Rosną dochody rodzin, rośnie chęć na podróżowanie

Polacy częściej podróżują z dziećmi. Według danych serwisu turystycznego Travelist to efekt wprowadzenia w życie programu Rodzina 500+. Podobny trend obserwują eksperci wyszukiwarki lotów Kayak.pl, choć oni łączą ten trend z niehandlowymi niedzielami.

Jednymi z 10 dziedzin gospodarki, które odznaczają się największą dynamiką wzrostu wydatków po uruchomieniu 500+ jest turystyka i hotelarstwo*. Według statystyk, między sezonem 2017 a 2018 liczba beneficjentów programu, którzy pojechali na wakacje wzrosła z 25 do 40%**.

Większy ruch turystyczny w grupie rodzin potwierdzają także analizy Travelist. Wynika z nich, że przez ostatnie trzy lata liczba rezerwacji pobytów wypoczynkowych z udziałem dzieci wzrosła o 28%. Rodzinne wyjazdy stanowią 43% ogólnej liczby bookingów dokonywanych za pośrednictwem serwisu.

- Rodzinne wyjazdy zawsze miały duży udział wśród ogółu rezerwacji dokonywanych na naszej stronie, jednak od momentu wprowadzenia programu 500+ obserwujemy bardzo dynamiczny wzrost sprzedaży pobytów w hotelach z udziałem dzieci - mówi Agata Prosińska, director of sales & planning w Travelist.

Szczególną popularnością cieszą się zwłaszcza krótsze, kilkudniowe wyjazdy, zwykle połączone z weekendem. Na rodzinne wycieczki użytkownicy Travelist najchętniej wybierają popularne kurorty. W ciągu ostatnich dwóch lat z maluchami wypoczywali najczęściej w takich miejscach jak Kołobrzeg, Szklarska Poręba, Mielno, Gdańsk, Zakopane. Najwięcej pobytów rodzinnych odbywa się w wakacje (blisko połowa) oraz w ferie (¼). Podróżujący poszukują najczęściej obiektów noclegowych i hoteli gwarantujących możliwość aktywnego spędzenia czasu z dzieckiem i posiadających dodatkowe udogodnienia i atrakcje, z których skorzystać mogą najmłodsi.

Właściciele serwisu przewidują, że po wprowadzeniu świadczenia 500+ również na pierwsze dziecko w lipcu tego roku, jeszcze więcej rodzin będzie decydowało się na częstsze wyjazdy turystyczne przez co zainteresowanie usługami oferowanymi przez portale rezerwacyjne wzrośnie.

O tym, że Polacy więcej i chętniej chcą podróżować przekonani są też eksperci wyszukiwarki tanich lotów Kayak.pl. Przyczyn takiej sytuacji upatrują jednak w ... niehandlowych niedzielach.

I tak, jak pokazują najnowsze dane Kayak.pl, od wprowadzenia zakazu handlu w marcu 2018 r. liczba wyszukiwań odnotowywanych w niedziele wzrosła prawie o połowę w stosunku do liczby zapytań w analogicznym okresie rok wcześniej, czyli od marca do końca grudnia 2017 r. Co więcej w minionym roku użytkownicy szukali lotów średnio 26% częściej w niedziele niehandlowe, niż w te, kiedy mogli udać się na „tradycyjne” zakupy do centrum handlowego.

Zaostrzenie ustawy obowiązujące od początku tego roku mogło nawet jeszcze w większym stopniu wpłynąć na rosnące zainteresowanie podróżami: porównując pierwsze dwa tygodnie marca 2019 r. do tego samego okresu z roku poprzedniego (kiedy zakaz dopiero zaczął obowiązywać), wyszukiwarka zanotowała wzrost aktywności użytkowników o niemal 35%.

- Planowanie wyjazdów często rozpoczynamy w weekendy, kiedy mamy czas na relaks i odpoczynek. Jak pokazują nasze dane za 2018 r. niedziele, obok poniedziałków i wtorków, były dniami, kiedy Polacy dokonywali najwięcej wyszukiwań - mówi Aleksandra Sowa-Frąckowiak, rzecznik prasowy Kayak.pl. - Co więcej, odnotowaliśmy także ponad 30% wzrostu wyszukiwań w styczniu i lutym bieżącego roku w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej, kiedy to Polacy mogli bez ograniczeń korzystać ze stacjonarnych sklepów przez cały tydzień. Można więc przypuszczać, że zakaz handlu był jedną z przyczyn wzmożonej aktywności użytkowników, oczywiście obok takich czynników jak rosnąca popularność wyszukiwarki w ogóle oraz większe możliwości budżetowe konsumentów – dodaje Aleksandra Sowa-Frąckowiak.

*Zmiany struktury konsumpcji po wprowadzeniu programu Rodzinna 500 Plus, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu

** Badanie Diners Club Polska, czerwcie 2018

Zdjęcie: Shutterstock

 

 

 

Ilona Mrozowska 2999 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }