Łódzka IKEA otwiera się na niepełnosprawnych klientów

Grupa pracowników łódzkiej IKEI nauczyła się języka migowego, aby łatwiej było im obsłużyć osoby głuche i słabosłyszące. Ponadto dla osób starszych i z niepełnosprawnością ruchu w restauracji IKEI powstała strefa dostosowana do ich potrzeb.

W ramach projektu "IKEA dla wszystkich" łódzka placówka sieci postawiła na pomoc w obsłudze osobom niepełnosprawnym. Pomysłodawczyniami projektu są Patrycja Matusiak i Wiktoria Rock, które pracują na stanowisku sprzedawcy w sklepie IKEA Łódź. Obie studiują logopedię z audiologią i współpracują z osobami m.in. z niepełnosprawnościami czy z uszkodzeniami słuchu, a także z osobami starszymi.

- Pomysł na projekt „IKEA dla wszystkich” pojawił się w momencie zauważenia przez nas trudności podczas obsługi osób m.in. głuchych - mówi Patrycja Matusiak ze sklepu IKEA Łódź. - Jego celem jest przełamanie bariery między pracownikiem i klientem z niepełnosprawnością, ale też pokazanie, że w naszym sklepie każdy może zrobić zakupy w komfortowy dla niego sposób, także jeżeli chodzi o komunikację z naszymi sprzedawcami. Projekt ma też uświadomić nam wszystkim, że niewielkie działania z naszej strony mogą zrobić dużą różnicę dla osób z niepełnosprawnościami – tłumaczy Matusiak.

Aby ułatwić komunikację, sklep IKEA Łódź zorganizował więc kurs Systemu Języka Migowego dla 15 pracowników. Nauczyli się oni podstawowych zwrotów, między innymi jak się przywitać, alfabetu palcowego, liczebników, kolorów czy nazw działów. Każdy z pracowników, który posługuje się systemem języka migowego, oprócz identyfikatora ze swoim imieniem nosi także przypinkę „Słyszę, ale migam”. Przy każdym punkcie informacyjnym znajduje się także piktogram, który informuje o dostępności obsługi w języku migowym.

W sklepie dostępne są urządzenia mobilne z zainstalowaną aplikacją tłumacza migowego on-line. Mają do niej dostęp wszyscy pracownicy i w razie potrzeby mogą jej w każdej chwili użyć. Aplikację mogą zainstalować także klienci na swoich urządzeniach i skorzystać z niej za darmo na terenie IKEA Łódź.

„IKEA dla wszystkich” to pilotażowy projekt wdrażany od jesieni zeszłego roku. Obecnie jest na etapie testowania. Po zakończeniu tej fazy i analizie wyników zapadnie decyzja, czy rozwiązania będą wdrażane w innych sklepach. 

To nie jedyne ułatwienia jakie dostępne są w łódzkiej IKEI. W restauracji, blisko kas powstała strefa stołów, które dostosowane są do potrzeb osób korzystających z wózków. Stoły mają m.in. szerzej rozstawione nogi, nie ma przy nich krzeseł, ponieważ dla niektórych osób odsunięcie ich może być trudne. IKEA Łódź udostępnia dla osób towarzyszących także dodatkowe, składane krzesła, które można dostawić do stołu.

W tym obszarze przygotowane zostały również udogodnienia dla osób starszych, takie jak wygodne krzesła i fotele o odpowiedniej wysokości do łatwiejszego siadania na nich i wstawania z nich. Dzięki umiejscowieniu blisko linii kas, osoby starsze łatwo odnajdują komfortowe miejsce. Dodatkowym ułatwieniem jest niewielka odległość do ekspresu z kawą czy dystrybutora z napojami.

W części showroomu, na schodach, a także w obszarze akcesoriów pojawiły się żółte linie, które ułatwiają przemieszczanie się po sklepie. Kolor żółty ma pomagać osobom słabowidzącym, ponieważ jest najdłużej widzianym przez ludzkie oko kolorem, więc osoby z dużą utratą wzroku wciąż go widzą i ułatwia im to poruszanie się po sklepie.

Niepełnosprawni w Polsce

Jak wynika z danych zebranych podczas ostatniego Narodowego Spisu Powszechnego, ponad 12% Polek i Polaków to osoby z różnymi niepełnosprawnościami, wśród nich m.in. blisko 100 tys. to głusi i słabosłyszący, ponad 155 tys. to osoby niewidome i słabowidzące, a ok. 1,1 mln to osoby z niepełnosprawnościami ruchu. Natomiast w 2017 r. osoby po 60. roku życia stanowiły prawie 25% społeczeństwa. - Cały czas brakuje rozwiązań, dzięki którym będą mogły czuć się w pełni niezależne i komfortowo bez względu na to, gdzie są i co robią. Właśnie dlatego tak ważne jest, aby wprowadzać różne udogodnienia w miejscach takich, jak IKEA – konkluduje Katarzyna Tręda-Pisera, rzecznik osób niepełnosprawnych, Urząd Miasta Łódź.

 

 

Ilona Mrozowska 4562 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.