Uwaga na wyłudzenia na Blika przez Messengera!

Na Facebooku i Messengerze pojawił się nowy sposób oszustwa - wyłudzanie kodów lub zlecanie płatności Blikiem. Bank PKO BP zaleca ostrożność po otrzymaniu wiadomości od znajomych z prośbą o pożyczkę.

„Cześć, masz może blika? Mam ważną sprawę” - napisała do mnie na messengerze wychowawczyni jednego z moich synów. Nieco skonsternowana odpisałam jej, że owszem mam. Za chwilę kolejna wiadomość: „Strasznie mi głupio pytać, ale robię bardzo ważne zamówienie a tam od razu tylko blikiem przejdzie” - czytam i głowa pracuje mi coraz bardziej. - Może, mimo strajku nauczycieli, zamawia jakieś artykuły plastyczne dla klasy? – zastanawiam się.

Kolejna wiadomość: „Dla mnie blik to czarna magia. Czy możesz mi je opłacić? Oczywiście od razu odeśle ci pieniądze na konto” - tu zapaliła mi się czerwona lampka, bo nie jesteśmy ze sobą po imieniu. Postanowiłam więc zadzwonić do pani nauczycielki. - O matko, ależ skąd! Strasznie panią przepraszam. Zaraz postaram się dowiedzieć o co chodzi – tłumaczyła się.

Po pół godzinie oddzwoniła. - Okazało się, że wielu moich znajomych dostało właśnie na Messengerze identyczną wiadomość, co pani. Idę zgłosić sprawę na policję – zapewniła i chwilę później zamieściła na Facebooku taki wpis: „Kochani znajomi to jakiś włamywacz wysłał wiadomość z mojego konta. OSZUST I NACIĄGACZ. Dziękuję za waszą szybką reakcję. Zgłoszę dalej!!!”.

Gdy opowiedziałam o tej sprawie w redakcji, okazało się, że wiele osób też dostało podobne wiadomości wyłudzające kody Blika. Problem dostrzegli pracownicy banku PKO BP, którzy na swojej stronie korporacyjnej zamieścili ostrzeżenie przed blikowymi oszustami. Według ich wiedzy fałszywe wiadomości pojawiają się w serwisie Facebook i aplikacji Messenger, są też rozsyłane SMS-ami. W każdej z nich jest prośba o płatności Blikiem lub o przekazanie jego kodu.

„Zachowaj ostrożność! Jeśli otrzymasz od znajomego prośbę o przelew Blik lub o przekazanie kodu BLIK - zadzwoń do tej osoby i potwierdź jej prośbę” - czytamy w komunikacie banku. I dalej: „Jeśli otrzymasz wiadomość SMS z prośbą o dopłacenie niewielkiej kwoty za przesyłkę, odblokowanie konta na danym portalu, przedłużenie okresu wystawienia ogłoszenia, itp., zawierającą link do dokonania płatności – nie korzystaj z linku: nadawca może podszywać się pod firmę kurierską bądź powszechnie znane portale ogłoszeniowe, sprzedażowe, aukcyjne. W rzeczywistości link umieszczony w SMSie prowadzi do fałszywej strony pośrednika płatności, a następnie – na fałszywą stronę banku, i ma na celu wyłudzenie poufnych danych do bankowości elektronicznej oraz kodu z narzędzia autoryzacyjnego”.

Bankowcy przypominają więc, aby zachować ostrożność i ograniczone zaufanie w stosunku do wiadomości od nieznanych – ale też znajomych - nadawców, w których znajduje się prośba o przelew lub skorzystanie z linku. – Nie reaguj na nie i nie ujawniaj swoich danych! - przestrzegają.

Finansiści podkreślają też, żeby logując się do serwisu internetowego banku zawsze wprowadzać adres strony ręcznie, a nie korzystać z podsyłanych linków. Trzeba też sprawdzać poprawność adresu strony, widniejącego w przeglądarce internetowej i zwracać uwagę na obecność obrazka bezpieczeństwa.

- Przed potwierdzeniem operacji zlecanej w serwisie iPKO kodem SMS przeczytaj uważnie treść otrzymanego SMS-a, aby upewnić się, że dotyczy on właściwej operacji. Zwróć uwagę na rodzaj dyspozycji, poprawność numeru rachunku odbiorcy, kwotę transakcji – wymieniają bankowcy.

Na koniec podpowiadają, aby korzystać z dwuskładnikowego uwierzytelnienia logowania do kont na Facebooku i innych serwisach społecznościowych. - Nie podawaj nikomu danych do logowania do serwisu internetowego i serwisów społecznościowych, żeby uniknąć przejęcia tych danych przez niepowołane osoby - przestrzegają.

Blik to sposób płatności dostępny w aplikacji mobilnej Alior Banku, Banku Millennium, Santander Bank Polska, ING Banku Śląskiego, mBanku, PKO Banku Polskiego, Getin Banku, a także T-Mobile Usługi Bankowe, BNP Paribas, Credit Agricole i Bank Pekao SA.

Blik umożliwia dokonanie płatności w sklepach stacjonarnych i internetowych, wypłatę i wpłatę gotówki w bankomatach/wpłatomatach, natychmiastowe przelewy na numer telefonu pomiędzy klientami różnych banków (przelew na telefon), generowanie czeków BLIK (9-cio cyfrowy kod) służących do dokonywania płatności i wypłaty gotówki z bankomatów.

Zdjęcie na otwarciu: Shutterstock

Katarzyna Pierzchała 2816 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }