Coca-Cola działa z imPETem

O rynku napojów gazowanych w pełni sezonu, nowościach, a także wynikających z tego wyzwaniach ekologicznych, rozmawiamy z Izabelą Wanatowską, dyrektor sprzedaży Coca-Cola HBC Polska i Katarzyną Borucką, dyrektor ds. korporacyjnych i komunikacji w Coca‑Cola HBC Polska.

HE: Coca-Cola ma szerokie portfolio napojów gazowanych. Które konkretnie sprzedają się najlepiej? Czego nowego w sezonie mogą spodziewać się konsumenci?

Izabela Wanatowską, dyrektor sprzedaży Coca-Cola HBC Polska: Coca-Cola Original jest naszym flagowym produktem choć zauważamy, że coraz większą rolę zaczynają odgrywać Coca-Cola Zero Cukru oraz warianty smakowe, takie jak Lime, Cherry czy nasza nowość Coca-Cola Peach. Niesłabnącym zainteresowaniem cieszą się również Fanta, wraz z nowymi smakowymi wariantami oraz Sprite. Dynamicznie rośnie marka Kinley, której portfolio rozszerzyliśmy w 2018 r. o nowe smaki – mojito i bitter lemon. Dzięki temu, Kinley przyczynił się do bardzo znaczącego wzrostu tej kategorii. W obszarze opakowań największą sprzedaż wolumenową wciąż generują duże opakowania, w tym pojemność 1,5 l, choć zauważamy dynamiczny wzrost mniejszych formatów. Wynika to m.in. ze zmiany struktury demograficznej w polskich gospodarstwach domowych – znacząco zwiększa się ilość gospodarstw jedno- i dwuosobowych. Do nich adresowane jest nasze nowe opakowanie 850 ml.

Równie ważny jest trend rozwoju mniejszych sklepów typu convenience, w którym konsumenci wybierają tzw. napoje on the go, czyli mniejsze, spożywane w ruchu. Rozszerzamy ponadto nasze portfolio wprowadzając również Coca-Colę w kultowej, szklanej, konturowej butelce o pojemności 330 ml.

HE: Rozumiem, że zwłaszcza gdy robi się ciepło widać wzrost zainteresowania mniejszymi, impulsowymi opakowaniami? 

IW: Tak. W sezonie letnim odnotowujemy dynamiczny wzrost sprzedaży opakowań impulsowych, ale widzimy też, że poza nim konsumenci często sięgają po ten wariant. Dlatego w tym roku wcześniej, już w kwietniu, aby jeszcze bardziej uatrakcyjnić te pojemności, rozpoczęliśmy ogólnopolską aktywację muzyczną, w ramach której do sklepów w całej Polsce trafiły napoje Coca-Cola 0,2 l i 0,33 l, z wizerunkiem gwiazd młodego pokolenia.

HE: Napoje najlepiej smakują schłodzone. Nie zawsze jest to możliwe, zwłaszcza w niedużym sklepie.

IW: Rzeczywiście, według naszych badań co trzeci nabywca rezygnuje z zakupu, jeśli napój nie jest schłodzony. Niezależnie od dostępności sprzętu chłodniczego, sugerujemy, żeby produkty impulsowe były widocznie wyeksponowane na półce na poziomie wzroku.

Szczególnie w sezonie letnim ważne jest też, żeby pojawiały się dodatkowe powtórzenia półką
w najczęściej odwiedzanych miejscach na trasie konsumenta. Właściwa lokalizacja pozwala podwoić rotację produktów impulsowych, które są dla naszych klientów bardziej profitowe.

HE: Jak jeszcze jeszcze firma przygotowała się do tegorocznego sezonu?

W tym roku ważną rolę będzie odgrywała muzyka. Już od początku kwietnia ruszyła kampania z udziałem młodych artystów – Sarsą, Natalią Szroeder, Otsochodzi, Smolastym oraz Holakiem, którzy zostali nowymi ambasadorami Coca-Cola. Kolejne nowości pojawią się już w maju, o czym będziemy informować na bieżąco.

HE: Tworzywa sztuczne stały się problemem globalnym i wreszcie mówi się o tym głośno. Co na to Coca-Cola?

Katarzyna Borucka, dyrektor ds. korporacyjnych i komunikacji w Coca‑Cola HBC Polska: Zdajemy sobie sprawę ze swojej odpowiedzialności jako producent dlatego nieustannie wyznaczamy ambitne i konkretne cele, które publicznie ogłaszamy w postaci zobowiązań, a następnie konsekwentnie i długofalowo realizujemy. W ubiegłym roku, razem z największą w Polsce organizacją odzysku Rekopol, której jesteśmy akcjonariuszem, uruchomiliśmy dobrowolny program branżowy „Działaj z imPETem”. Do akcji dołączyły trzy inne firmy napojowe [PepsiCo, Nestlé Waters i Żywiec Zdrój - przyp. red.], dzięki czemu udało nam się trzykrotnie zwiększyć zbiórkę i recykling opakowań PET. Programowi towarzyszyła szeroko zakrojona edukacja konsumentów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, która objęła 1000 gmin, czyli 40% terytorium Polski. Program kontynuujemy również w tym roku.

W kwietniu tego roku system Coca-Cola ruszył z nową kampanią edukacyjną, która ma uświadamiać, jak ważna jest segregacja, zbiórka i recykling opakowań plastikowych. W ramach inicjatywy konsumenci będą mogli m.in. skorzystać z nowej platformy Green Lab (https://greenlab.pl/), gdzie będą mogli poszerzyć swoją wiedzę na tematy środowiskowe, znaleźć garść inspiracji, w tym infografiki bogate w praktyczne porady np. jak segregować odpady. Na stronie znajdą się również ciekawe wywiady oraz video, a także konkursy angażujące użytkowników do wprowadzenia pozytywnych zmian we własnym otoczeniu. Tegoroczna edycja pod hasłem „Wszystkie ręce na pokład” to inauguracja długofalowej kampanii „11 kroków do Świata Bez Odpadów” zaplanowanej na najbliższe 11 lat. Ma to związek z globalną ambicją firmy World Without Waste (Świat Bez Odpadów), zakładającej, że do 2030 r. Coca-Cola pomoże zebrać i poddać recyklingowi tyle butelek i puszek, ile trafia od firmy na rynek. Coca-Cola od kilku lat współpracuje z gminami, ekspertami, organizacjami pozarządowymi i innymi firmami aby pomóc w rozwiązaniu problemu zanieczyszczenia środowiska odpadami opakowaniowymi. Teraz Coca-Cola chce zaprosić do wspólnego działania także konsumentów z całej Polski.

HE: Czy napoje firmy oferowane są w opakowaniach nadających się do recyklingu?

KB: Tak, w Polsce jest to niemal 100% naszych opakowań. 

 

Ilona Mrozowska 3293 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }