Pokazywane w serwisie treści mają charakter informacji o produktach dostępnych na rynku a nie ich reklamy w rozumieniu Ustawy o wychowaniu w trzeźwości (Dz. U. 2012 poz. 1356). Oświadczam, że mam ukończone 18 lat i chcę zobaczyć pełną wersję artykułu.
Tak, pokaż artykuł Nie wyrażam zgody

Małpki rozpijają Polaków!

Rocznie w sklepach kupowanych jest około miliarda małych buteleczek wódki, tzw. małpek. Każdego dnia sięga po nie 3 mln osób, z czego 600 tys. nawet dwa razy dziennie - wynika z szacunkowych danych firmy badawczej Synergion. Producenci uspokajają - to tylko degustacja.

Statystyczny Polak wypija rocznie prawie 11 litrów czystego spirytusu. Duży wpływ na rosnącą konsumpcję ma właśnie popularność małpek, czyli małych buteleczek o pojemności 100–200 ml. Z badania Synergion wynika, że codziennie kupuje je 3 miliony osób, a ponad 600 tys. klientów co najmniej dwa razy w ciągu dnia.

– Jeśli przyjmiemy, że nasze szacunki pokazują około 3 mln nabywców czy spożywających dziennie, a rok ma 365 dni, to choć prawdopodobnie nie wszystkie dni są aż tak intensywne pod względem spożycia, to roczna sprzedaż tego formatu alkoholu sięga miliarda butelek – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Michał Kociankowski, dyrektor generalny Synergion.

Dynamiczny wzrost sprzedaży małych formatów wódki nie ma wpływu na sprzedaż większych butelek. Te dwie kategorie sprzedają się w różnych sytuacjach.

– Małpki to oddzielna kategoria. Te małe butelki mają inne sytuacje spożycia, motywacje, często również inną gamę produktową. Są już dzisiaj systematycznie eksponowane w sklepach w oddzielnych miejscach i kupowane nie razem ani nie wymiennie z dużymi butelkami – tłumaczy dyrektor generalny Synergion.

Podaje on, że według sprzedawców największą grupą kupujących małpki są osoby mające problem z alkoholem oraz pracownicy fizyczni (ok. miliona osób). Niewiele mniej liczne są grupy konsumentów małych buteleczek wśród ludzi młodych (20–25 lat), emerytów i młodych kobiet. 

– Kupują je ludzie w drodze do pracy, z pracy, na spacerze z psem, kobiety, a nawet osoby przychodzące do sklepu z dzieckiem – wymienia Kociankowski. – Jeżeli jednak szukamy jakiejś prawidłowości, to częściej alkohol w małych butelkach kupują mężczyźni ze średniej wielkości miejscowości, ze średnim wykształceniem.

Małpki sprzedają się dobrze o każdej porze dnia – 28% rano, 36% popołudniu, zazwyczaj tuż po zakończonej pracy, i tyle samo wieczorem po godz. 18.00. Ponad 90% osób kupuje bez zastanowienia, dokładnie wiedzą, jaką wódkę kupić.

Trend o którym mowa zauważyła firma Nielsen, która na początku tego roku przyjrzała się najczęściej spożywanym w naszym kraju alkoholom mocnym. Okazało się, że rynek czystej wódki od jakiegoś czasu nie wykazuje większych wzrostów sprzedaży, choć wyraźny jest odwrót od produktów economy na rzecz wódek premium. Jednak prawdziwym przebojem, podaje Nielsen, są właśnie małpki tyle, że smakowe, które w 2018 zwiększyły sprzedaż o prawie 10% powiększając swój udział w kategorii do ponad 17%. - Jeśli chodzi o smaki to od lat najpopularniejszymi są wiśnia i cytryna, natomiast w szybkim tempie rośnie sprzedaż napojów o smaku pigwy czy maliny – podawała Adam Dużyński, konsultant w Nielsenie. W sumie sam cały rynek wódki wzrósł jedynie o 0,9% (2018 vs 2017). Szczegóły tutaj.

Piotr Derlaga, specjalista ds. marketingu sieci sklepów alkoholowych Al.Capone potwierdza, że na rynku widać rosnącą tendencję produkcji wszelkich rodzajów alkoholi w mniejszych pojemnościach (200 ml). - Wbrew pozorom sieć sklepów Al. Capone nie zaobserwowała jednak drastycznego wzrostu sprzedaży tego rodzaju produktów na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy - twierdzi.

Przyznaje jednak, że mniejsze pojemności mają "swoich zwolenników", głównie ze względu na niższą cenę względem dużych butelek (np. 500 ml) - Dodatkowo, obserwujemy tendencję sprzedaży mniejszych pojemności alkoholi z półki premium. Dzięki temu, konsumenci mają możliwość spróbować różnych alkoholi, nie decydując się na zakup całej butelki, często w o wiele wyższej cenie - przekonuje.

Zdjęcie: Shutterstock

Ilona Mrozowska 4593 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.