GfK: McDonald’s, KFC i Pizza Hut wciąż na topie

To w nich poza domem jada najwięcej Polaków, choć generalnie rynek gastronomiczny rośnie osiągając tym samym najlepszy wynik od 10 lat.

Według raportu GfK „Rynek gastronomiczny w Polsce 2018” odsetek Polaków odwiedzających punkty gastronomiczne wzrósł w 2018 r. w porównaniu z rokiem poprzednim o ponad 20%, osiągając najwyższy poziom od dziesięciu lat. Również średnie wydatki po raz pierwszy przekroczyły poziom 100 zł na osobę.

Tym samym rynek gastronomiczny jest jedną z lepiej rozwijających się branż na polskim rynku. Przez ostatnie trzy lata jego wartość wzrosła o ponad 30% podczas gdy liczba punktów gastronomicznych o 7%. Nastroje w branży są więc bardzo dobre – i nie ma co się dziwić. Od kilku lat stale rośnie odsetek konsumentów, którzy jadają w lokalach gastronomicznych - w 2018 r. takich osób było już 60%. - Liczba ta oznacza, że ciągle istnieje pole do dalszego rozwoju – komentuje Szymon Mordasiewicz, commercial director consumer Panel Poland w GfK.

Do najczęściej odwiedzanych typów lokali niezmiennie należą pizzerie, w których w 2018 r. bywała 1/3 klientów gastronomii. Kolejne w rankingu są: restauracje, puby i piwiarnie, bary fast food i kawiarnie. Restauracje chętniej odwiedzają ludzie starsi, do pubów i barów z kebabem chodzą głównie młodzi mężczyźni, a fast foody to mekka młodzieży. Wiele jednak zależy od zasobności portfela. Jak wynika z badania, gospodarstwa domowe o dochodzie powyżej 6000 zł netto najchętniej odwiedzają kawiarnie oraz bary/lunch bary, ale już te o dochodzie poniżej 3000 zł netto częściej stołują się w fast foodach. Kawiarnie i restauracje wybierają zwykle osoby z wykształceniem wyższym.

Budżety domowe barierą dalszego wzrostu
Najczęściej wskazywaną barierą jadania poza domem pozostaje brak funduszy (48%), zaś co czwarta osoba nieodwiedzająca lokali gastronomicznych uważa, że posiłki przygotowywane w domu są smaczniejsze i zdrowsze. 18% respondentów nie jada "na mieście", bo wolą gotować samodzielnie z wybranych przez nich składników (czego nie gwarantuje restauracja lub bar). Na brak czasu, aby odwiedzać lokale wskazuje 11% badanych.

Tymczasem to właśnie spotkania, obok spontanicznych wizyt, są najczęstszymi okazjami do odwiedzania punktów gastronomicznych - czyni tak odpowiednio 51% i 48% respondentów. Kolejnym powodem jest  zakup szybkiej przekąski, bądź wizyta w czasie podróży. Ponad połowa Polaków korzystających z gastronomii, lokale odwiedza w towarzystwie męża/żony lub partnera/partnerki. Dokładnie taki sam odsetek badanych jako towarzystwo wybiera przyjaciół albo znajomych.

Ranking punktów sieciowych
W badaniu zapytano respondentów o to jakie punkty gastronomiczne odwiedzili w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Liderem pozostaje restauracja McDonald’s, na drugim miejscu jest KFC, a na trzecim - Pizza Hut. Kolejne pozycje zajmują: Stop Cafe i Burger King. Jednak, pomimo że McDonald's i KFC są wciąż najczęściej odwiedzanymi sieciami to częstotliwość ich odwiedzin spadła o 8 pkt. proc. rok do roku, a w tym samym czasie dokładnie o tyle samo punktów procentowych wzrósł odsetek konsumentów odwiedzających pizzerie.

Raport Rynek Gastronomiczny w Polsce 2018 został przygotowany na podstawie 1000 wywiadów na reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 15+; badanie typu Omnibus – wywiady bezpośrednie CAPI (lipiec 2018), dla wybranych pytań N=3000, 3 fale badania typu Omnibus (lipiec, sierpień i wrzesień 2018) oraz 584 wywiadów z właścicielami/kierownikami całorocznych punktów gastronomicznych (lipiec-sierpień 2018).

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }