Wystawa motoryzacji międzywojennej w Galerii Klif

Już po raz drugi Galeria Klif zaprasza na wystawę będącą efektem współpracy z Muzeum Miasta Gdyni. Tym razem na 30 wielkoformatowych fotografiach zaprezentowana zostanie motoryzacyjna historia Gdyni.

Otwarcie wystawy odbędzie się 26 kwietnia o godz. 13. Można ją będzie oglądać do końca maja. Wystawa opowiada o codziennym życiu miasta i jego mieszkańców. Część zdjęć ma charakter reportażowy, część to portrety i zdjęcia „ustawiane” - wszystkie opowiadają historię o samochodach, które już w latach 20. XX wieku były codziennością.

Większość ukazanych na nich osób pozostaje anonimowa, w przeciwieństwie do samochodów. Zdjęcia potwierdzają niezwykłą popularność Fordów, widać na nich czechosłowackie sportowe wozy Aero 50, popularne "Dekawki" - DKW, chevrolety, ople czy polskie fiaty - w tym tak specyficzne modele jak sześcioosobową limuzynę Fiat 1100. Opinię najsolidniejszego automobilu miał Mercedes-Benz i właśnie auto tej marki zaprasza do obejrzenia wystawy. Będzie można je oglądać przy głównym wejściu do Galerii Klif.

Najstarsze zdjęcie na wystawie pochodzi z 1926 r. i upamiętnia pierwsze tankowanie na nowo otwartej stacji benzynowej na ul. Węglowej. Do ciekawszych należą portrety taksówek i taksówkarzy firmy Brunona Czappa. Uwagę przykuwa logo firmy taksówkarskiej BC, staranne ubiory szoferów i biała plandeka, dzięki której, jak w dzisiejszych turystycznych meleksach, można było bez przeszkód podziwiać okolice.

Zdjęcia ukazują też różnorodność ówczesnych aut – widać na nich autobus miejski, auta dostawcze, chevrolet pick-up, auto strażackie, karetki pogotowia, auto szkoły szoferów Adolfa Sajewicza, luksusową limuzynę na wycieczce w lesie, a nawet małe autko dziecięce ze strażacką drabiną. Uśmiecha się z niego mała buzia, wyraźnie uszczęśliwiona tym zdjęciem.

Fotografie pokazują również rozwój miejskich dróg. Przeciętnie w okresie międzywojennym budowano 5 km nowych dróg rocznie, choć nierzadko przekraczano tą liczbę, chociażby przy budowie dzielnicy Działki Leśne, gdzie szosy wytyczano na stromych morenowych zboczach. Samochody pojawiające się w międzywojennej Gdyni importowano. Dopiero w 1936 r. przy ul. Świętojańskiej 110 powstało przedstawicielstwo firmy Polski Fiat. W 1937 r., przy ul. Starowiejskiej 37, otwarto Auto Centralę Bracia Skwiercz z salonem Mercedesów.

- Zapraszam mieszkańców Gdyni do poznania naszej drugiej już wystawy, ukazującej dzieje miasta i jego mieszkańców – mówi Mariola Rogóż, dyrektor Galerii Klif. - Konsekwentnie budujemy markę Galerii Klif jako miejsca otwartego na społeczność i kulturę Gdyni. Gościły już u nas wystawy artystów-plastyków, a w lutym zainaugurowaliśmy współpracę z Muzeum Miasta Gdyni - tłumaczy.

Motoryzacyjna wystawa będzie prezentowana przez pięć tygodni, w godzinach otwarcia Galerii, na pierwszym piętrze. Klif sfinansował wydruki archiwalnych fotografii, a po zakończeniu wystawy zostaną one przekazane do Muzeum Miasta Gdyni. Dzięki temu będą mogły być pokazywane przy innych okazjach, promujących Gdynię i jej historię.

 

 

 

 

 

Katarzyna Pierzchała 5103 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.