Carrefour rośnie dzięki Francji i Brazylii, nie Polsce

Na naszym rynku francuska grupa osiągnęła 3-proc. wzrost LfL, ale całkowite przychody spadły o 3,4%.

W I kwartale 2019 r. Carrefour wypracował 20 mld euro obrotów, co oznacza wzrost o 2,7% na porównywalnej powierzchni sprzedaży (w IV kw. 2018 r. detalista odnotował wzrost o 1,9%) i o 0,5% w stałych kursach walut. Nominalnie przychody spadły o 3%. Jest to wynik zgodny z oczekiwaniami analityków.

Pozytywny trend to głównie zasługa rynku brazylijskiego (6,6% LfL) oraz poprawy we Francji, gdzie udało się osiągnąć ostatecznie minimalny plus (1% LfL). To dwa największe rynki w grupie.

W Europie na rynkach zachodnich (Hiszpania, Włochy, Belgia) Carrefour zmniejszył sprzedaż LfL, natomiast w Polsce i Rumunii odnotował wzrosty (odpowiednio o 3,0% i 3,3%). W przeliczeniu na euro obroty sieci w naszym kraju wyniosły 494 mln euro, najmniej ze wszystkich rynków, na których działa grupa.

Carrefour, który wciąż jest właścicielem największej europejskiej sieci detalicznej (Grupa Schwarz ma większą sprzedaż, ale rozkłada się ona na dwa szyldy: Lidla i Kauflanda) jest w trakcie przeprowadzania pięcioletniego planu restrukturyzacyjnego, uruchomionego w styczniu 2018 r. Zakłada on redukcję kosztów i miejsc pracy, inwestycje w e-commerce oraz współpracę na rynku chińskim z Tencentem. Detalista chce również mocniej inwestować w sklepy convenience, by uniezależnić się od tracącego na znaczeniu formatu hipermarketowego oraz skupić się na produktach organicznych i markach własnych.

Akcje Carrefoura na paryskiej giełdzie wzrosły po ogłoszeniu wyników o ponad 3,5%.

Carrefour poinformował także, że w zarządzie Carrefoura kluczowego akcjonariusza i miliardera Bernarda Arnaulta zastąpi do końca wygasającej w przyszłym roku kadencji jego syn Alexandre (na zdjęciu).

Jak podano, Arnault senior ustąpił ze stanowiska 15 kwietnia. Carrefour nie zdradziła, jaka jest przyczyna tej decyzji. Do Grupy Arnault należy 5,46% akcji Carrefoura.

Zdjęcie 1.: Shutterstock, zdjęcie 2.: Reuters/Benoit Tessier

Magdalena Weiss 3268 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.