Orlen wkracza na słowacki rynek

Pierwsza stacja paliw sieci działa już w tym kraju pod marką Benzina.

Stacja została otwarta w Malackach, nieopodal granicy słowacko-czeskiej. Oferuje paliwa Efecta 95 i Efecta Diesel oraz paliwa premium – Verva 100 i Verva Diesel.

Zgodnie z założeniami biznesowymi, zarówno nowo otwarta stacja, jak i cała słowacka część sieci Benzina, ma odpowiadać standardom oferty i obsługi swojego czeskiego odpowiednika.

Grupa Orlen, zaopatrując stacje na Słowacji, będzie korzystała przede wszystkim z własnych paliw. W ofercie pozapaliwowej zaś dostępne będą zarówno produkty lokalne, jak i pochodzące z Polski i Czech.

– Zgodnie ze strategią konsekwentnie rozbudowujemy również segment detaliczny. Wchodzimy na nowy rynek, ale jest on nam bliski i dobrze znany pod kątem oczekiwań konsumenckich i otoczenia konkurencyjnego. Jesteśmy przekonani, że nasze doświadczenie i kompetencje oraz atrakcyjna, szeroka oferta obejmująca także produkty i usługi pozapaliwowe, połączona z silną i rozpoznawalną marką, jaką jest Benzina, zapewnią nam sukces również na Słowacji – powiedział Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.

Wejście Benziny na nowy rynek poprzedziły liczne analizy i badania konsumenckie, które pokazały, że oczekiwania i zachowania klientów na Słowacji i w Czechach są dość zbliżone. Na rynku czeskim sprzedaż pozapaliwowa rozwija się bardzo dynamicznie, w ciągu ostatnich sześciu lat sieć Benzina zanotowała 50-procentowy wzrost w tym obszarze, a sprzedaż produktów gastronomicznych wzrosła w tym czasie trzykrotnie.

Na rynku słowackim działa obecnie ok. 900 stacji paliw, z których blisko połowa zarządzana jest przez 3 największych operatorów. PKN Orlen jest otwarty na przejęcia większych lub mniejszych sieci, natomiast małym operatorom stacji będzie oferował korzystną współpracę franczyzową.

– Inwestycje w segmencie detalicznym na Słowacji traktujemy jako projekt długofalowy. Krok po kroku zamierzamy zwiększać nasz udział w rynku, aby finalnie stać się tu liczącym się graczem. Dlatego do końca tego roku na Słowacji powinno pojawić się 10 naszych stacji paliw pod marką Benzina – mówi Tomasz Wiatrak, wiceprezes zarządu odpowiedzialny za działalność detaliczną grupy Unipetrol.

Marka Benzina powstała w 1953 roku, jeszcze w Czechosłowacji. Po 1989 roku Benzina, w ramach prywatyzacji, trafiła w prywatne ręce. Obecnie, już w ramach Grupy Orlen, Benzina wraca na Słowację jako lider rynku czeskiego, na którym prowadzi 412 stacji paliw, z udziałem w sprzedaży paliw na poziomie prawie 25%.

Jak zapowiada Orlen jeszcze w tym roku pojawi się na Słowacji 10 stacji z logiem czerwonego konika morskiego. Obecnie poza Polską i Słowacją stacje sieci znajdują się także w Czechach, Niemczech i na Litwie.

Joanna Hamdan 8882 Artykuły

Z redakcją „Handlu” związana od 1996 r. Na rynku FMCG nie umknie jej żadna nowość produktowa, kampania reklamowa ani akcja promocyjna. Pasjonatka podróży stopem.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }