Centra handlowe ucierpiały na zakazie handlu w niedziele

Ograniczenie najbardziej dotknęło podmioty z sektorów zdrowie i uroda, usługi oraz gastronomia.

Na zdjęciu Silesia Outlet w Gliwicach
 
W I kwartale 2019 r. upłynął rok od wprowadzenia przepisów dotyczących ograniczenia handlu w niedziele.
 
Zarówno właściciele centrów handlowych oraz ich najemcy, jak i indywidualni przedsiębiorcy raportują spadki odwiedzalności i obrotów. Wg Retail Insitute, w 2018 r., odwiedzalność w badanych 120 centrach handlowych spadła o 1,9%w stosunku do 2017 r., co przekłada się na 7,23 mln klientów mniej. Najbardziej ucierpiały podmioty z sektorów zdrowie i uroda, usługi oraz gastronomia - wynika z raportu Colliers International, podsumowującego I kwartał w branży centrów handlowych.
 
W ciągu tych trzech miesięcy na rynku pojawiło się 31 tys. mkw. nowej powierzchni GLA, a całkowita powierzchnia zbliżyła się do 12 mln mkw. W budowie na koniec marca było 433 tys. mkw. GLA, a liczba działających centrów handlowych wyniosła 510.

Z wydarzeń na rynku nieruchomości handlowych Colliers wymienia m.in. prezentację podczas targów MIPIM 2019 r. nowego projektu inwestycji wielofunkcyjnej Towarowa 22. Firma Echo Investment planuje wybudowanie na warszawskiej Woli kompleksu o łącznej powierzchni ok. 230 tys. mkw. GLA. W ramach inwestycji ma powstać centrum handlowe o wielkości blisko 60 tys. mkw., powierzchnie biurowe o podobnej wielkości, teatr, kino festiwalowe, kawiarnie i restauracje, hotel, mieszkania oraz tereny zielone.

Z kolei w nieodległym centrum handlowym Blue City otwarto pierwsze w stolicy kino sieci Helios oraz park rozrywki TepFactor. Kino oferuje 8 komfortowych sal (w tym 3 sale Dream), wyposażonych w wysokiej klasy sprzęt kinotechniczny, z najnowszymi rozwiązaniami w zakresie dźwięku i projekcji obrazu. TepFactor to pierwszy w Polsce obiekt rozrywki zespołowej, składający się z 25 pokoi z elektronicznie sterowanymi przeszkodami, sprawdzającymi siłę fizyczną, logiczne myślenie, cierpliwość, zręczność i umiejętność pracy zespołowej.
Na Śląsku uruchomiono natomiast drugie centrum wyprzedażowe - Silesia Outlet (faza I), zlokalizowane w sąsiedztwie centrum handlowego Auchan Gliwice i sklepu z artykułami budowlanymi Leroy Merlin. Obiekt o powierzchni 12 tys. mkw. GLA oferuje 60 salonów wyprzedażowych znanych polskich i międzynarodowych marek. W centrum swoje miejsce znalazły sklepy z modą, obuwnicze, sportowe, a także z wyposażeniem wnętrz i akcesoriami.Za zarządzanie obiektem odpowiada firma Neinver.
Magdalena Weiss 2073 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }