRF w Nowym Jorku, odnosi się wrażenie, że nie uczestniczy się w spotkaniach retailowych, ale w kongresach high-tech, oprogramowania czy konferencjach statystyczno-matematycznych. Tematyka takich wydarzeń została zdominowana przez kwestie związane z zarządzaniem dużymi bazami danych. Dyskutuje się o tym, jak te dane wykorzystać, żeby najefektywniej skomunikować się z klientem, jak najlepiej dopasować ofertę, jak zainspirować klienta i kreować nowe potrzeby, jakie nowe produkty przygotować. Big Data to modny temat, ale w retailu to już nie jest nowy trend tylko rzeczywistość. Dzisiaj do analizy danych wprowadza się coraz bardziej zaawansowane algorytmy oraz rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji. Dopiero fascynowaliśmy się możliwościami algorytmów, które znajdą korelacje między zjawiskami, które na pierwszy rzut oka nie są ze sobą powiązane, a już rzeczywistością stały się algorytmy, które same się uczą i poprawiają swoje formuły. Takie rozwiązania pracują w wielu aplikacjach, których używamy na co dzień, zupełnie nie zdając sobie z tego sprawy. Technologie związane z pozyskiwaniem i wykorzystaniem danych są w tej chwili głównym motorem zmian i nowych trendów w handlu. Bardzo wyraźnie widać to na styku online i offline.

Offline jak online

Online to prawdziwy raj dla marketera ... czytaj dalej tutaj.

 

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }