Niemcy rządzą europejskim handlem

Z Grupą Schwarz, Aldim, Edeką, Rewe i Metro niemieccy detaliści i hurtownicy są decydującą siłą wśród top 10 grup handlowych w Europie.

W dodatku – z wyjątkiem ostatniej z tych firm – ich dominacja rośnie.

Jednak żadna z nich nie może się równać pod względem dynamiki wzrostu z Amazonem. Tak wynika z najnowszego zestawienia Lebensmittel Zeitung, prezentującego 50 największych firm handlu FMCG w Europie.

Podobnie jak w poprzednim roku, europejski handel detaliczny artykułami spożywczymi w 2018 r. został zdominowany przede wszystkim przez dwie prawdziwe maszyny bojowe: Grupę Schwarz i Amazon. Przy wzroście sprzedaży brutto o 6,3 procent, gigant rabatowy z Neckarsulm był w stanie umocnić swoją pozycję jako numer jeden w Europie, dzięki wydajności i rygorystyczności swoich systemów dystrybucji. Właściciel Lidla i Kauflandu był w stanie zwiększyć już i tak wysoką dynamikę sprzedaży o 0,3 punktu procentowego w porównaniu z rokiem poprzednim. Jeszcze bardziej spektakularny jest rozwój amerykańskiego giganta internetowego Amazona, który jest reprezentowany po raz pierwszy w pierwszej dziesiątce (jego sprzedaż wzrosła o przeszło jedną piątą, przyspieszając z i tak imponującej dynamiki na poziomie 17,6% w roku 2017).

– Niezależnie od wszystkich podejmowanych przez sprzedawców detalicznych wysiłków w zakresie modernizacji i pozycjonowania się jako sprzedawcy wielokanałowi, żaden z nich nie był w stanie osiągnąć nawet połowy tempa wzrostu tego „twórczego wichrzyciela”, który wstrząsa całą branżą – komentuje na łamach niemieckiej gazety Mike Dawson.

Jednak ten hołd dla przedsiębiorcy z dalekiego Seattle nie powinien przysłonić faktu, że odwieczny rywal Lidla, grupa Aldi zwiekszyła obroty o 6 procent, a lider niemieckiego rynku, spółdzielcza Edeka i grupa Rewe wzrosły odpowiednio o 4,3% oraz 4,1%.

Podobny obraz można zaobserwować we Francji z Intermarché (wzrost o 2,9 proc.), E. Leclerkiem (o 1,5 proc.) i Système U, trzeciej co do wielkości spółdzielni w kraju (o 2,3 proc.). Dzięki swoim osiągnięciom w roku 2018 wszyscy byli w stanie wyróżnić się na tle pogrążonych w kryzysie gigantów handlowych Carrefour (minus 1,3 procent) i Auchan (minus 2,4 procent).

Jest też na Starym Kontynencie wielu lokalnych liderów, takich jak holenderski operator supermarketu Jumbo (plus 9,4%) oraz niemiecki Globus i portugalski sprzedawca żywności Jerónimo Martins, z których każdy odnotował 5,5-proc. wzrost. Ale także hiszpański sprzedawca detaliczny Mercadona (4,9%), Spar Austria (4,3%), belgijski dyskont Colruyt (2,9%) i włoska sieć regionalna Esselunga (2%) mają za sobą dobry rok.

Inni hamują

Jednocześnie operatorzy drogerii dm i Rossmann odnotowali niewielki spadek przychodów ze sprzedaży o 4,2% i 5,4% rok do roku. W przeciwieństwie do tego, wielkie rosyjskie firmy z ostatnich lat, przede wszystkim X5 i Magnit, straciły wiele ze swojej dawnej werwy. Oczywiście duży wpływ mają tu wahania kursów walut i przejęcia. Niemniej jednak prymus X5 był w stanie zebrać tylko jedną ósmą swojej dawnej dynamiki w 2017 r. (+40,8%), co przełożyło się na wzrost o 5,4% w ubiegłym roku. W tym samym czasie drugi kolos Magnit wyhamował dynamikę z +19% dwa lata temu do -4,2%. Pod znakiem fuzji stał też ubiegły rok w Wielkiej Brytanii, gdzie detaliści czują na plecach oddech Amazona oraz Lidla i Aldiego. Lider rynku Tesco wzrósł o 6% w 2018 roku, głównie dzięki pełnej konsolidacji z hurtownią cash and carry – Bookerem, nabytym w listopadzie 2017 roku. Ponadto drugi i trzeci na rynku detalista: Sainsbury's i Asda – spółka zależna Walmartu. Obaj partnerzy muszą poczekać do końca tego miesiąca na ostateczną decyzję regulatora CMA.

Nawet w mało prawdopodobnym przypadku zgody regulatora, prawie żaden ekspert z branży nie spodziewa się, że duet Asda-Sainsbury's odniesie taki sukces, jak fuzja holenderskiego operatora supermarketów Ahold z jego belgijskim rywalem Delhaize (wzrost o 3,6% w 2018 r.).

Zdjęcie: Shutterstock, tabela: Lebensmittel Zeitung

Firma                                                                                              Sprzedaż w 2018/2017  Zmiana  L. placówek Zmiana

Magdalena Weiss 2073 Artykuły

Niepoprawna recydywistka - związana z "Handlem" w latach 1999-2005 i ponownie od 2016 r. Tropi najnowsze trendy na rynku FMCG i zmiany w gospodarce. Amatorka kuchni greckiej i bibliotek publicznych. Mieszka kątem u trzech kotów.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }