SwipBox: to dopiero początek naszej ekspansji

- W Polsce zapotrzebowanie na nasze automaty do odbioru przesyłek oceniam na minimum 10 000 - mówi Michał Czechowski (na zdjęciu), dyrektor zarządzający SwipBox Polska.

Ile obecnie zainstalowanych jest automatów do odbioru przesyłek SwipBox w sklepach Biedronka, a ile w Carrefourze? Jak te liczby będą prezentowały się na koniec 2019 r.?

Obecnie, jest zainstalowanych ok. 200 automatów SwipBox, z czego zdecydowana większość znajduje się w sklepach sieci Biedronka. Współpraca z Carrefourem zakłada z kolei obecność naszych punktów odbioru przesyłek w placówkach handlowych w całej Polsce. Na tę chwilę już możemy pochwalić się największą instalacją zlokalizowaną na terenie Centrum Handlowego Targówek w Warszawie. Automat składa się w sumie z prawie 100 skrytek na przesyłki kurierskie. W zależności od zapotrzebowania współpracujących z nami firm kurierskich, pod koniec tego roku będziemy posiadać ok. 1000 automatów w naszym kraju.

Przy jakich innych sklepach dostępne są automaty SwipBox?

Nie zamykamy się na żadne rozwiązania. Aktualnie, prowadzimy wiele rozmów z potencjalnymi partnerami, które są bliskie finalizacji. Ponadto, jesteśmy otwarci na wszelkie propozycje, które na bieżąco napływają do nas z rynku. Głównym celem biznesowym jest dobór takich lokalizacji, które są możliwie najbardziej dogodne dla odbiorców przesyłek.

Czy mieli państwo sytuację, aby do firmy zwrócił się pojedynczy detalista i zapytał, czy może u siebie w sklepie mieć taki automat?

Tak. W takim przypadku każde zapytanie rozpatrujemy indywidualnie.

W których miejscach, poza sieciami, instalowane są automaty?

Ze względów oczywistych, dużo łatwiej i efektywniej jest uruchomić działania marketingowe przy współpracy z sieciami handlowymi niż z mniejszymi, niezrzeszonymi sklepami. Dlatego też w kręgu naszych zainteresowań są głównie sieci. Dla użytkowników współpracujących z nami firm kurierskich, proponowane przez nas rozwiązanie jest komfortowe, pozwala zaoszczędzić czas. Automaty cieszą się zainteresowaniem ze strony konsumentów nie tylko ze względu na pełną wygodę w zakresie odbioru przesyłek. Realnie przekładają się na korzyści dla całego sektora e-commerce.

Czy da się określić na ile chłonny jest polski rynek, jeśli chodzi o automaty do odbioru przesyłek zwłaszcza, że np. liczba paczkomatów InPost wynosi już 4800 urządzeń?

Rynek rozwija się bardzo dynamicznie, a takie usługi, jak np. Allegro Smart sprawiają, że cały proces dodatkowo zyskuje na wspomnianej dynamice. Sam kanał dostawy do punktów odbioru, czyli automatów, rośnie w tym momencie zdecydowanie szybciej niż tradycyjna dostawa do domu. W efekcie, przekłada się to na zapotrzebowanie na nasze instalacje, które na chwilę obecną mogę ocenić na minimum 10 000 automatów.

Jakiej wielkości miejscowości są w zasięgu zainteresowania SwipBox?

Uwagę koncentrujemy na miastach wojewódzkich. Usługa jest wdrażana od maja ubiegłego roku, dlatego w ramach naszej strategii biznesowej, proces skutecznej implementacji produktów potrwa jeszcze kilkanaście miesięcy. Następnym krokiem będzie natomiast uruchamianie automatów w miastach powiatowych.

Na którym europejskim rynku jest najwięcej automatów do odbioru przesyłek?

Zmiany na poszczególnych rynkach zachodzą w błyskawicznym tempie. Dobrym benchmarkiem jest dla przykładu Deutsche Post z Niemiec, który wymyślił automaty na przesyłki, a obecnie ma sieć ponad 3500 urządzeń. Równie dynamiczne zmiany zachodzą na rynku duńskim, skąd wywodzi się SwipBox. 22 marca br. wspólnie z PostNord ogłosiliśmy uruchomienie sieci agnostycznej dla wszystkich firm kurierskich na testowych 200 automatach. Urządzenia te są zainstalowane bardzo blisko siebie. Odpowiednie zagęszczenie ma być kluczem do satysfakcji klienta. Prognozuje się, że do 2020 r. w Danii, która jest przecież krajem zdecydowanie mniejszym od Polski, w ramach projektu zainstalowanych może zostać nawet 10 000 automatów SwipBox.

Na pewno są już alternatywy dla tradycyjnego rynku usług kurierskich?

Posłużę się przykładem SwipBox, który z oczywistych względów jest mi najbliższy. W tym roku planujemy inwestycje w budowę sieci urządzeń zewnętrznych – np. na parkingach przed marketami. Eliminując konieczność komunikacji GSM, możemy również instalować automaty w miejscach, które do tej pory były dla nich niedostępne i tym samym jeszcze skuteczniej realizować potrzebę wygodnego odbioru przesyłki przez konsumentów. Mamy w planach prawdziwą rewolucję w segmencie automatów do odbioru przesyłek koncentrującą się, zgodnie z naszą misją, na oczekiwaniach klienta końcowego – poprzez wdrożenie nowych rozwiązań, w 2019 r. realnie zwiększymy konkurencyjność partnerów biznesowych i jeszcze mocniej zaznaczymy obecność na polskim rynku. Wychodzimy z założenia, że proponowana przez nas usługa jest nie tylko alternatywą dla tradycyjnego rynku odbioru przesyłek kurierskich, ale również jego uzupełnieniem w zakresie spełnienia oczekiwań nowoczesnego konsumenta.

Jak rozwija się w Polsce rynek usług kurierskich i dostarczania przesyłek z innych krajów?

Sam rynek funkcjonuje w Polsce od początku lat 90., czyli od momentu kluczowych przemian gospodarczo-społecznych. Ponadto, krajowa struktura jest odzwierciedleniem struktury w krajach Europy Zachodniej. Z badania DPDgroup Barometr E-shopper 2018 wynika, że zbliżamy się do europejskiej średniej w zakresie korzystania z zagranicznych e-sklepów. Od stycznia 2018 r., ok. 58% e-nabywców dokonywało już zakupów na zagranicznych stronach internetowych. Realizacja tradycyjnej przesyłki z reguły trwa do kilku dni. W naszej opinii, zautomatyzowanie możliwości dostawy przekłada się przede wszystkim na realną redukcję wpływu sektora usług kurierskich na środowisko, ponieważ cały proces jest skutecznie optymalizowany, a w konsekwencji po prostu szybszy.

SwipBox to duński producent i operator automatów do odbioru przesyłek z własnym zapleczem programistycznym. Firma dostarcza od 2012 r. rozwiązania sprzętowe i software’owe dla logistyki, branży retail oraz detalistów i konsumentów. Oddziały SwipBox zlokalizowane są w Danii, Polsce, Australii i obsługują sieć urządzeń do odbioru przesyłek w ponad 60 krajach.

 

 

 

Ilona Mrozowska 2999 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }