Eksperci: handel wymaga technologicznych transformacji

Gruntowne zrozumienie mechanizmów, którymi kierują się klienci i adaptacja sklepu z wykorzystaniem nowoczesnych technologii są dzisiaj konieczne, aby sklep utrzymał się na rynku - to główny wniosek z Modern Retail Forum 2019, które odbyło się w Kijowie na Ukrainie.

Zgromadzeni na konferencji eksperci z Ukrainy, Niemiec, Szwajcarii, Włoch i Polski w ramach paneli tematycznych dyskutowali o prognozach zmian, które czekają branżę retail. Prelegenci byli zgodni – nadchodzące lata będą wymagały od detalistów elastyczności wobec ewoluujących potrzeb klientów.

W ramach Modern Retail Forum 2019 odbyły się trzy sesje tematyczne. Pierwszą, związaną z globalnymi trendami, otworzył Alessandro Gaffuri, założyciel i CEO Grupy CELS, który wskazywał na rolę pozytywnych emocji w budowaniu relacji z klientami. Jak przyznał ekspert, w dzisiejszych czasach doświadczenie zakupowe należy przekształcać w doświadczenie społeczne.

– Konsumenci oczekują od sklepów autentycznej, żyjącej przestrzeni, ze sztuką, jedzeniem, kulturą i dobrą muzyką. Pozytywne emocje są ważne dla klientów, zwłaszcza tych, którzy w obiekcie handlowym spędzają dużo czasu – mówił Alessandro Gaffuri. - Dlatego projektując sklep, powinniśmy traktować jego przestrzeń jako miejsce interakcji społecznych, tworzące serce lokalnej społeczności - podkreślał.

Bogdan Łukasik, przewodniczący rady nadzorczej Modern-Expo podkreślał z kolei znaczenie wykorzystanych w przestrzeni sklepowej różnorodnych rozwiązań w budowaniu lojalności konsumenta.

– Z pomocą dobrego projektu możemy wpływać na emocje ludzi. Sklepy detaliczne dzielę dziś na dwie kategorie: zwykłe, do których przychodzimy z listą zakupów, ograniczając się wyłącznie do kupienia konkretnych produktów oraz ciekawe, gdzie klient chce spędzić jak najwięcej czasu – mówił Bogdan Łukasik.

Jego zdaniem w umocnieniu relacji z konsumentem pomocna jest technologia. - W 1995 r. Amazon był księgarnią jedną z wielu księgarni internetowych. Dziś jest to cały ekosystem, łączący sprzedaż online i offline, rozwiązania technologiczne, miejsce rozrywki, platformę reklamową i usługi dostawcze z wykorzystaniem własnych samolotów – zwrócił uwagę.

Kluczową rolę innowacji w transformacji handlu detalicznego wskazał również Petro Pylypiuk, CEO Modern-Expo. – Innowacja polega na tworzeniu nowych produktów i usług, które są potrzebne konsumentom i opłacalne dla firm. Co sprawia, że produkt można nazwać innowacyjnym? Jego konkurencyjność na rynku, oparta na potrzebach nabywcy i wykorzystująca nowoczesne rozwiązania technologiczne - tłumaczył.

Tematem często pojawiającym się podczas prelekcji były rozwiązania, które coraz mocniej zaznaczają swoja obecność na rynku handlowym. Chodzi o biznesowe wykorzystanie AI, analityki opartej na Big Data oraz technologię Blockchain. Podczas konferencji Falk Wolsky, dyrektor ds. innowacji w GK Software SE, zwrócił uwagę na błyskawiczny rozwój procesów zakupowych i konieczność stosowania nowych technologii w handlu detalicznym.

– Jeśli nie wykorzystujesz narzędzi, opartych na mechanizmach sztucznej inteligencji, twoja firma nie ma przyszłości - przekonywał. Uważa on, że AI to nie tylko wzrost sprzedaży, ale także nowy kanał komunikacji z potencjalnym klientem. - Nowe pokolenie chce kupować towary z wyłączeniem tradycyjnych kanałów sprzedaży, często bez wychodzenia z domu – tłumaczył ekspert.

Powołał się na badania, według których 30% nabywców, którzy nie mogą znaleźć swojej ulubionej marki w sklepie, rezygnuje z zakupów w danym obiekcie na rzecz innej placówki. Wniosek? Budowanie lojalności klientów staje się tym samym jednym z największych wyzwań, stających przed przedstawicielami branży retail. Doświadczenie konsumenckie to nowe pole do rywalizacji między sieciami handlowymi. 80% nabywców jest gotowych zapłacić za najlepszą obsługę klienta. Gruntowne zrozumienie mechanizmów, którymi kierują się klienci i adaptacja sklepu z wykorzystaniem nowoczesnych technologii zgodnie ze zmieniającymi się oczekiwaniami konsumentów są dzisiaj konieczne, aby sklep utrzymał się na rynku – przekonywali prelegenci Forum.

Gospodarzem marcowego Modern Retail Forum była fiorma Modern- Expo, międzynarodowy producent i dostawca kompleksowego wyposażenia dla branży retail.

Katarzyna Pierzchała 2772 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }