Uwaga na zakupy w internecie przed Wielkanocą

Obecnie 55% Polaków kupuje w Internecie a 19% z nich robi w sieci zakupy spożywcze. Eksperci ChronPESEL.pl przewidują wzmożony ruch w sklepach internetowych przed świętami i ostrzegają przed próbami kradzieży danych osobowych kupujących w sieci.

Przedstawiciele platformy wskazują, że Polacy wykazują się niską ostrożnością przy robieniu zakupów w Internecie, przykładając mało uwagi do kwestii związanych z bezpieczeństwem transakcji i przepływu danych osobowych. Eksperci zwracają uwagę, że Polacy nagminnie ignorują elementy witryn internetowych, które mogą je uwiarygadniać.

Z badania Gemiusa z 2018 r. poświęconego e-commerce wynika, że w grupie respondentów robiących zakupy w Internecie jedynie 10% kobiet i 19% mężczyzn wskazuje znaki jakości i certyfikaty zaufania przyznane przez niezależne organizacje jako elementy uwiarygadniające sklep internetowy. Tylko 2% badanych kobiet i 3% mężczyzn wskazuje w tym przypadku logotypy banków w płatnościach. Najczęściej Polacy szukając wiarygodnej witryny opierają się na opiniach internetowych i szukają możliwości płatności przy odbiorze.

- Kupując w Internecie zachowujemy się dość niefrasobliwie. Wiarygodność, a co za tym idzie, bezpieczeństwo, jakie gwarantuje dana witryna, są kryteriami wpływającymi na wybór miejsca zakupów daleko po rekomendacji koleżanki, szybkiej możliwości zwrotu zakupionego towaru, czy ładnej prezentacji produktów – zwraca uwagę Anna Marcinkowska, ekspert z serwisu ChronPESEL.pl.

Jej zdaniem nie zwracamy należytej uwagi na elementy, które świadczą o tym, że transakcja będzie bezpieczna. Ekspertka podkreśla, że należy na to zwracać uwagę szczególnie w okresach przedświątecznych, kiedy Polacy masowo szturmują sklepy internetowe a przestępcy czyhają na nieostrożnych klientów.

- Zazwyczaj w takich okresach aktywizują się hakerzy i możemy spodziewać się np. kolejnych komunikatów ze strony banków o kradzieżach tożsamości na etapie logowania się do bankowości elektronicznej. Konsekwencje takiej niefrasobliwości zdecydowanie mogą nam zepsuć święta, te najbliższe i kilka kolejnych – uważa Marcinkowska.

Eksperci ChronPESEL.pl wskazują, że jedną z najpopularniejszych wśród hakerów metod przejmowania kontroli nad danymi osobowymi ofiar jest ich wyłudzanie pod pretekstem udzielenia zgody marketingowej. Kupujący w sieci mogą spotkać się z przypadkami, kiedy, aby skorzystać z promocji, są proszeni przez witrynę o udostępnienie swoich danych osobowych oraz udzielenie zgody na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną. Przedstawiciele platformy ostrzegają, że wiele z takich aplikacji może być jedynie formą ataku hakerskiego z wykorzystaniem fałszywych stron internetowych.

Dodają, że w zeszłym roku rodzimy sektor finansowy odnotował wzmożoną aktywność cyberprzestępców. Wiąże się to m.in. z dynamicznym rozwojem technologii płatności bezgotówkowych. Jedne z najczęściej nagłaśnianych przez media form ataku wiązały się z wykorzystaniem fałszywych stron służących do płatności internetowych i prowadziły do wyłudzenia danych osobowych i opróżnienia kont bankowych ofiar.

- Szczególnie perfidne były te, gdzie ofiarami byli Polacy szukający najkorzystniejszych cenowo ofert m.in. na produkty spożywcze – opisuje Anna Marcinkowska.

Podaje, że oszuści proponowali internautom fałszywe bony rabatowe w jednej z sieci dyskontów. Po kliknięciu na baner reklamowy, link z SMS czy e-mail ofiary były przekierowywane na fałszywą, łudząco przypominająca oryginalną stronę do elektronicznych przelewów. Tam były proszone o wpisanie danych do logowania i wykonania przelewu z macierzystego banku.

- Liczby ofiar i zakresu strat finansowych niedoszłych klientów dyskontów do tej pory nie oszacowano – zwraca uwagę ekspertka.

Według ChronPESEL.pl tylko w 2017 r. dokonano 47 tys. wyłudzeń na skradzione dane osobowe o łącznej wartości nawet 3 mld zł. Średnia kwota, którą próbowano wyłudzić, to ponad 65 tys. zł.

ChronPESEL.pl to usługa zapewniająca ochronę przed konsekwencjami utraty danych osobowych. Jej użytkownik otrzymuje informację o bezprawnym użyciu jego numeru PESEL oraz asystę i pomoc prawną, pozwalającą na uniknięcie kłopotów związanych z wyłudzeniem kredytów, pożyczek itp. na jego dane. Platforma została uruchomiona przez Kaczmarski Group i wykorzystuje m.in. dane Krajowego Rejestru Długów.

Katarzyna Pierzchała 2686 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }