E-sklep to nie tylko produkty, ale także formalności

Regulamin sklepu to nie jedyny dokument, który należy umieścić w sklepie internetowym, aby działać zgodnie z prawem. Warto wiedzieć jak się za to zabrać.

Według analiz tylko kilka procent konsumentów czyta warunki sprzedaży, na które wyraża zgodę. Z drugiej strony zakupy w sieci trwałyby znacznie dłużej, gdyby czytano wszystkie punkty i postanowienia.
 
- Klienci faktycznie rzadko interesują się regulaminem sklepu, choć powinni do niego zajrzeć, zwłaszcza gdy sprzedawca wydaje się podejrzany. Wnikliwymi czytelnikami regulaminu mogą za to stać się osoby zaangażowane w spór prawny ze sprzedawcą lub urzędnicy kontrolujący legalność jego biznesu. Wówczas każda niedozwolona klauzula, nawet użyta nieświadomie przez niedopatrzenie, działa przeciwko niemu - wyjaśnia Oliwia Tomalik, koordynator ds. marketingu w Shoper.
 
Jej zdaniem, sprzedawcy, którzy chcą poważnie podejść do tematu, powinni pomyśleć o napisaniu regulaminu samemu, wcześniej zapoznając się z przepisami na ten temat  - ustawą o prawach konsumenta i ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Można naturalnie inspirować się formułami używanymi w innych e-sklepach. Jednak nigdy nie mamy gwarancji, że ich właściciele rzetelnie podeszli do kwestii prawnych. Poza tym regulacje obowiązujące w jednej branży, mogą nie mieć zastosowania w innej. Podobnie jest w przypadku różnych modeli funkcjonowania sklepu. Dlatego bezrefleksyjne kopiowanie całych paragrafów kończy się posiadaniem w regulaminie sformułowań sprzecznych z prawem.
 
- Warto pamiętać, że regulamin sklepu to nie jedyny dokument, który należy umieścić w sklepie internetowym aby działać zgodnie z prawem - zauważa Zofia Babicka-Klecor z kancelarii Legal Geek. Przypomina, że wraz z rozpoczęciem stosowania RODO sprzedawcy zobowiązani są do przekazania rozbudowanej klauzuli informacyjnej o przetwarzaniu przez nich danych osobowych klientów sklepu, którą najlepiej umieścić w Polityce prywatności. Kolejnym ważnym dokumencie w e-sklepie, w którym można zamieścić również wymagane przez ustawę Prawo telekomunikacyjne informacje o plikach cookies.  - Dokumenty powinny być zgodne ze sobą nawzajem i aktualizowane przy każdej zmianie przepisów czy też zmianie w funkcjonowaniu sklepu. Dla sprzedawców, którzy nie chcą na własną rękę śledzić zmian w prawie najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług prawników specjalizujących się w branży e-commerce - mówi Zofia Babicka-Klecor.
 
Większość firm dostarczających oprogramowanie do prowadzenia sklepu dba również o zabezpieczenie swoich użytkowników od strony prawnej - zapewniając wsparcie profesjonalistów. Regulamin zabezpiecza interesy obydwu stron transakcji - stanowiąc punkt odniesienia w przypadku niejasnych sytuacji. 
 
Shoper, dostawca oprogramowania e-commerce, zdecydował się na nieco inne rozwiązanie. Uruchomiona w maju ubiegłego roku aplikacja Shoper Regulaminy w kilka minut generuje dokument z regulaminem w pełni zgodny z RODO i innymi niedawnymi zmianami prawnymi. Za jego poprawność merytoryczną odpowiada kancelaria prawna. Co ważne, usługa działa w formie rocznego abonamentu, czyli przez okres 12 miesięcy regulamin automatycznie aktualizuje się, pozostając zgodny z przepisami.
 
-  Po wdrożeniu regulaminowej aplikacji odnotowujemy o ok. 30% mniej intensywne działania sprzedawców na stronie z regulaminem. Rzadziej na nią zaglądają, bo po prostu nie muszą. Aplikacja pilnuje formalności za naszych klientów, a oni mogą skupić się na logistyce, marketingu i innych działaniach bliższych sedna e-biznesu - dodaje Oliwia Tomalik.

 

Ilona Mrozowska 3045 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }