Badanie: rośnie polski rynek reklamy online

Szczególnie przyspiesza rozwój reklamy na urządzeniach mobilnych, która w 2018 r. przekroczyła rekordową wartość 1,2 mld zł przy dynamice wzrostu sięgającej 35% - wynika z badania AdEx2018.

W 2018 r. wartość reklamy online wzrosła o ponad 510 mln zł, co przełożyło się na dynamikę rok do roku na poziomie 13%. W rezultacie padł kolejny rekord wartości, a wydatki na digital osiągnęły 4,5 mld zł - wynika z badania IAB Polska/PwC AdEx2018.

Podział tortu reklamowego online nie uległ istotnym zmianom, a dotychczas obserwowane trendy utrzymały się. Dominującym formatem była reklama graficzna, która pozyskała prawie połowę wartości (49,6%), a drugim pod względem wielkości był marketing w wyszukiwarkach, który pochłonął prawie jedną trzecią inwestycji (31,7%). Swoją pozycję umocniły ogłoszenia online (mają 15,3-proc. udział w rynku), dalsze wyhamowanie notował e-mail marketing i tym samym jego udział spadł do 2,2%.

- Analizując kluczowe czynniki rozwojowe, w pierwszej kolejności należy wskazać na reklamę w urządzeniach mobilnych - piszą autorzy raportu. Jej wartość przekroczyła rekordową granicę 1,2 mld zł przy dynamice wzrostu sięgającej 35%. Swoje pozycje umocniły także: reklama sprzedawana w modelu programmatic (wzrost prawie o 40%), wideo online (+32%) oraz reklama w social media (+22%).

Istotnej zmianie nie uległ udział poszczególnych branż w wydatkach reklamowych online. W rankingu top 5 podstawowych sektorów, które pozyskują połowę wartości rynku (handel, komunikacja, motoryzacja, finanse i żywność), doszło jedynie do drobnych przetasowań na poszczególnych miejscach podium. Największe wzrosty zanotowały branże: higiena i pielęgnacja (+52%), media, książki, CD i DVD (+49%) oraz usługi dla biznesu (+37%).

Maciej Florek 56 Artykuły

Czujnym okiem przygląda się domom mediowym, agencjom interaktywnym i producentom OTC. Odtajnia najbardziej ukryte przetargi. Jego pasją jest kolej i wszystko co z nią związane.