Amazon wycofuje się z Chin!

Ta podana przez agencję Bloomberg wiadomość komentowana jest jako przegrana Amazona z chińskim gigantem Alibabą.

Amerykański Amazon.com Inc., gigant handlu elektronicznego planuje w lipcu zamknąć swój e-sklep na chińskim rynku, ponieważ chce się skoncentrować na oferowaniu konsumentom z kontynentu produktów zagranicznych, a nie towarów od lokalnych sprzedawców.

Amazon będzie nadal prowadził inne przedsięwzięcia w Państwie Środka, w tym Amazon Web Services, e-booki Kindle i operacje transgraniczne, które pomagają wysyłać towary od chińskich kupców do klientów za granicą. Począwszy od 18 lipca, klienci logujący się do chińskiego portalu Amazon, Amazon.cn, będą widzieć tylko wybrane towary z globalnego sklepu firmy, a nie produkty od sprzedawców zewnętrznych.

Wycofanie się z chińskiego handlu elektronicznego stanowi porażkę dla firmy na największym światowym rynku detalicznym i dla dyrektora naczelnego Jeffa Bezosa, znanego z gotowości do ponoszenia tymczasowych strat, aby osiągnąć długoterminowe zyski. Jest to również najnowszy akt wojny amerykańskiej firmy technologicznej z chińskimi liderami, takimi jak Alibaba Group Holding Ltd i JD.com Inc., a także z grupą kupujących Pinduoduo Inc., która w zeszłym roku pojawiła się na giełdzie w Nowym Jorku.

Amazon wszedł do Chin w 2004 r., kiedy kupił lokalnego sprzedawcę książek online za 75 mln dolarów. Zainwestował w magazyny, centra danych i programy, aby nauczyć chińskich sprzedawców, jak dostarczyć swoje towary do klientów Amazona. W 2016 r. uruchomił program lojalnościowy Prime w Chinach z nadzieją na zwabienie klientów obietnicami wysokiej jakości zachodnich towarów i przywilejów, takich jak bezpłatne dostawy międzynarodowe. Ale dodatkowe benefity, takie jak Prime Video, które były wykorzystywane do zdobywania klientów na innych rynkach, nie są dostępne dla Chińczyków.
Alibaba, JD i inne chińskie platformy również zwiększyły swoją ofertę asortymentową, od amerykańskich wiśni po australijskie produkty dla niemowląt z dużymi zniżkami. Według iResearch Amazon nadal ma mniej niż 1 procent udziału w rynku w Chinach.
Wycofanie to najnowszy znak, że Amazon poddaje Chiny, aby móc skupić się na Indiach, gdzie ma większe szanse na stanie się dominującym graczem. Firma wydała miliardy dolarów na indyjski biznes od momentu otwarcia swojego e-sklepu w 2013 roku, budując ponad 50 magazynów w celu wsparcia biznesu.
Ale Amazon także w Indiach musi walczyć z chińskimi graczami handlu elektronicznego, gdzie Alibaba i inni budują infrastrukturę lub inwestują w lokalne start-upy, takie jak Paytm E-commerce Pvt i BigBasket.
Jak na razie rzeczniczka firmy utrzymuje, że zaangażowanie Amazona na chińskim rynku jest wciąż mocne i spółka będzie nadal inwestować w tym kraju. Powiedziała, że przenosi punkt ciężkości swojej internetowej działalności detalicznej w kraju na sprzedaż transgraniczną, która obejmuje obsługę zarówno chińskich kupców sprzedających konsumentom za granicą, jak i chińskich klientów poszukującym wysokiej jakości towarów z całego świata.

Zdjęcie: Sutterstock

Magdalena Weiss 1962 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }