Parki handlowe są alternatywą dla śródmiejskich galerii

Rynek centrów handlowych w Polsce osiągnął dojrzałość. Staje się on coraz bardziej nasycony, zwłaszcza w największych miastach - wynika z pierwszego raportu poświęconego segmentowi polskich parków handlowych.

Na zdjęciu: Vendo Park Skierniewice

Autorami analizy „Parki handlowe w Polsce”, podsumowującej I kw. 2019 r. i nakreślającej perspektywy rozwoju dla tego sektora nieruchomości handlowych w Polsce, są CBRE oraz Trei Real Estate Poland.

Z opracowanego raportu wynika, że z końcem marca br. zasoby parków handlowych w Polsce wyniosły blisko 1,52 mln mkw. Analitycy przewidują, że do końca roku przybędzie ok. 170 tys. mkw. nowej podaży.

W strukturze podaży parków handlowych w Polsce dominują obiekty z kategorii „big box”, które cechują się największą powierzchnią (powyżej 10 tys. mkw.) i stanowią 45% aktualnych zasobów. Dużą popularnością cieszą się również parki handlowe o powierzchni 3 tys.-10 tys. mkw., a ich udział w rynku wynosi 41%. Ze względu na stosunkowo niewielką powierzchnię pojedynczego obiektu w kategorii „convenience” (poniżej 3 tys. mkw.), formaty te stanowią 14% rynku.

Projekty o powierzchni od 3 tys. do 10 tys. mkw. są najbardziej typowymi parkami handlowymi. Podaż tej grupy na koniec I kw. 2019 r. oszacowano na ponad 620 tys. mkw. Natomiast w 2018 r. rynek wzbogacił się o ok. 110 tys. mkw., co pokazuje pozytywny trend rosnącego zainteresowania parkami handlowymi wśród deweloperów. - Wynika to zarówno z relatywnie wysokiego nasycenia tradycyjnymi formatami, które stopniowo przekształcają się w połączenie funkcji handlowych i rozrywkowych oraz z potrzeby wygodnych zakupów - komentuje Agata Czarnecka, dyrektor w dziale doradztwa i badań rynku CBRE.

Jak szacują eksperci CBRE, w tym roku nowa podaż osiągnie poziom 170 tys. mkw., natomiast w 2020 r. może przynieść co najmniej kolejne 120 tys. mkw. powierzchni parków handlowych. Uwaga inwestorów jest skupiona w szczególności na mniejszych miejscowościach, gdzie tego typu formaty często pełnią rolę jedynego centrum handlu w mieście. Obecnie większość projektów w budowie znajduje się w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców.

Największymi projektami oddanymi w 2018 r. były N-Park Piaseczno wybudowany przez Napollo, parki handlowe w Oławie i Brzegu (rozbudowa) zrealizowane przez Saller, Vendo Park Dąbrowa Górnicza wybudowany przez Trei Real Estate i Premium Park Łowicz, za który odpowiedzialny jest Developer Pro.

- Ze względu na rosnący poziom nasycenia powierzchni w centrach handlowych w dużych miastach oraz zakaz handlu w niedziele, który najbardziej dotyka galerie handlowe, coraz większa grupa najemców poszukuje alternatywnych możliwości rozwoju – uważa Jacek Wesołowski, dyrektor zarządzający w Trei Real Estate Poland.

Dodaje, że w 2018 r. firma otworzyła trzy Vendo Parki i zakupiła 11 działek pod kolejne projekty handlowe. - W tym roku podwoimy liczbę wybudowanych parków i chcielibyśmy utrzymać ją na poziomie sześciu obiektów oddawanych rocznie w kolejnych latach – deklaruje Jacek Wesołowski. - Otwarty ostatnio projekt w Bytowie, który był w pełni wynajęty już na wczesnym etapie budowy, a także niemal 100-procentowy poziom najmu we wszystkich naszych polskich parkach, potwierdzają tylko wysoki popyt na tego typu format handlowy – komentuje.

Wymienia, że parki handlowe zachęcają najemców, oferując im atrakcyjne warunki najmu: stosunkowo niski poziom czynszu i opłat eksploatacyjnych. Biorąc pod uwagę potencjał lokalizacji, standardowe czynsze w mniejszych miastach wahają się od 8 do 12 EUR/ mkw./ mies., natomiast czynsze w większych miastach, zwłaszcza w Warszawie, mogą sięgać nawet 16 EUR/ mkw./ mies.

Katarzyna Pierzchała 2754 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.

Komentarze

Prosimy o wypowiadanie się w komentarzach w sposób uprzejmy, z poszanowaniem innych uczestników dyskusji i ich odrębnych stanowisk. Komentując akceptujesz regulamin publikowania komentarzy.

} }